The experience of Práctica Profesional in the Teacher Education Program in Education Sciences at Universidad Nacional de Mar del Plata. Inter-coming in performative key as a challenge to broaden horizons

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280304

Keywords:

professional practice, education sciences, teacher education, intervention, narrative

Abstract

This article is an exercise of de/re-composition of the experience of the opening course of the curricular space “Práctica Profesional” corresponding to the fifth year of the Teacher Education Program in Education Sciences of Humanities School at Universidad Nacional de Mar del Plata. It is an account of the development of the proposal, including contextual conditions, definitions, and criteria that guided the movement that meant the implementation of the subject that serves as a corollary of the course. Throughout the story, the paper characterizes the subject within the framework of the teacher's curriculum, explains the theoretical and methodological foundations that support the proposal, and describes the training devices that have been designed considering the contextual conditions in which the course took place.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alen, B. (2009). Los dispositivos de acompañamiento a los docentes noveles. Alen, B. y Allegroni, B. Acompañar los primeros pasos en la docencia, explorar una nueva práctica de formación, 33-60.

Anijovich, R., Cappelletti, G., Sabelli, M. J., & Mora, S. (2021). Transitar la formación pedagógica: dispositivos y estrategias. Tilde editora.

Ayciriet, F. (2023). Socialidad y condición sensible desde los gestos para pensar la práctica profesional docente: Lo íntimo como relato emergente. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–11. https://doi.org/10.48162/rev.36.073

Berardi, F. (2017). Fenomenología del fin: sensibilidad y mutación conectiva. Caja negra.

Carr, W. (1996). Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Ediciones Morata.

Cerecero Medina, I. E. (2019). Diez modelos relacionados con la práctica reflexiva. OPENAIRE.

Davini, M. C. (2015). Acerca de las prácticas docentes y su formación. Argentina: Ministerio de Educación. Instituto Nacional de Formación Docente. Dirección Nacional de Formación e Investigación. Área de Desarrollo Curricular.

Despret, V. (2022). Habitar como un pájaro: modos de hacer y pensar los territorios. Editorial Cactus.

Flores, V. (2017). Interruqciones, ensayos de poética activista. Editorial Asentamiento.

Guber, R. (2008). Antropólogos-ciudadanos (y comprometidos) en la Argentina. Las dos caras de la ‘antropología social’en 1960-70. Journal of the World Anthropology Network, 3, 67-109.

Kac, E., & Kafensztok, R. (1996). Abraham Palatnik, Pioneer of Kinetic Art. Leonardo, 29(2), 120-121.

Porta, L. (2021). La expansión biográfica. Buenos Aires. EUDEBA.

Porta, L. y Alvarez, Z. (2019). La narrativa biográfica como magma de significaciones y cristalizaciones de sentidos en Pasiones María Cecilia Colombani. Mar del Plata: EUDEM

Porta, L., Álvarez, Z., & Yedaide, M. M. (2012). Pasión por enseñar. Emociones y afectos de profesores universitarios memorables. Revista Científica Alternativas. Espacio Pedagógico, 283.

Ramallo, F., & Porta Vazquez, L. G. (2017). Las historias en la educación y los otros mundos posibles. Universidade Estadual do Rio de Janeiro; Revista Artes de Educar.

Ramallo, F., Berengeno, L., & Yedaide, M. M. (2021). El placer en la investigación en educación: Tránsitos afectivos y afectantes como eróticas del rigor. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 7(1), 488-510.

Schon, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseno de la ensenanza y el apredizaje en las profesiones. Paidós.

Sanjurjo, L. , Caporossi, A., España, A. E., Hernández, A. M., Iris, A., & Foresi, M. F. (2009). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Rosario (Argentina): Homo Sapiens Ediciones.

Souto, M (2019) Acerca de la noción de dispositivo en la formación universitaria. Educación, Lenguaje y Sociedad EISSN 2545-7667 Vol. XVI Nº 16 (Abril 2019) pp. 1-16 DOI:http://dx.doi.org/10.19137/els-2019-161602

Infografía

Published

2024-09-10

How to Cite

Ayciriet, F., Vicini, G., Zarate, F., & Crego, V. (2024). The experience of Práctica Profesional in the Teacher Education Program in Education Sciences at Universidad Nacional de Mar del Plata. Inter-coming in performative key as a challenge to broaden horizons. Praxis Educativa, 28(3), 1–16. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280304