Environmental Education and curricular designs for Basic Secondary Education in the province of Buenos Aires: critical analysis in the context of the new national legislation

a study in Secondary schools in the Province of Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270312

Keywords:

environmental education; secondary education; school curriculum; curricular design; educational legislation

Abstract

The forms in which Environmental Education (EE) is included in the curriculum are a long-standing concern in the Latin American didactic field. In this paper we analyse the current curricular designs for the Basic Secondary School in the province of Buenos Aires, Argentina. Although in hierarchically superior regulations (Provincial Education Law and General Framework of Curricular Policy), EE is based on critical and ethnographic perspectives, it has an uneven transversal presence in the curricular designs. Some subjects present an empty EE curriculum, while others show fragmentary and contradictory perspectives. Only in Social Sciences, Geography and Citizenship Building is there a critical and ethnographic vision, linked to contemporary environmental conflicts. From Geography we recovered the experiential dimension and the enjoyment of the environment as a contribution to the pedagogies of environmental conflict and to the ongoing implementation the new national EE regulations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katherine Guerrero Tamayo, Universidad Nacional de La Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Licenciada en Psicología y Pedagogía. Doctoranda en Ciencias de la Educación (UNLP). Integrante del Grupo de Didáctica de las Ciencias (GDC). Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos (IFLYSIB, UNLP-CONICET).

Ana Gabriela Dumrauf, Universidad Nacional de La Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Física de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Investigadora Independiente CONICET. Pro-
fesora de la UNLP.

Silvina Cordero, Universidad Nacional de La Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Educación (UBA). Profesora Adjunta de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, (UNLP), Investigadora del IdIHCS (FaHCE, UNLP) e integrante del Grupo de Didáctica de las Ciencias (IFLYSIB, UNLP-CONICET).

References

Iribarren, L. (2017). Dispositivos de formación docente en educación ambiental, una investigación acción en el Bajo Delta del Paraná. (Tesis Doctoral. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales.). Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12110/tesis_n6434_Iribarren (consulta: 31/08/2023)

Iribarren, L. R., Seoane, C., Cucci, G., Pitton, M., Corbetta, C., Villanueva, A. G., & Naumec, C. (2021, December). Dispositivos de formación docente en educación ambiental antes y durante la pandemia en el AMBA, experiencias interdisciplinares basadas en conflictos ambientales. Revista de Educación en Biología, 3(núm. Extraoridinario), 666-668.

Iribarren, L., Guerrero Tamayo, K., Garelli, F., & Dumrauf, A. (2022). Pedagogías del conflicto ambiental: aportes desde una experiencia participativa de formación docente en un territorio en disputa. Praxis Educativa, 26(1), 1-24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260102

Bardin, L. (1977). Análisis de contenido. Akal.

Blaser, M. (2013). Notes towards a political ontology of “environmental” conflicts. En L. Green (Ed.), Contested Ecologies: Dialogues in the South on Nature and Knowledge (pp. 13-27). Human Sciences Research Council Press. Bourdieu, P. (2012). La distinción. Taurus.

Canciani, M. L. y Telias, A. (2022). Educación Ambiental Integral: reflexiones teóricas para la construcción de un currículum complejo. Revista Argentina de Investigación Educativa, II(4), 135-149. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/173

Canciani, M. L., Telías, A. y Sessano, P. (2017). Problemas y desafíos de la educación ambiental. Un abordaje en 12 lecciones. Ediciones Novedades Educativas.

Condenanza, L. M., & Cordero, S. (2013). Educación Ambiental y legislación educativa en Argentina. Hacia un estado de la cuestión / Environmental Education and educational legislation Towards a state of the matter. Praxis Educativa, 17(1), 47-55. Recuperado a partir de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/582 (consulta: 31/08/2023)

Corbetta, S. y Sessano, P. (2021). Fundamentos políticos y conceptuales para diseñar las políticas de educación ambiental en el sistema educativo argentino. Praxis & Saber, 12(28), e11560. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11560

de Alba, A. (1991). Curriculum: Crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila. de Alba, A. (Comp.). (1998). El campo de currículo. Antología. Vol. I y II. CESU-UNAM.

de Alba, A. (2018). Horizonte ontológico-semiótico, ambiente y educación. En F. Reyes Escutia (Coord.), Construir un NosOtros con la tierra. Voces latinoamericanas por la descolonización del pensamiento y la acción ambientales (pp. 213-236). Editorial Ítaca.

Díaz, R. y Rodríguez de Anca, A. (2014). Activismo intercultural: una mirada descolonizadora, crítica e interseccional. En A. Villa y M. Martínez (Comp.), Relaciones escolares y diferencias culturales: la educación en perspectiva intercultural (pp. 171-197). Noveduc.

Escobar, A. (2018). Otro posible es posible: Caminando hacia las transiciones desde Abya Yala/Afro/Latino-América. Ediciones Desde Abajo. García, D. (2021-2022). La Educación Ambiental como política de Estado en la Argentina. Desafíos en clave latinoamericana. Revista Estado y Políticas Públicas, 17, 129-153. https://revistaeypp.flacso.org.ar/files/revistas/1635737163_129-153.pdf

González Gaudiano, E. J. (2012). La ambientalización del currículum escolar: Breve recuento de una azarosa historia. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 15-24.

González Gaudiano, E. J., Meira Cartea, P. A. y Gutiérrez Pérez, J. (2020). ¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 843-872. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000400843&lng=es&nrm=iso

Leff, E. (2014). La Apuesta por la Vida. Imaginación sociológica e imaginarios sociales en los territorios ambientales del sur. Vozes Editora.

Machado Aráoz, H. (16 de abril de 2020). La pandemia como síntoma del Capitaloceno: la arrogancia de la Razón. La tinta. Recuperado de: https://latinta.com.ar/2020/04/16/pandemia-capitaloceno-razon/ (consulta: 28/12/22).

Novo, M. (1995). La educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Editorial Universitas S. A.

Reigota, M. (2000). La transversalidad en Brasil: una banalización neoconservadora de una propuesta pedagógica radical. Tópicos de Educación Ambiental, 2(6), 19-26.

Rodríguez, J. M. (2013). Una propuesta innovadora para la inclusión de la Educación Ambiental en la escuela media para adultos. Revista de Educación en Biología, 16(2), 120-126. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v16.n2.22403

Sánchez, C. A. y Correa, G. E. (2019). Pedagogías socioambientales en el Valle de Punilla. Novedades Educativas, 31(343), 54-59.

Sauvé, L. (2004). Una cartografía de corrientes en educación ambiental. En M. Sato e I. Carvalho (Eds.), A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação. Artmed. Sauvé, L. (2010). Educación científica y Educación ambiental: un cruce fecundo. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 5-18. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/189092 Sessano, P. (2022). Radiografía crítica de la Ley de Educación Ambiental Integral. ¿En qué acierta, qué trae de nuevo? ¿En qué falla, qué adeuda? ¿Qué devela? ¿Para qué, cómo puede ser útil? La (re) verde. Recuperado de: https://laereverde.com/2022/09/28/radiografia-critica-de-la-ley-de-educacion-ambiental-integral-en-que-acierta-que-trae-de-nuevo-en-que-falla-que-adeuda-que-devela-para-que-como-puede-ser-util/ (consulta: 28/12/22).

Torres Carrillo, A. (2015). Educación Popular y movimientos sociales en América Latina. Biblos.

Ley N.º 26026 de Educación Nacional. Boletín Oficial. Buenos Aires, 28 de diciembre de 2006.

Ley N.º 27621 de Educación Ambiental Integral. Boletín Oficial. Buenos Aires, 3 de junio de 2021.

Gobierno de la provincia de Buenos Aires-Dirección General de Cultura y Educación. (2006). Diseño Curricular para la Educación Secundaria: 1o año ESB. Dirección General de Cultura y Educación.

Ley N.º 13688 de Educación Provincial. Boletín Oficial. La Plata, Buenos Aires, 10 de julio de 2007.

Gobierno de la provincia de Buenos Aires-Dirección General de Cultura y Educación. (2007a). Marco General de Política Curricular. Niveles y Modalidades del Sistema Educativo. Dirección General de Cultura y Educación.

Gobierno de la provincia de Buenos Aires-Dirección General de Cultura y Educación. (2007b). Diseño Curricular para la Educación Secundaria: 2o año (SB). Dirección General de Cultura y Educación.

Gobierno de la provincia de Buenos Aires-Dirección General de Cultura y Educación. (2007c). Diseño Curricular para la Educación Secundaria: Construcción de Ciudadanía: 1o a 3o año. Dirección General de Cultura y Educación.

Gobierno de la provincia de Buenos Aires-Dirección General de Cultura y Educación. (2008). Diseño Curricular para la Educación Secundaria: 3o año (ES). Dirección General de Cultura y Educación.

Gobierno de la provincia de Buenos Aires-Dirección General de Cultura y Educación. (2022). Mes y Semana de la Educación Ambiental. Dirección General de Cultura y Educación. https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2022-06/Mes%20y%20semana%20de%20la%20EducaciA%CC%83%C2%B3n%20Ambiental_0.pdf

Infografía con presentación del tema, metodología y aportes del artículo

Published

2023-09-09

How to Cite

Iribarren, L., Guerrero Tamayo, K. ., Ithuralde, R. E., Dumrauf, A. G., & Cordero, S. (2023). Environmental Education and curricular designs for Basic Secondary Education in the province of Buenos Aires: critical analysis in the context of the new national legislation: a study in Secondary schools in the Province of Buenos Aires. Praxis Educativa, 27(3), 1–24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270312