Concerns about university teaching in the post-pandemic and possible responses from a Didactics expanded to the edges. Between the necessary knowledge and the emerging questions

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270104

Keywords:

Teaching – University – Didactics – Teachers- Post-pandemic -

Abstract

In this paper we present our reflections from the development of a postgraduate course on teaching practices at the university, in which the contributions of the attending teachers evidenced the essential articulation of didactics with other fields of knowledge, in order to understand the problems that teaching raises in the present. Issues such as the relationship of teaching with technology, with the ways of learning of young people, affectivity as a component of teaching, attention to diversity and the working conditions of teachers are presented as topics recurring, which although they are not new, have acquired other connotations that make them more complex. This made us think in the sense of considering a "didactics from or towards the edges", focusing on the contributions of those other fields to this discipline that offer greater richness to the analysis of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Déborah Saientz, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Doctora en Humanidades (Área Educación). Profesora en Ciencias de la Educación. Profesora Adjunta de las Cátedras de Didáctica General y de Introducción a la Educación de la Facultad de Artes de la UNT. Profesora de Residencia Pedagógica y Política Educativa del Profesorado en Artes Visuales de la Escuela de Bellas Artes de la UNT.

Norma Carolina Abdala, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Dra. en Ciencias de la Educación de la UNT. Prof. Asociada de la Cátedra Didáctica y Curriculum de los profesorados de la FFyL y Prof. Adjunta de la Cátedra Teorías y Diseños Curriculares de la Carrera de Ciencias de la Educación. Facultad de Filosofía y Letras de la UNT.

References

Abramowski, A. (2010) Maneras de querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Editorial Paidós. Cuestiones de Educación.

Abdala, C. (2020). La Universidad Nacional de Tucumán frente al coronavirus: problemas, adecuaciones y desafíos de la universidad pública en un escenario inédito. En P. Falcón (Comp.), La universidad entre la crisis y la oportunidad: reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia. Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.

Abdala, N. C., Barros, M. E. y Saientz, D. (2018). Presencias y ausencias en la enseñanza de la didáctica general en la formación de profesores de la Universidad Nacional de Tucumán. Revista de Educación, Número 14.. pp. 169- 186 https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/3046/2945

Abdala, N. C. y Saientz, D. (2021). Clase 1: “Estudiar en la universidad mientras dura la pandemia: el impacto de los nuevos escenarios de enseñanza en las trayectorias de las y los estudiantes”. Ciclo de Formación de Postgrado II “Evaluación Formativa para la mejora de los Aprendizajes. Recrear sentidos y prácticas en Entornos Combinados”. Secretaría Académica. Coordinación de Posgrado y Asuntos Académicos. Universidad Nacional de Salta.

Alvarez Mendez, J. M. (1982). Las ciencias de la educación en el contexto interdisciplinar: una justificación epistemológica (Notas para un ensayo explicativo del currículo universitario). Revista Española de Pedagogía, XL(155). https://revistadepedagogia.org/xl/no-155/las-ciencias-de-la-educacion-en-el-contexto-interdisciplinar-una-justificacion-epistemologica-notas-para-un-ensayo-explicativo-del-curriculo-universitario/101400048134/

Barbosa Moreira, A. F. (1999). Didáctica y curriculum: cuestionando fronteras. Propuesta Educativa. Novedades Educativas, 10(20), 24-30.

Camilloni, A. (1996). De herencias, deudas y legados. Una introducción a las corrientes actuales de la didáctica. En A. Camilloni, M. C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto y S. Barco, Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 17-39). Paidós.

Caparrós Martín, E., Quiles-Fernández, E. y Arbiol I Gonzalez, C. (2020). De la universidad del derecho y la calidad hacia una universidad del cuidado. Revista Argonautas, 10(15), 31-45. http://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ARGO/inde

Feito, R., Cabrera, L. y Beltrán, J. (2022). La Sociología de la Educación en España. Cronología de una época: 1990-2021. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 15(1), 70-94. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.15.1.22180

Juarroz, R. (1958) Poesía Vertical. Ed. Catedral

Maggio, M. (2021). Enseñar en la universidad. Pandemia… y después. Integración y conocimiento, 10(2), 203-217. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/34097

Magendzo, A. (2016). Incorporando la perspectiva controversial en el currículum disciplinario. Revista iberoamericana de educación superior, 7(19), 118-130. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722016000200118&lng=es&tlng=es.

Miranda, M. y Van Nieuwenhove, C. (2022). El desafío de migrar el aula y los laboratorios a la pantalla mediante recursos y herramientas tecnológicas, en el marco de un nuevo contexto educativo. En C. Abdala y L. Torres Auad (Comp.), Voces que entraman experiencias en el contexto de pandemia. Universidad Nacional de Tucumán.

Pulido Aybar, A. (2022). Danza, currículum y los cambios a raíz de la pandemia. En C. Abdala y L. Torres Auad (Comp.), Voces que entraman experiencias en el contexto de pandemia. Universidad Nacional de Tucumán.

Torres, R. M. (2008). Prefacio. En P. Freire, Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI.

Walker, V. (2020). Notas sobre la experiencia universitaria en tiempos de pandemia: sentidos, relaciones y condiciones de trabajo y estudio. Argonautas, Revista de Educación y Ciencias Sociales, 10(15). Departamento de Educación y Formación Docente, Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis. http:// fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ARGO/article/view/275

Published

2023-01-08

How to Cite

Saientz, D., & Abdala, N. C. (2023). Concerns about university teaching in the post-pandemic and possible responses from a Didactics expanded to the edges. Between the necessary knowledge and the emerging questions. Praxis Educativa, 27(1), 1–19. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270104