Students on strike: struggle, resistance, and subjectivation

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280102

Keywords:

student movements, university, education.

Abstract

This paper analyzes the experiences of participation in the strike carried out by students of Unit 071 of the National Pedagogical University of Tuxtla Gutierrez, Chiapas, Mexico. From a reflective approach, the historical memory of the process is recovered from documentary analysis, records of assemblies and marches, as well interviews with students and leaders of the movement. The information was grouped into two blocks: From the pandemic to the student strike. Subjectivation and existential plot; in which the vicissitudes of organization and actions carried out are exposed; and, The word must be worth, which discusses the network of actions, synergies, meetings and disagreements between students to undertake negotiations with educational and governmental authorities. The confluence of other social movements, the mobilization and taking of the streets, contributed to the strike's resolution, which inaugurated an unprecedented experience of struggle and resistance for these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Germán Alejandro García Lara, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, México

Doctor en Educación, Maestro en Educación Superior y Psicólogo, con formación en psicoterapia breve individual. Cuenta con publicaciones en revistas indexadas y ha coordinado la edición de catorce libros. Es Profesor Investigador y Coordinador de Posgrado en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (México). Participa en diversas redes de investigación, siendo miembro fundador de la Red Latinoamericana de Estudios sobre la Violencia, es integrante del Cuerpo Académico Consolidado: Educación y procesos sociales contemporáneos, perfil PRODEP, miembro del Sistema Estatal de Investigadores nivel VI y del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel 1. Se interesa en los temas: intervención de escolares con TDAH, violencia escolar, drogadicción, educación especial y desarrollo curricular.  

Soledad Hernández Solís, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, México

Doctora en Educación, docente de licenciatura y posgrado en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la UNICACH, es miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores del CONAHCYT, México, nivel 2.

Oscar Cruz Pérez, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, México

Doctor en Ciencias Sociales, docente de licenciatura y posgrado en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la UNICACH, Chiapas, México; es miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores del CONAHCYT, México, nivel 2.

Jesús Oaña Zúñiga, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, México

Doctor en Ciencias, docente de licenciatura y posgrado en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la UNICACH, Chiapas, México; es miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores del CONAHCYT, México, nivel 1.

References

Contreras-Ibáñez, C., Correa, F. y García, L. (2005). Participación política no convencional: Culturas de protesta vs. culturas institucionales. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, 1, 181-210. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72610107

Cubides Martínez, J. (2014). Movimientos juveniles contemporáneos en América latina. Juventud y política en la encrucijada neoliberal. http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/clacso/index/assoc/D9700.dir/Informe-Final-CLACSO-JCubides.pdf

da Silva Ribeiro Gomes, S. y Gómez-Abarca, C. de J. (2018). #Ocupaescola, #Ocupatudo: experiencias políticas de estudiantes de secundaria en el 2016, en Río de Janeiro, Brasil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 825-838. https://www.redalyc.org/journal/773/77357097013/html/

Derrida, J. (2010). Universidad sin condición (traducción de Cristina de Peretti y PacoVidarte) (2ª edición). Mínima Trotta

El Heraldo de Chiapas (5 de febrero de 2022). Estudiantes de la UPN exigen asignación de director, anuncian marcha. https://www.elheraldodechiapas.com.mx/local/estudiantes-de-la-upn-exigen-asignacion-de-director-anuncian-marcha-9575623.html

Flesher, C. y Wood, L. (2011). Repression and social movements. Interface: A Journal for and about Social Movements, 3(1), 1-11. https://www.interfacejournal.net/wordpress/wp-content/uploads/2011/12/Interface-3-1-editorial.pdf

Habermas, J. (1981). Habermas, Jürgen (1981). New Social Movements. Telos: Critical Theory of the Contemporary 49, 33-37.

Kuri Pineda, E. (2010). El movimiento social de Atenco: experiencia y construcción de sentido. Andamios, 7(14), 321-345. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632010000300013&lng=es&tlng=es.

Lesgart, C. (2020). Autoritarismo. Historia y problemas de un concepto contemporáneo fundamental. Perfiles Latinoamericanos, 28(55), 349-371. https://www.scielo.org.mx/pdf/perlat/v28n55/0188-7653-perlat-28-55-349.pdf

Lhullier, L. A. (1995). Autoritarismo, autoridad y conciencia moral. Un análisis psico-social. Psicología Política, 11, 69-84. https://www.uv.es/garzon/psicologia%20politica/N11-4.pdf

Meyer, D. S. (2004). Protest and political opportunities. Annual Review of Sociology, 30, 125–45.

Orellana, N. (2017). Alcances y límites de la noción de ‘repertorio de contestación’ para describir, medir y explicar la conflictividad en Chile. Estudios Sociológicos, 35(105), 625-652. https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1431/1605

Rojas Soriano, R. (2014). 3a clase abierta por los 43 estudiantes desaparecidos de la Escuela Normal Rural de Ayotzinapa, Guerrero, México. http://raulrojassoriano.com/cuallitlanezi/wp-content/uploads/2014/12/AYOTZINAPA-Clase-abierta.pdf

Rojas, G. A. y Araujo Wanderley, S. L. (2017). Movimiento estudiantil y crisis política en los gobiernos de Bachelet en Chile. Mesa Nº 9: Estado, movimientos sociales y politicidad emergente. Disputas sociopolíticas y construcciones desde abajo ante la ofensiva neoliberal. Jornadas de Sociología de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNC, Mendoza Argentina. https://core.ac.uk/reader/161647564

Taddei Arriola, I. C., González Lizárraga, M. G. y Villarreal Peralta, E. M. (2020). IV. Participación política estudiantil en la Universidad de Sonora. En, M. G. González Lizárraga, R. López González y G. Ortiz Henderson (Coords.), Formación ciudadana en estudiantes universitarios (pp. 101-127). Universidad Autónoma Metropolitana.

Verba, S. (1972). Participation in America: political democracy and social equality. Harper and Row.

Infografía con presentación del tema, metodología y aportes del artículo

Published

2024-01-04

How to Cite

García Lara, G. A., Hernández Solís, S. ., Cruz Pérez, O., & Oaña Zúñiga, J. (2024). Students on strike: struggle, resistance, and subjectivation. Praxis Educativa, 28(1), 1–17. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280102

Issue

Section

Artículos