Autobiographical conversations: teaching texture and color at the initial level

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270109

Keywords:

marks, identity, evaluation

Abstract

This article is part of my research work entitled "The marks of evaluation: an interpretive study of the (auto) biographies of teachers of initial level of the Kindergarten 922 of Mar del Plata" which tries to think the pedagogical practice from (auto) biographical stories. In this research, the voices of teachers, interviewed during the fieldwork, are intertwined with my own professional experiences, creating a text in which the concepts of autobiography, identity and evaluation are combined and intertwined. This recreates multiple stories that make visible the task of teaching and learning. Moreover, they allow delving into vital experiences that make up the subjectivity and structuring of the teaching identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramowski, A (2010). Maneras de querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Paidós.

Alliaud y Duschatzky (Comps.). (1992). Maestros. Formación práctica y transformación escolar. Miño y Dávila.

Anijovich, Cappelletti, Mora y Sabelli. (2014). Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias. Editorial Paidós.

Arfuch, L. (2002). Problemáticas de la Identidad. En L. Arfuch (Comp.), Identidades, sujetos y subjetividades. Prometeo Libros.

Birgin, A. y Charovsky, M. (2013). Trayectorias de formación de futuros profesores en un territorio fragmentado. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación.

Canelo Calle, J. (2020). La construcción de la identidad docente a través del análisis de incidentes críticos en la formación inicial de maestros [Tesis doctoral]. Facultad de Psicología, de Ciencias de la Educación y del Deporte-Blanquerna. Universitat Ramón Llull. http://hdl.handle.net/10803/669964

Ferry, G. (1991). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. Editorial Paidós.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Facultad de Filosofía y Letras UBA Ediciones.

Furlan, A. y Ochoa Reyes, N. E. (2018). En C. Kaplan, Emociones, sentimientos y afectos. Las marcas subjetivas de la educación (pp. 15-26). Editorial Miño y Dávila.

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Siglo XXI Editores.

Larrosa, J. (2002). Experiencia y pasión. En Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel (pp. 165-178).

Litwin, E. (2013). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.

Maturana, H. (1991). El sentido de lo humano. Ediciones Pedagógicas Chilenas.

Meijer, P., Beijaard, D. y Verloop, N. (2004). Examinar las cogniciones interactivas de los docentes utilizando los conocimientos de la investigación sobre el conocimiento práctico de los docentes. En Formación de docentes y práctica docente (pp. 186-202). Routledge.

Minuchin, P. (1985). Familias y desarrollo individual: Provocaciones desde el campo de la terapia familiar. Desarrollo infantil, 289-302.

Mercado, R. (2004). La experiencia estudiantil universitaria de jóvenes migrantes campesinos en la Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad Nacional de Córdoba.

Valliant, D. (septiembre de 2007). La identidad docente. Congreso Internacional “Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado”, GTD-PREAL ORT. Barcelona. http://www.scribd.com/doc/2030599/La- identidaddocente.

Villavicencio Miranda, L. (2010). La relevancia moral de la identidad cultural. Polis. Revista Latinoamericana, (26).

Vizcaíno, A. (2008). El aprendizaje de la práctica docente. Ingreso a la docencia: entre mimetizarse, parecerse, diferenciarse. Editorial Paidós.

Published

2023-01-02

How to Cite

Asensio, M. (2023). Autobiographical conversations: teaching texture and color at the initial level. Praxis Educativa, 27(1), 1–15. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270109

Issue

Section

Artículos