Challenges of transference links in the Covid-19 pandemic and in the post-pandemic

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270113

Keywords:

psychology, education, transference links, Covid-19 pandemic, Pos pandemic

Abstract

As part of the research project "Teacher’s subjectivities and transference links in the classroom", from the Psychology chair of Human Sciences College at National University of La Pampa, we systematized information from autobiographical narratives collected during the seminar “Tansference links in the neopandemic. Subjective effects on children, youth and adults and educational institutions”. The stories about school situations in pandemic, and after the return to face-to-face, enabled the analysis of the challenges of this transfer during times of exceptionality, as well as the subjective impact and link in the return to the classroom. Subjective differences, socioeconomic inequalities, affective disconnection or bond fragility, although they were observed prior to MPSI (Mandatory Preventive Social Isolation), seem to have deepened during the pandemic. Consequently, new challenges arise to strengthen the pedagogical bond in the face-to-face modality and, when applied, in the hybrid modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BlanchardLaville, C. (2004). Saber y relación pedagógica. Ediciones Novedades Educativas.

Bleichmar, S. (2008). Violencia social – Violencia escolar. De la puesta de límites a la construcción de legalidades.NOVEDUC.

Allidièri, N. (2004). El vínculo Profesor-Alumno. Una lectura psicológica. Editorial Biblos.

Allidièri, Noemí (2011). Estilo del docente y clima escolar. Su influencia en el bienestar emocional de los alumnos. En Afectividad y enseñanza. Emociones y aprendizaje. Revista Novedades Educativas, (250), 16-19.

Follari, R. (1997). Psicoanálisis y sociedad: crítica al dispositivo pedagógico. Lugar Editorial.

Franco, J. (2015). El lugar de los procesos subjetivos en la formación y práctica de profesores de la UNLPam. (Tesis doctoral). Universidad de San Luis.

Freud, S. (2005). Psicología del Colegial (1914). En Obras Completas. Vol. XIII. (pp.243-250). Amorrourtu.

Freud, S. (2010). Sobre la dinámica de la transferencia (1912). EnObras Completas. Vol. XII. (pp.93-105). Amorrourtu.

Jiménez Silva, M. y Páez Montalbán, R. (2008). (Comp.). Deseo, saber y transferencia. Un acercamiento psicoanalítico a la educación.Siglo XXI Editores.

Korinfeld, D, Levy D y Rascovan, S. (2013). Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época.Paidós

Korinfeld, D. (2021). En las instituciones educativas: intervenir en situaciones complejas. Convivencia, acompañamiento, cuidados. INFOD/Devenir docente Biblioteca.

Maltaneres, Valentina (2014). “Educar con TIC: Claves para pensar la ciudadanía digital y convivencia en la red”. P. 53-64. En Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, año 10, número 9. Enero a diciembre. ISSN 1851-6297. ISSN en línea 2362-3349. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/199

Martuccelli, Danilo (2021). “La gestión anti-sociológica y tecno-experta de la pandemia del Covid 19”. En: Papeles del CEIC.2021/1. ISSN 1695-6494, 1-16.https://ojs.ehu.eus/index.php/papelesCEIC/article/view/21916

Moyano S. (2005). Experiencias: Nuevas forma de hacer, un ejemplo. En Tizio, H. (Coord). Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones de la pedagogía Social y del psicoanálisis. (pp,103-111).Gedisa editorial.

Nuñez, V. (2005). El vínculo educativo. En Tizio, H. (Coord). Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones de la pedagogía Social y del psicoanálisis. (pp,19-47). Gedisa editorial.

Piaget J. e Inhelder B. (1981). Psicología del niño. Editorial Morata.

Tizio, H. (2002). Sobre las instituciones. En Nuñez, V. (Coord). La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas a la Pedagogía Social. (pp,195- 211). Gedisa editorial.

Tizio, H. (2005). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía social y del psicoanálisis.Gedisa Editorial.

Zelmanovich, P. (2013). Las paradojas de la inclusión en la escuela media a partir de una lectura de la posición de los docentes en el vínculo educativo. Aportes del psicoanálisis a la investigación del malestar en las prácticas socio-educativas (Tesis Doctoral). https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/6217/2/TFLACSO-2013PZ.pdf

Zelmanovich, P. (2019) Efectos de presencia en la virtualidad. En G. El Jaber (comp.). Actas de III Jornadas de Educación a distancia y Universidad, 47-51. https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/07/Actas-de-III-Jornadas-Educacion-a-Distancia-y-Universidad.pdf

Published

2023-01-02

How to Cite

Pascualetto, G., Dosio, M. A., & Franco, J. (2023). Challenges of transference links in the Covid-19 pandemic and in the post-pandemic. Praxis Educativa, 27(1), 1–21. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270113

Issue

Section

Artículos