Configuration and expansion of secondary level and teacher training (higher level) in Tierra del Fuego AeIAS (1991-2006). A comparative analysis of two investigations

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280314

Keywords:

Expansion - configuration - - secondary level - teacher training policies (initial) - articulation between levels.

Abstract

This article aims to analyze the relationships between the configuration and expansion of the secondary level, and the initial teacher training for that level in Tierra del Fuego A.e.I.A.S, (1991-2006). This is a comparative study of two investigations: one linked to the configuration of the secondary level in Tierra del Fuego, currently in progress (Paez et al., 2023), and the other to the configuration of the teacher training system since provincialization 1991- 2020 (Abendaño, 2022). Both are part of the line of research “Critical Factors in Education-Educational Policy”, of the Institute of Education and Knowledge of the National University of Tierra del Fuego. Methodologically, the method of constant comparison of the field and the results of both investigations were used. Among the main findings, differential expansive processes were identified at each level, crossed by common events, but poorly articulated from the policies.

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Author Biographies

Ricardo Luis Paez, National University of Tierra del Fuego

Professor in Educational Sciences with orientation in educational psychology (Santa
Ana and San Joaquín Institute); Bachelor of Education (Virtual University of Quilmes);
Master in educational research and quality of teaching (University of Valencia).
Currently an adjunct research professor at the Institute of Education and Knowledge of
the National University of Tierra del Fuego, Antarctica and the South Atlantic Islands in
the field of educational policy and the history of education and institutional
management.

Sandra Abendaño López, National University of Tierra del Fuego

Sandra María Isabel Abendaño López es Profesora en Ciencias de la Educación de la Universidad Católica Argentina, egresada en el año 1985. Obtuvo su Maestría en Tecnología de la Educación en la Universidad de Salamanca en el año 1998 y su Doctorado en Política y Gestión de la Educación Superior en la Universidad Nacional de Tres de Febrero en el año 2022. Su tesis doctoral que se titula “Configuración del sistema de formación docente de Tierra del Fuego, Antártida e Islas del Atlántico Sur, desde la provincialización en 1991 hasta el año 2020”, fue publicada en la Biblioteca de la Universidad Nacional de Tres de Febrero en el año 2023.Se desempeña como docente investigadora regular en el Instituto de Educación y Conocimiento de la Universidad Nacional de Tierra del Fuego Antártida e Islas del Atlántico Sur. Realiza investigaciones en las áreas vinculadas a la política educativa, a la formación docente, a la historia de la educación y al gobierno del sistema y las instituciones.

References

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Normativa

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Nivel provincial

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Infografía

Published

2024-09-10

How to Cite

Paez, R. L., & Abendaño López, S. (2024). Configuration and expansion of secondary level and teacher training (higher level) in Tierra del Fuego AeIAS (1991-2006). A comparative analysis of two investigations. Praxis Educativa, 28(3), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280314