“Maybe being a teacher wouldn't make my mom feel proud”. Social factors involved the choice of teaching among Ecuadorian university students
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280303Keywords:
vocational choice, teaching profession, university students, social factors, familyAbstract
This study aims to understand how social factors intervene in the choice of the teaching profession of Ecuadorian university students. For this purpose, a methodology with a mixed sequential explanatory approach has been used. Initially, a quantitative study was conducted to explore the sociodemographic characteristics of 362 first-year Basic Education students at two public universities through a survey. In a second moment, based on the results of the quantitative study, 6 students were selected to address their teaching professional choice through an in-depth interview. The results show that teaching is a viable vocational choice option for this group and that the presence of teachers in the family, school biography and previous experiences in education act as triggering factors for teacher choice, in a context in which there is social deterrence by some families.
Downloads
References
Alliaud, A. (2003). La biografía escolar en el desempeño profesional de los docentes noveles. Universidad de Buenos Aires.
Alliaud, A. y Feeney, S. (2014). La formación docente en el nivel superior de Argentina: hacia la conformación de un sistema integrado. Revista latinoamericana de políticas y administración de la educación, 125-134.
Antelo, E. (2005). Notas sobre la (incalculable) experiencia de educar. En G. Frigerio y G. Diker, Educar: Ese acto político (pp. 173-182). Del Estante Editorial.
Bergey, B. W. (2021). “The stereotype does not define us”: The social influences and life experiences that led Asian American men to pursue a teaching career. Teaching and Teacher Education, (103), 3-11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103352
Birgin, A. (2000). La docencia como trabajo: la construcción de nuevas pautas de inclusión y exclusión. En CLACSO (Ed.), La ciudadanía negada. Políticas de exclusión en la educación y el trabajo (pp. 221-239). https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101010023734/11birgin.pdf
Birgin, A. (2015). Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo. Nodos y nudos, 4(39), 29-37. https://doi.org/10.17227/01224328.4354
Bourdieu, P. y Passeron, J. (2009). Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI.
Branda, S. A. y Porta, L. (2017). Relatos de historias vividas: reconceptualización de las biografías escolares de futuros profesores. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 11(categoría I), 63-89. https://revistas.unne.edu.ar/index.php/riie/article/view/3643
Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Bullough, R. (1997). Becoming a Teacher: Self an the Social Location of Teacher Education. En International Handbook of Teachers and Teaching (pp. 19-134). Kluwer Academic Publishers.
Cabezas, V. y Claro, F. (2011). Valoración social del profesor en Chile: ¿Cómo atraer a alumnos talentosos a estudiar pedagogía? Temas de la agenda pública, 6(42), 1-16. https://politicaspublicas.uc.cl/web/content/uploads/2011/01/valoracion-social-del-profesor-en-chile.pdf
Cárdenas Chávez, S., Hernández Reyes, F. y Piña Gutiérrez, M. E. (2021). Factores que inciden en la elección de una carrera universitaria. PsicoEducativa: Reflexiones y propuestas, 7(13), 15-24. https://psicoeducativa.edusol.info/index.php/rpsicoedu/article/view/128
Creswell, J. y Plano-Clark, V. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage.
Cross, M. y Ndofirepi, E. (2015). On becoming and remaining a teacher: rethinking strategies for developing teacher professional identity in South Africa. Research Papers in Education, 30(1), 95-113. https://doi.org/10.1080/02671522.2013.851729
Dauhajre, A. y Escuder, J. (2002). República Dominicana: remuneraciones e incentivos desligados del desempeño. En ¿Quiénes son los maestros? Carreras e incentivos docentes en América Latina (pp. 213-252). Banco Interamericano de Desarrollo.
Davini, M. C. y Alliaud, A. (1995). Los maestros del siglo XXI. Un estudio sobre el perfil de los estudiantes de magisterio. Tomo I. Miño y Dávila.
Dufraix Tapia, I., Fernández Rodríguez, E. y Anguita Martínez, R. (2020). Perfil del estudiante de pedagogía en lengua castellana y comunicación y motivaciones asociadas a su elección profesional: un estudio de casos. Perspectiva educacional, 59(1), 81-101. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.1-art.921
Fabara-Garzón, E. (2013). Estado del arte de la formación docente en el Ecuador. C.S. por la Educación.
García, J., Avila, D., Vargas, M. y Hernández, C. (2015). Acerca de la feminización de las profesiones. Caso: la docencia en preescolar en la ciudad de México. Estudios de género. La Ventana, 42, 129-151.
García-Poyato, J., Monres-Pacheco, L., Cordero-Arroyo, G. y Brito-Miranda, T. (2023). Perfil de aspirantes a la escuela normal en Baja California y Puebla. Voces de la Educación, 8(15), 149-174.
Garibotti, F. y Ambroggio, G. (2012). Tomando perfil: ¿quién ingresa a Ciencias de la Educación? Praxis educativa, 16(1), 55-62. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153124649006
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of the grounded theory. Strategies of qualitative research. Aldine.
Gómez-Gonçalves, A., Corrochano Fernández, D., Sánchez-Barbero, B. y Martín-Pastor, E. (2022). ¿Por qué el alumnado de magisterio escoge la carrera docente? Aula Abierta, 51(4), 395-405. https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.395-405
Gratacós, G. y López-Jurado, M. (2016). Validación de la versión en español de la escala de los factores que influyen en la elección de los estudios de educación (FIT-choice). Revista de educación, 465, 106-111.
Hargreaves, A. (2010). Presentism, individualism, and conservatism: The legacy of Dan Lortie’s Schoolteacher: A sociological study. Curriculum Inquiry, 40(1), 143-154. https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2009.00472.x
Hargreaves, L. (2009). The status and prestige of teachers and teaching. En International Handbook of research on teachers and teaching (pp. 217-229). Springer.
Heinz, M. (2015). Why choose teaching? An international review of empirical studies exploring student teachers career motivations and levels of commitment to teaching. Educational Research and Evaluation, 258-297.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Hodkinson, P. y Sparkes, A. (1997). Careership: A Sociological Theory of Career Decision Making. British Journal of Sociology of Education, 18(1), 29-44. Instituto de Fomento al Talento Humano. (2013). Manual de usuario. Programa de becas Nacionales-Tercer Nivel.
Jackson, P. W. (2007). Enseñanzas implícitas. Amorrortu.
Langer, E. y Andrés, J. (2021). Querer ser docente en tiempos de fobia conservadora: perspectivas de estudiantes de un profesorado del Partido de San Martín. Praxis educativa, 25(3), 1-16. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/6111
Lortie, D. (1975). Schoolteacher: A Sociological Study. University of Chicago Press.
Low, E. L., Ng, P. T., Hui, C. y Cai, L. (2017). Teaching as a career choice: Triggers and drivers. Australian Journal of Teacher Education, 42(2), 28-46.
Luzuriaga, M., Podestá, M. E. y Furman, M. (2023). Autobiografías y elecciones de carrera de educadores en Ciencias Naturales. Revista electrónica de investigación educativa, 25(14), 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e14.4332
Mercado, R., Saporiti, P. y Coronda, A. (2013). El profesorado como proyecto profesional. Prácticas y perspectivas de los actores en el inicio. Voces y Silencios. Revista latinoamericana de educación, 4(1), 45-70. https://doi.org/10.18175/vys4.1.2013.03
Moss, J. D. (2020). “I was told to find what broke my heart and fix it”: College students explain why they want to become teachers. Cogent Education, 7(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1734284
Muñiz Terra, L. (2012). Carreras y trayectorias laborales: Una revisión crítica de las principales aproximaciones teórico- metodológicas para su abordaje. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(1), 36-65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4141033.pdf
Navarro, J. C. C. (2002). ¿Quiénes son los maestros? Carreras e incentivos docentes en América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo.
OCDE. (2009). Los docentes son importantes. Atraer, formar y conservar a los docentes eficientes. https://www.oas.org/cotep/GetAttach.aspx?lang=es&cId=785&aid=1185
OREALC y UNESCO. (2013). Antecedentes y criterios para la elaboración de Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. UNESCO.
Pérez-Ferra, M., Martos-Ortega, J. M., Quijano-López, R. y García-Martínez, I. (2021). Explorando las motivaciones de los futuros docentes de Educación Primaria en la elección de sus estudios. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(2), 38-51. https://www.researchgate.net/publication/353125993_Explorando_las_motivaciones_de_los_futuros_docentes_de_Educacion_Primaria_en_la_eleccion_de_sus_estudios
Richardson, P. W., y Watt, H. M. G. (2006). Who Chooses Teaching and Why? Profiling Characteristics and Motivations Across Three Australian Universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27-56. https://doi.org/10.1080/13598660500480290
Rivas-Valenzuela, M. (2020). La experiencia escolar como dimensión generadora de interés por la profesión docente. Revista reflexión e investigación educacional, 2(2), 53-65. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4121/3819
Rosano, S., Aguilar, G., Sánchez, M. y Cevallos-Neira, A. (2022). La docencia: entre la valoración de los futuros docentes y el desprestigio social. Revista de Educación Superior, 51, 33-52. http://189.254.1.230/ojs/index.php/resu/article/view/2217/619
Said-Hung, E., Gratacós, G. y Valencia Cobos, J. (2017). Factores que influyen en la elección de las carreras de pedagogía en Colombia. Educacao e Pesquisa, (43), 31-48.
Su, Z. (1997). Teaching as a profession and as a career: minority candidates perspectives. Teaching and Teacher Education, 13(3), 325-340. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X96000212
Suryani, A. (2021). “I chose teacher education because…”: a look into Indonesian future teachers. Asia Pacific Journal of Education, 41(1), 70-88. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1783202
Tenti Fanfani, E. (Coord.). (2010). Estudiantes y profesores de la formación docente. Opiniones, valoraciones y expectativas. Ministerio de educación de la nación. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005903.pdf
Terigi, F. (2013). Saberes docentes. Qué debe saber un docente y por qué. VIII Foro Latinoamericano de Educación. https://educacion.ctera.org.ar/wp-content/uploads/2020/07/archivo-Terigi.pdf
Tomšik, R. (2016). Choosing Teaching as a Career: Importance of the Type of Motivation in Career Choices. TEM Journal, 5(3), 396-400. https://doi.org/10.18421/TEM53-21
UNESCO. (2019). La elección de la profesión educativa y de la carrera pública magisterial: Un estudio cualitativo en cuatro regiones del país. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372171
Watt, H. M. G., Richardson, P. W., Klusmann, U., Kunter, M., Beyer, B., Trautwein, U. y Baumert, J. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: An international comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and Teacher Education, 28(6), 791-805. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.03.003
Weinstein, C. S. (1988). Preservice teachers’ expectations about the first year of teaching. Teaching and Teacher Education, 4(1), 31-40. https://doi.org/10.1016/0742-051X(88)90022-4
Wolf, A. G., Auerswald, S., Seinsche, A., Saul, I. y Klocke, H. (2021). German student teachers’ decision process of becoming a teacher: The relationship among career exploration and decision-making self-efficacy, teacher motivation and early field experience. Teaching and Teacher Education, 105, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103350
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Aguilar Feijoó, Sofía Picco, Santiago Rosano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).