Poverty and alienation in the teaching retirement experience
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280317Keywords:
capitalism, teaching profession, retirement, social exclusion, social alienationAbstract
This paper seeks to explore in the capitalist society the labor relations and the emotional turmoil experienced by workers upon reaching retirement age. The concepts of poverty and alienation are examined through theories and interviews with retired teachers. Experiences of exclusion from the social and professional dynamics that shaped their lives and the stripping of worth and productive identity engendered by the hegemonic discourse are analyzed. Only by modifying this production logic as the guiding matrix can this cultural stigmatization be brought to an end.
Downloads
References
Bensaïd, D. (2010). Los desposeídos. Karl Marx, los ladrones de madera y los derechos de los pobres. Prometeo.
Bericat Alastuey, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. En https://ddd.uab.cat/pub/papers/02102862n62/02102862n62p145.pdf
Boltvinik, J. (2007). Elementos para la crítica de la economía política de la pobreza. Desacatos, (23). Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.
Delibes, M. (1970). La hoja roja. Salvat.
Entel, A. (2007). La ciudad y los miedos. La pasión restauradora. La Crujía ediciones.
Farah, I. (1990). Las transformaciones de la pobreza. Universidad Mayor de San Andrés.
Feres, J. C. y Mancero, X. (2001). Enfoques para la medición de la pobreza. Breve revisión de la literatura. CEPAL.
Féliz, M. (2005). La reforma económica como instrumento de disciplinamiento social: la economía política de las políticas contra la pobreza y la desigualdad en Argentina en los ’90. En S. Leguizamón (Comp.), Trabajo y producción de la pobreza en Latinoamérica y el Caribe: estructuras, discursos y actores. CLACSO.
Gamero Requena, J. (2005). La reforma laboral y la política social en el Perú de los noventa: del universalismo corporativo a la selectividad del residuo. En S. Leguizamón (Comp.), Trabajo y producción de la pobreza en Latinoamérica y el Caribe: estructuras, discursos y actores. CLACSO.
Hochschild, A. R. (2008) La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Katz editores.
Koga, L. (2010). La entrevista como herramienta para el estudio del cuerpo vivido. En J. L. Groso y M. E. Boito, Cuerpos y emociones desde América Latina. Universidad Nacional de Catamarca.
Lefebvre, H. (1978). El derecho a la ciudad. Península.
Ley N° 1124 (1988 B.O. Nº 1.777) Estatuto del trabajador de la educación de la provincia de La Pampa. Modificatorias, Acuerdos Paritarios, Decretos y Resoluciones, Utelpa (Compilación), 2022. En
https://www.utelpa.com/files/ESTATUTO_Trabajadxr%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20de%20La%20Pampa.pdf
Scribano, A. (2010). Cuerpo, Emociones y Teoría Social Clásica: Hacia una sociología del conocimiento de los estudios sociales de los cuerpos y las emociones. En J. L. Groso y M. E. Boito, Cuerpos y emociones desde América Latina. Universidad Nacional de Catamarca.
Sennett, R. (1997). Introducción. El cuerpo y la ciudad. En Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Alianza Editorial.
Sennett, R. (1997). Conclusión. Cuerpos cívicos. En Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Alianza Editorial.
Seveso Zanin, E. (2014). Sobre los estudios de la pobreza en América Latina: hacia un examen holístico de las experiencias. Pacarina del Sur, 5(18). www.pacarinadelsur.com/home/abordajes-ycontiendas/881-sobre-los-estudios-de-la-pobreza-en-america-latina-hacia-unexamen-holistico-de-las-experiencias
Supervielle, M. y Quiñones, M. (2005). De la marginalidad a la exclusión social: cuando el empleo desaparece. En S. Leguizamón (Comp.), Trabajo y producción de la pobreza en Latinoamérica y el Caribe: estructuras, discursos y actores. CLACSO.
Wacquant, L. (2010). Castigar a los pobres: el gobierno neoliberal de la inseguridad social. Gedisa.
Zibechi, R. (2010). Política y miseria. La relación entre el modelo extractivo, los planes sociales y los gobiernos progresistas. Lavaca.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patricia Clara Bonjour
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).