The portfolio as an innovative didactic proposal in primary education classrooms

DOI:

https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230207

Keywords:

teacher training, educational resources, teacher evaluation, educational innovation.

Abstract

In this paper we present the evaluation of an innovative experience carried out at the Colegio Concertado La Salle de Córdoba, an educational center in which one of the three researchers plays the role of teacher. The study consists of the development and implementation of a methodological resource for the teaching of the subject of Social and Natural Sciences: the teacher's portfolio. The analysis of the data indicates that the strategy has improved, among other aspects, creativity, group work and critical and reflective thinking of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia García-Segura, Universidad de Córdoba (España)

Doctora en Antropología Social por la Universidad de Granada. Licenciada en Pedagogía. Profesora investigadora en el Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba.

Ernesto Rey-Sánchez, Universidad de Córdoba (España)

Doctor en Educación. Licenciado en Psicopedagogía. Docente en el Centro de Magisterio Sagrado Corazón de la Universidad de Córdoba y Profesor en el Colegio Concertado La Salle de Córdoba, España.

Carmen Gil-Del-Pino, Universidad de Córdoba

Doctora en Educación. Licenciada en Geografía e Historia, Licenciada en Ciencias de la Educación, Licenciada en Antropología Social y Cultural, licenciada en Psicología. Directora del Departamento de Educación y Profesora titular del Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba, España.

References

Bartolomé Pina, M. (1986). La investigación cooperativa. En Bartolomé Pina (Ed), La investigación cooperativa (pp. 51 -78). Barcelona: Educar.

Barragán, R. (2005). El portafolio, metodología de evaluación y aprendizaje de cara al nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Una Experiencia Práctica en la Universidad de Sevilla, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4, 121-139.

Cole, D.J.; Ryan, CH.W; Kick, F. y Matthies, B. K. (2000). Portfolios across the curriculum and beyond. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Corominas, E. (2000). ¿Entramos en la era portafolios? Revista Bordón, 52, 509-521.

Esteve. J. M. (2003). La tercera revolución educativa. Ciudad: Paidós.

García Fernández, M.D. (1998). Diseño, desarrollo e innovación del Curriculum. Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Gimeno, J. y Pérez, A. (1998). Comprender y transformas la enseñanza. Ed. Morata: Madrid.

Ibarra, M. (1997). El portafolio como estrategia de diagnóstico en Secundaria. En H. Salmerón (ed.). Diagnosticar en Educación. Granada: FETE/UGT.

Klenowsky, V. (2005). Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid: Narcea

Mazer, J; Simonds, C; Hunt, S. (2012). Application essays as an effective tool for assessing instruction in the basic Communication course: A follow-up study. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12, 29 – 42.

Medina, A. Sevillano, M. y Domínguez, C. (2006). Metodología Innovadora en el Proceso Educativo. Madrid: UNED.

Pérez Gómez, A.I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata

Rodríguez Espinar, S. (1997). El portafolio ¿Modelo de evaluación o simple historial del alumno? En Salmerón, H. (Coord.). Diagnosticar en Educación, (pp. 183-199). Granada: FETE/UGT.

Sevillano, M.L. (2011). Medios, Recursos Didácticos y Tecnología Educativa. Madrid: Editorial Pearson Education.

Shores, E. y Grace, C. (2004). El portafolio paso a paso. Infantil y Primaria. Barcelona: Editorial Grao.

Weitzman, E.A., y Miles, M.B. (1995). Computer programs for qualitative data analysis: A software sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.

Zabalza, M. (2001). La autonomía de las escuelas. Aula de innovación educativa, 10,74-75.

Zabalza, M. (2003). Innovación en la Enseñanza Universitaria. Revista de educación, 7, 113-136.

Published

2019-05-29

How to Cite

García-Segura, S., Rey-Sánchez, E., & Gil-Del-Pino, C. (2019). The portfolio as an innovative didactic proposal in primary education classrooms. Praxis Educativa, 23(2), 1–14. https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230207

Issue

Section

Artículos