Poverty and alienation in the teaching retirement experience

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280317

Keywords:

capitalism, teaching profession, retirement, social exclusion, social alienation

Abstract

This paper seeks to explore in the capitalist society the labor relations and the emotional turmoil experienced by workers upon reaching retirement age. The concepts of poverty and alienation are examined through theories and interviews with retired teachers. Experiences of exclusion from the social and professional dynamics that shaped their lives and the stripping of worth and productive identity engendered by the hegemonic discourse are analyzed. Only by modifying this production logic as the guiding matrix can this cultural stigmatization be brought to an end.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bensaïd, D. (2010). Los desposeídos. Karl Marx, los ladrones de madera y los derechos de los pobres. Prometeo.

Bericat Alastuey, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. En https://ddd.uab.cat/pub/papers/02102862n62/02102862n62p145.pdf

Boltvinik, J. (2007). Elementos para la crítica de la economía política de la pobreza. Desacatos, (23). Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.

Delibes, M. (1970). La hoja roja. Salvat.

Entel, A. (2007). La ciudad y los miedos. La pasión restauradora. La Crujía ediciones.

Farah, I. (1990). Las transformaciones de la pobreza. Universidad Mayor de San Andrés.

Feres, J. C. y Mancero, X. (2001). Enfoques para la medición de la pobreza. Breve revisión de la literatura. CEPAL.

Féliz, M. (2005). La reforma económica como instrumento de disciplinamiento social: la economía política de las políticas contra la pobreza y la desigualdad en Argentina en los ’90. En S. Leguizamón (Comp.), Trabajo y producción de la pobreza en Latinoamérica y el Caribe: estructuras, discursos y actores. CLACSO.

Gamero Requena, J. (2005). La reforma laboral y la política social en el Perú de los noventa: del universalismo corporativo a la selectividad del residuo. En S. Leguizamón (Comp.), Trabajo y producción de la pobreza en Latinoamérica y el Caribe: estructuras, discursos y actores. CLACSO.

Hochschild, A. R. (2008) La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Katz editores.

Koga, L. (2010). La entrevista como herramienta para el estudio del cuerpo vivido. En J. L. Groso y M. E. Boito, Cuerpos y emociones desde América Latina. Universidad Nacional de Catamarca.

Lefebvre, H. (1978). El derecho a la ciudad. Península.

Ley N° 1124 (1988 B.O. Nº 1.777) Estatuto del trabajador de la educación de la provincia de La Pampa. Modificatorias, Acuerdos Paritarios, Decretos y Resoluciones, Utelpa (Compilación), 2022. En

https://www.utelpa.com/files/ESTATUTO_Trabajadxr%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20de%20La%20Pampa.pdf

Scribano, A. (2010). Cuerpo, Emociones y Teoría Social Clásica: Hacia una sociología del conocimiento de los estudios sociales de los cuerpos y las emociones. En J. L. Groso y M. E. Boito, Cuerpos y emociones desde América Latina. Universidad Nacional de Catamarca.

Sennett, R. (1997). Introducción. El cuerpo y la ciudad. En Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Alianza Editorial.

Sennett, R. (1997). Conclusión. Cuerpos cívicos. En Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Alianza Editorial.

Seveso Zanin, E. (2014). Sobre los estudios de la pobreza en América Latina: hacia un examen holístico de las experiencias. Pacarina del Sur, 5(18). www.pacarinadelsur.com/home/abordajes-ycontiendas/881-sobre-los-estudios-de-la-pobreza-en-america-latina-hacia-unexamen-holistico-de-las-experiencias

Supervielle, M. y Quiñones, M. (2005). De la marginalidad a la exclusión social: cuando el empleo desaparece. En S. Leguizamón (Comp.), Trabajo y producción de la pobreza en Latinoamérica y el Caribe: estructuras, discursos y actores. CLACSO.

Wacquant, L. (2010). Castigar a los pobres: el gobierno neoliberal de la inseguridad social. Gedisa.

Zibechi, R. (2010). Política y miseria. La relación entre el modelo extractivo, los planes sociales y los gobiernos progresistas. Lavaca.

Infografía

Published

2024-09-10

How to Cite

Bonjour, P. C. (2024). Poverty and alienation in the teaching retirement experience. Praxis Educativa, 28(3), 1–14. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280317