School choice in Córdoba-Argentina. Agency and constraints at both sides of the social structure

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280104

Keywords:

School choice, upper class, lower class, educational inequality, educational strategies

Abstract

The educational policies of the last decades in Argentina have profoundly modified the system, the population and the expectations and demands towards education. In this framework, the choice of secondary school appears as an extremely important aspect in the processes of socio-educational inequality. This article is based on two qualitative research projects on school choice and family strategies in lower and upper class contexts respectively in the city of Córdoba. The results allow us to refute some assumptions of the academic tradition, such as the assumption that lower class families do not choose or that upper class families have all the options. We identify that choice is differentially signified according to social class and involves strategies of sounding, prioritizing and choosing in order to shorten the distance between what is possible and what is desired.

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Author Biographies

Manuel Giovine, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Profesor adjunto a cargo por concurso de la Universidad Nacional de Córdoba Argentina (UNC) en la cátedra de Sociología Sistemática Facultad de Ciencias Sociales y profesor en las cátedras de Estadística y Sistemas de Información Educativa y Sociología de la Facultad de Filosofía y Humanidades. Investigador asistente de CONICET en el Instituto de Humanidades - UNC. Ha sido becado para su formación doctoral y posdoctoral por el CONICET. Es Posdoctor en el ciclo “La educación en América Latina: políticas, instituciones y procesos educativos” (Centro de Estudios Avanzados-Facultad de Ciencias Sociales-UNC), Doctor en Estudios Sociales de América Latina (CEA-FCS-UNC), Especialista en producción y análisis de información para políticas públicas (CEA-FCS-UNC) y Licenciado en Filosofía (FFyH-UNC). Sus líneas de trabajo abarcan las estrategias educativas de las clases dominantes, la desigualdad educativa, la internacionalización de la educación y del conocimiento científico, la educación comparada y los métodos cuantitativos en investigación educativa.

Valentina Arce Castello, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

Licenciada en Psicología y Magíster en Intervención e Investigación Psicosocial, por la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba. Becaria Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Pertenencia Institucional: Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPSI, CONICET, UNC). 

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Published

2024-01-04

How to Cite

Giovine, M., & Arce Castello, V. (2024). School choice in Córdoba-Argentina. Agency and constraints at both sides of the social structure. Praxis Educativa, 28(1), 1–21. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280104

Issue

Section

Artículos