Dilemmas of educational management in times of exception: Challenges for the initial level

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280316

Keywords:

Management, education, childhood, pandemic, experience

Abstract

This article presents voices of those who participated in one of the conversations framed in the II Cycle of Conferences Webinars and Education: “Dilemmas of educational management and current emergencies”, held in 2021 (UNQui- UNICEN).It is assumed that the cycle was an opportunity to analyze, in the context of the pandemic, the experiences lived from the stories of researchers and managers. The resonances allow identifying coordinates that can be taken by management, representing a possibility to review positions in the post-pandemic. The focus of the meeting was “Dilemmas of educational management at the initial level and current emerging ones”, around which the perspectives of two provincial education managers and a researcher in the field converged. Updating views on the experiences in the territory allows us to raise the challenges that arise for the management of education in current times and propose new perspectives for the management of our educational systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cecilia Ferrarino, National University of Río Negro

Doctora en Educación (UNCo, 2015); Especialista en Pedagogía de la Formación (UNLP, 2009); Especialista en Ciencias Sociales con mención en Curriculum y Prácticas Escolares (FLACSO, 2009); Licenciada en Ciencias de la Educación (UNICEN, 2006); Profesora en Filosofía, Profesora en Ciencias de la Educación y Profesora en EGB 1 y 2 (ISJXXIII, 1999- 2001). Docente con perfil Investigador en el Centro de Estudios e Investigación en Educación (CEIE) de la UNRN. En Sede Atlántica, profesora de las asignaturas Planeamiento y Gestión de la Educación y de Gestión Educativa y Análisis Institucional de ciclos de complementación Licenciatura en Educación, Educación Inicial y Educación Primaria. Actualmente Coordinadora de la Formación Inicial en la Dirección de Educación Superior del Ministerio de Educación de la Provincia de Río Negro. Antecedentes en dirección de Proyectos de Investigación. Directora de trabajos finales y/o tesis de grado y posgrado. Miembro del comité académico del Doctorado Interuniversitario en Estudios Contemporáneos en Educación. Integra jurados para ingreso y ascenso docente. Evaluadora de publicaciones, proyectos e informes de investigación.

References

Arendt, H. (1972). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Península.

Blejmar, B. y Pitluk, L. (2016). Dialogando acerca del rol directivo y la gestión escolar en la Educación Inicial. En L. Pitluk (Coord.), La gestión escolar. El desafío de crear contextos para hacer y estar bien (pp. 23-45). Homo Sapiens Ediciones.

Consejo Provincial de Educación. (2020). Resolución N° 2096/20. Ministerio de Educación de la Provincia de Río Negro.

Dirección General De Cultura Y Educación. (2023). El árbol de las abuelas: itinerarios entre infancias y memorias. Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires.

Freire, P. (2002). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo Veintiuno.

Kohan, W. (2007). Infancia política y pensamiento: Ensayos de filosofía y educación. Del Estante.

Nievas, F. (1994). Hacia una aproximación crítica a la noción de territorio. Nuevo Espacio. Revista de Sociología, (1), 1-19.

Pitluk, L. (Comp.). (2016). La gestión escolar. El desafío de crear contextos para hacer y estar bien. Homo Sapiens Ediciones.

Infografía

Published

2024-09-10

How to Cite

Centeno, M. S., & Ferrarino, C. (2024). Dilemmas of educational management in times of exception: Challenges for the initial level. Praxis Educativa, 28(3), 1–13. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280316