Neoliberalism and teaching identity: precisions and precautions indicated by the memory

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270304

Keywords:

Federal Council of Education - normative definition - teacher training – teaching identity- neoliberalism

Abstract

This article presents part of the results of a broader investigation in which the conceptions supported by the regulations developed by the Federal Council of Education (CFE) for teacher training in Argentina are analyzed. The article contains the main characteristics of the conceptual changes of the norms for teacher training related to teacher identity during the implementation of neoliberal policies of the 90s. It is a qualitative study that uses content analysis as one of the predominant methods for deepening the knowledge of social life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abal Medina, J.M. y Barroetaveña, M. (1997) El Estado. En J. Pinto (Ed.) Introducción a la ciencia política. (pp. 63-151). Eudeba. Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Ediciones Akal.

Berger, P. y Luckman, T. (2006) La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores, 1º Ed.

Birgin, A. (1999). Trabajo de Ensenar. Troquel

Carnoy, M. (2005). La búsqueda de la igualdad a través de políticas educativas: alcances y límites. REICE, Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 3 (2), pp. 1-14

Davini, M. C. (1995). La formación docente en cuestión. Paidós.

Diker, G., & Terigi, F. (2003). Formación de maestros y profesores: Hoja de ruta. Paidós.

Dubet, F. (2006). El declive de la institución: profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Gedisa

Feldfeber, M. (1998). Las políticas de formación docente en los 90. Revista Versiones (9), pp. 15-19.

Foucault, M. (1996). La verdad y las formas jurídicas. Gedisa

Gentili, P., Suárez, D., Stubrin, F., y Gindín, J. (2004). Reforma educativa y luchas docentes en América Latina. Educação & Sociedade, 25(89), pp. 1251-1274.

Goodson, I. F. (1995). Historia del currículum: la construcción social de las disciplinas escolares. Pomares-Corredor. (2008). Ginsburg, M. B., Meyenn, R., Khanna, I., Miller, H. D. R. y Spaig, L. El concepto de profesionalismo en el profesorado: comparación de contextos entre Inglaterra y Estado Unidos. Revista de educación, (285), 5-31.

Lang, V. (2006). La construcción social de las identidades profesionales de los docentes en Francia: enfoques históricos y sociológicos. En Tenti Fanfani, E (comp.). El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI (pp. 71-119). Siglo XXI.

Míguez, D. (2014). Las reformas educativas argentinas en el contexto latinoamericano. Los sentidos de igualdad y democracia (1983-2006). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 44(3), 11-42

Olmos, L. (2008). Educación y política en contexto. 25 años de reformas educacionales en Argentina. Revista iberoamericana de educación. 48,167-185

Oszlak, O. y O Donnell, O. (1984). Estado y políticas estatales en América latina: hacia una estrategia de investigación. Documentos del CEDES, (4)

Paviglianiti, N. y Echenique, M. (1993). Ley Federal de Educación. Buenos Aires, Argentina: Publicaciones FUBA.

Popkewitz, T. (1994). Profesionalización en la enseñanza y la formación del profesorado: algunas notas sobre su historia, ideología y potencial. Docencia y formación docente, 10 (1), 1-14

Tedesco, J. C. (1986). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Ediciones Solar.

Tenorth, E. (1988). Profesiones y profesionalización. Un marco de referencia para el análisis histórico del enseñante y sus organizaciones. Revista de Educación. (285), 77-92

Tenti Fanfani, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, 28(99), 335-353.

Tenti Fanfani, E. (2010). El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Siglo XXI

Leyes y decretos

Gobierno de la República Argentina (1972) Ley Nº 19682 Ley de creación del Consejo Federal de Educación.

Gobierno de la República Argentina (1991) Ley Nº 19039 Ley de creación del Plan Nacional de Desarrollo y Seguridad 1971-1975.

Gobierno de la República Argentina (1993) Ley Nº 24195 Ley Federal de Educación.

Gobierno de la República Argentina (2006) Ley Nº 26206 Ley de Educación Nacional.

Infografía con presentación del tema, metodología y aportes del artículo

Published

2023-09-08

How to Cite

Bernatené, S. (2023). Neoliberalism and teaching identity: precisions and precautions indicated by the memory. Praxis Educativa, 27(3), 1–17. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270304