Border concatenations: pedagogies, opportunities, sensitive worlds and COVID-19

  • José Tranier Centro Internacional de Estudios en Problemáticas Educativas Contemporáneas, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario
  • Sonia Bazán Grupo de Investigaciones en Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales (CIMED). Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Luis Gabriel Porta Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMED). Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata. CONICET
  • Maria Graciela Di Franco Universidad Nacional de La Pampa, Facultad de Ciencias Humanas, Instituto de Ciencias de la Educación para la investigación interdisciplinaria (ICEII). Santa Rosa

DOI:

https://doi.org/10.19137/DOI:%20https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240203

Keywords:

continuity-discontinuity, social solidarity, vital pedagogies, possible worlds, COVID-19.

Abstract

The work tries to give an account of reflective exercises that have awakened the different interventions that are evident from the appearance of the pandemic and the conditions from which it is made -possible?- to look into the field of education and pedagogy as vital actions. Six reflections as questions are put forward to reconfigure borders and open new contemplations and possible actions: what remains and what changes; fears and how they can paralyze or draw new horizons, the possibility of thinking about this crisis to reignite social solidarity: the borders between normality and exceptionality; the condition of pedagogy in vital terms and as sensitive gestures and what saves us? Thinking about giving an opportunity to education and sustaining the option of vital pedagogies refer us to borders that we are encouraged to cross, as a way of accounting for that vital responsibility that we have as teachers of public institutions in times of “exceptionality”.

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Author Biographies

José Tranier, Centro Internacional de Estudios en Problemáticas Educativas Contemporáneas, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario

Profesor Titular regular de la Asignatura Pedagogía en la Facultad de Humanidades y Artes y Facultad de de Ciencia Política y Relaciones Internacionales
Coordinador junto a José Goity del Centro Internacional de Estudios en Problemáticas Educativas Contemporáneas de Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Rosario

Sonia Bazán, Grupo de Investigaciones en Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales (CIMED). Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata

Docente e Investigadora. Profesora en las Asignaturas Didáctica Especial y Práctica de la Enseñanza, e   Historia Universal General Contemporánea. Departamento de Historia. Directora del Grupo de Investigaciones en Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales (CIMED). Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata.

Luis Gabriel Porta, Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMED). Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata. CONICET

Docente e Investigador. Profesor en las Asignaturas Problemática Educativa y Sociología de la Educación. Departamento de Ciencias de la Educación. Investigador Principal de CONICET. Director del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMED). Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata.

Maria Graciela Di Franco, Universidad Nacional de La Pampa, Facultad de Ciencias Humanas, Instituto de Ciencias de la Educación para la investigación interdisciplinaria (ICEII). Santa Rosa

Docente e Investigadora. Profesora en las Asignaturas  Didáctica y Práctica Curricular

Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de La Pampa

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Published

2020-05-10

How to Cite

Tranier, J., Bazán, S., Porta, L. G., & Di Franco, M. G. (2020). Border concatenations: pedagogies, opportunities, sensitive worlds and COVID-19. Praxis Educativa, 24(2), 1–18. https://doi.org/10.19137/DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240203

Issue

Section

Artículos