Expectations around university and career choice. An analysis of atypical cases of graduates and students in the finishing phase who are first generation university students
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280208Keywords:
expectations;, career choice;, first generation of university students, relationship with knowledge, inequalities.Abstract
In this paper we analyse the expectations regarding university studies and career choice of first-generation university students and graduates. Our interest in this particular population is due to the fact that they are atypical cases. The theoretical perspective is the relationship with knowledge and dispositionalist and contextualist sociology. The methodology is qualitative and we used in-depth interviews with a sample of 35 students from three degree courses at the National University of La Plata. The families and the school experience were central in the construction of expectations, while the choice of career was defined on the basis of the transit through secondary school, in the university experience itself as well as in other non-school environments.
Downloads
References
Adrogué, C., y García de Fanelli, A. (2021). Brechas de equidad en el acceso a la educación superior argentina.
Páginas De Educación, 14(2), 28-51. https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2507
Aguilar, V. B. (2019). Deserción en el sistema universitario: el caso de la carrera de Licenciatura en Enfermería.
Escuela Superior de Ciencias de la Salud – UNCPB (Tesis de maestría).
Benvegnu, M. A. (2015). Eje 3: el ingresante universitario como sujeto de aprendizaje. En Benvegnu, M. A.
(comp.). Ingreso universitario. Políticas y estrategias para la inclusión: nuevas complejidades, nuevas
respuestas (pp. 149-156). 1ª ed. – Luján: EdUNLu.
Carli, S. (2012). El estudiante universitario: Hacia una historia del presente de la educación pública. Buenos
Aires, Siglo XXI Editores.
Cambours de Donini, A. M. y Arias, M. F. (2016). Aproximaciones a un perfil de los ingresantes en las
universidades del Conurbano bonaerense. En Cambours de Donini, A. M. y Gorostiaga, J. M. (coords.) Hacia
una universidad inclusiva. Nuevos escenarios y miradas (pp. 19-40). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Aique
Grupo Editor.
CEPAL (2010). Panorama social de América Latina. ISBN 978-92-1-323465-5.
Charlot, B. (2008). La relación con el saber. Elementos para una teoría. 1ª ed.- Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Charlot, B. (2014). La relación de los jóvenes con el saber en la escuela y en la universidad, problemáticas,
metodologías y resultados de las investigaciones. Polifonías revista de educación, (4).
Corica, M. A. (2012). Juventud y futuro: educación, trabajo y grupos familiares. [Tesis de doctorado].
Universidad Nacional de Buenos Aires.
Cotignola, M., Legarralde, M. y Margueliche, J. (2017). Las trayectorias universitarias de estudiantes de
Sociología de la FaHCE: Un análisis desde los registros administrativos. Cuestiones de Sociología (17).
Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Barcelona, España: Paidós Ibérica S.A.
Dalle, P., Boniolo, P., Estévez Léston, B., y Carrascosa, J. (2020). Desigualdad de oportunidades de graduación
universitaria en Argentina (1975 - 2015): efectos del territorio, la clase social de origen y el nivel educativo
familiar. Ciudadanías. Revista De Políticas Sociales Urbanas, (3).
Di Piero, E.; Garriga Olmo, S. y Marchel, A. L. (2024). Expectativas de estudiantes del nivel secundario
bonaerense sobre el nivel superior en la pandemia: entre ampliación, la reconfiguración y las desigualdades.
RASE, 17 (1), 27-49. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/26862
Fernández, T.; Trevignani, V.; Cardozo, S.; Pacífico, A.; Marques, A.; Kunrath, R.; Da Cunha, P. (2022). Perfil
de ingreso, puntos de bifurcación en la trayectoria y desafiliación en el ingreso a la universidad. un estudio de
caso comparado en tres universidades de Argentina, Brasil y Uruguay. 1ª ed. – Santa Fe: Universidad Nacional
del Litoral. Libro Digital.
García, A. M. (2017). La graduación: un reto para los estudiantes universitarios de primera generación. Revista
de Educación Superior en América Latina. 1 (1), 14-15.
Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos
Aires. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
Lahire, B. (2019). Para una sociología disposicionalista y contextualista. Clivajes. Revista de Ciencias Sociales.
(12), 1-17.
Marano, G. (2023). Problemáticas y desafíos en la articulación entre el nivel secundario y la universidad.
Algunas reflexiones preliminares a partir del análisis de las políticas de articulación 2006-2020. En Vercellino,
S. y Pogré, P. (comp.) Transiciones. Instituciones y subjetividades en los inicios de los estudios universitarios
(pp. 239-251). 1ª ed.- Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.
Molina Derteano, P. (2021). Elecciones educativas de los hogares en los aglomerados urbanos entre 2003 y
En Chávez Molina y Muñiz Terra (comp.) El desencuentro. Diferencias de clase en la Argentina desigual
(pp. 39-57). Buenos Aires: Ediciones Imago Mundi.
Muñiz Terra, L. (2021). Desigualdades sociales dinámicas: el lugar de la transmisión familiar en las trayectorias
laborales de las clases de servicios y trabajadoras. En Chávez Molina y Muñiz Terra (comp.) El desencuentro.
Diferencias de clase en la Argentina desigual (pp. 17-37). Buenos Aires: Ediciones Imago Mundi.
Pogré, P.; Cambours de Donini, A. M.; Vidondo, M. y Bifano, F. (2023). Concepciones, políticas y prácticas
para abordar la articulación. En Vercellino, S. y Pogré, P. (comp.) Transiciones. Instituciones y subjetividades en
los inicios de los estudios universitarios (pp. 219-230) 1ª ed.- Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.
Rovelli, L., & Garriga Olmo, S. (2023). Reconfiguraciones y aprendizajes institucionales orientados al acceso,
la permanencia y el egreso en la Educación Superior en Argentina. Un estudio de caso en la UNLP. Revista de
Educación, 1(31. 2), 31-50. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/7737
Santos Sharpe, A. (2018). Discontinuar los estudios en la universidad. Un estudio comparativo sobre la
experiencia del abandono en cuatro carreras de la Universidad de Buenos Aires. [Tesis de doctorado].
Universidad Nacional de Buenos Aires.
Saraví, G. (2015). Juventudes fragmentadas: socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad.
Flacso México: CIESAS.
Suasnábar, C.; Rovelli, L. (2016). Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la
educación superior en la Argentina. Pro-Posições; 27 (3) 81-104.
Veleda, C. (2002). Estrategias individuales y familiares en la elección de las instituciones de educación superior.
En Kisilevsky, M. y Veleda, C. Dos estudios sobre el acceso a la educación superior en la Argentina. Buenos
Aires: IIPE-UNESCO.
Visacovsky, N. y Frank Italia, P. (2016). Encuentros y desencuentros entre universidad y escuela secundaria. En
Cambours de Donini, A. M. y Gorostiaga, J. M. (coord.) Hacia una universidad inclusiva. Nuevos escenarios y
miradas (pp. 101-120). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Fuentes
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2015-2016. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2016-2017. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2017-2018. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2018-2019. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2019-2020. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2020-2021. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
• Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2021-2022. Departamento de Información Universitaria.
Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Santiago Garriga Olmo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).