Educational theories in institutional socio educational projects: from enunciations to practices

Keywords:

educational theory, democracy, educational institutions, school participation.

Abstract

This article accounts for an ongoing research, whose objective is the identification and analysis of different theories of education in the practices of democratic citizenship, at both state and privately-managed educational institutions of the Province of Córdoba. It is based on the analysis of the representations students, teachers, and administrators make of their practices. Based on previous researches within a line of research started in 2006, the study involves students, teachers, and administrators through the use of questionnaires, in-depth interviews, analysis of documents, and field observations. It inquires and organizes the pedagogical meanings these social agents within education grant to their practices of democratic citizenship. This article puts forward a classification of democratic practices, prepared as a temporary result of the interpretative analysis of the meanings explored in socio-educational projects, which the institutional actors identify as democratic spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enrique Bambozzi, Universidad Nacional de Córdoba; Universidad Católica de Córdoba - CONICET. Argentina

Doctor en Ciencias de la Educación. Postdoctorado en Ciencias Sociales

Gabriela López, Universidad Católica de Córdoba – CONICET, Argentina.

Licenciada en Ciencias de la Educación

Evelyn Pineda, Universidad Católica de Córdoba, Argentina.

Licenciada en Ciencias de la Comunicación

 

 

References

Bambozzi, E. (2005). Escritos pedagógicos. Córdoba: Ediciones del Copista.

Bambozzi, E., Vadori, G., Marzolla, E. y Venier, V. (2011). Gestión pedagógica: aportes desde la investigación educativa. Villa María: Eduvim.

Bambozzi, E. et al. (2013). ¿De qué hablamos cuando hablamos de democracia escolar? Córdoba: Ediciones del Copista.

Bonetto, M. S. y Piñero, M. T. (2000). El conocimiento de lo político. Córdoba: Advocatus.

Castro Santander, A. (2016). “Calidad educativa y convivencia escolar” en Boletín de Novedades Educativas, N°67, recuperado el 19 de junio de 2017 de https://www.fundacionluminis.org.ar/biblioteca/boletin

novedades-educativas-n67-calidad-educativa-convivencia-entrevista-alejandro-castro-santander.

Jodelet, D. (2003). Vigencia de las representaciones sociales y su incidencia en las prácticas profesionales. Entrevistador: María Raquel Popovich. Recuperado el 19 de junio de 2018 de: https://www.educ.ar/recursos/120612/denise-jodelet-vigencia-de-las-representaciones-sociales-y-suincidencia- en-las-practicas-profesionales.

Meirieu, P. (27 de junio de 2006). El significado de educar en un mundo sin referencias. Conferencia pronunciada en el Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación, Buenos Aires. Recuperado el 19 de junio de 2018 de: http://www.me.gov.ar/curriform/publica/meirieu_final.pdf.

Silber, J. (2007). “Recorridos recientes y trazos actuales de las tendencias pedagógicas en la Argentina”. En VI Encuentro Nacional de Cátedras de Pedagogía. Universidad Nacional de la Patagonia Austral, Caleta Oliva, Santa Cruz.

Published

2019-01-31

How to Cite

Bambozzi, E., López, G., & Pineda, E. (2019). Educational theories in institutional socio educational projects: from enunciations to practices. Praxis Educativa, 23(1), 1–11. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/3608

Issue

Section

Artículos