The quality of higher education in Colombia: some strategic evasion practices

DOI:

https://doi.org/10.19137/DOI:%20https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240206

Keywords:

quality, camouflage, yeast, mimesis, hyperactivity.

Abstract

In Colombia, some universities, under the hard and bloody struggle not to disappear, and which I have called "pseudo emerging", for their "no-power-more power", have incorporated strategic practices into their repertoire of evasion to look at, not only to obtaining quality certification, but also to the acquisition of income and profit: camouflage, yeast effect, mimesis and hyperactivity. These four evasion practices are not given continuously or established in a hierarchical order. Rather, they juxtapose each other until they form a crammed network of information and data where utility becomes an educational measure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Gihovani Toscano López, Universidad del Desarrollo, Facultad de medicina

Doctor en Filosofía, Profesor investigador, Universidad del Desarrollo, Facultad de medicina, Chile

References

Buckman, K. (2007). «What Counts as Assessment in the 21 Century? Thought & Action», The New Higher Education Journal, Otoño, 29-37.

Coetzee, J. M. (2007). Diario de un mal año, Barcelona: Mondadori.

Frazer, G. (1944). La rama dorada. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Girard, R. (1998). La Violencia y lo sagrado. Barcelona: editorial Anagrama.

Han, B. (2012). La Sociedad del Cansancio. Barcelona: Herder.

Han, B. (2015). La salvación de lo bello. Barcelona: Herder.

Han, B. (2016). Topología de la violencia. Barcelona: Herder.

Han, B. (2017). La expulsión de lo distinto. Percepción y comunicación en la sociedad actual. Barcelona: Herder.

Harari, N.: Homo deus, Breve historia del mañana, Debate, Santiago, 2016.

Lederach, J. P. (2008). La imaginación moral. El arte y el alma de construir la paz, Bogotá: grupo editorial norma.

Moreno, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz editores.

Ortega y Gasset, J. (1927). La Rebelión de las masas. Obras Completas, Tomo IV (1926-1931), Madrid: Taurus.

Peña, C. (2018). ¿Por qué importa la filosofía? Santiago: Chile.

Vargas Llosa, M. (2018). El llamado de la tribu, Alfaguara, Santiago de Chile.

Salvá, P. (2012). «Dios no murió, se transformó en dinero. Entrevista con Giorgio Agamben». En Partido pirata de Argentina. (Trad. de Selvino J. Asmann). Recuperado de http://partidopirata.com.ar/2012/09/10/dios-no-murio-se-transformo-en-dinero-entrevista-a-giorgio-agamben/

Published

2020-05-10

How to Cite

Toscano López, D. G. (2020). The quality of higher education in Colombia: some strategic evasion practices. Praxis Educativa, 24(2), 1–11. https://doi.org/10.19137/DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240206

Issue

Section

Artículos