New arrangements in the field of didactics: mediations, subjectivities and emerging practices

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270106

Keywords:

Agency, Collective, Didactics, Design, Teaching, Mediations

Abstract

The field of didactics, as an object of analysis and discussion, expands from the novel mediations and modes of knowledge construction that are intertwined with emerging practices and subjectivities. This article presents the need to recognize the way in which didactic expansions in networks, platforms and devices transform the educational experience and invite to inhabit immersive processes in heterogeneous cultural fabrics. The tensions that occur in the designs that involve the amplifications of teaching practices in collective constructions are addressed and considers the approaches of multiple languages, as well as alternative times and spaces for teaching and learning. It is proposed to give rise to the possibility of recognizing new arrangements and counter-hegemonic perspectives of didactics that discuss with traditions, with the motions that are imposed with a normative claim and with the omissions that veil differences, inequalities and exclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbero, J.M. (1999). La educación en el ecosistema comunicativo. Comunicar, 13, 13-21

Baricco, A. (2019) The Game. Anagrama.

Barthes, R. (2002). Variaciones sobre la escritura. Paidós.

Bergson, H. (1963). La evolución creadora. En H. BERGSON, Obras Escogidas. Aguilar.

Camilloni, A. y cols. (1996) Corrientes Didácticas Contemporáneas. Paidós.

De Alba, A. (2020). Currículo y operación pedagógica en tiempos de COVID-19. Futuro incierto. En: H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 289-294). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Disponible en: http://132.248.192.241:8080/xmlui/bitstream/handle/IISUE_UNAM/565/DeAlbaA_2020_Curriculo_y_operacion.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Deleuze, G., & GUATTARI, F. (1978). Kafka. Por una literatura menor. Editorial Nacional

Deleuze, G., & GUATTARI, F. (1985). El Anti Edipo. Capitalismo y Esquizofrenia. Paidós

Deleuze, G., & GUATTARI, F. (1994). Mil Mesetas. Capitalismo y Esquizofrenia. Pre-Textos.

Deleuze, G., & GUATTARI, F. (1994b). Rizoma. Ediciones Coyoacán.

Dewey, J. (2010 [1938]). Experiencia y Educación. Biblioteca Nueva.

Deleuze, G. (2012) "¿Qué es el acto de creación?", en Revista Fermentario, URU, ISSN 1688 6151, N° 6, pág. 1-16. http://www.fermentario.fhuce.edu.uy/index.php/fermentario

Fenstermacher, G. (1989). ”Tres aspectos de la filosofía de la investigación en la enseñanza". En: WITTROCK, M. (1989) La investigación en la enseñanza I. Paidós

Gardner, H y Davis, K. (2014) La generación APP. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Paidós

Hui, Y. (2020). Fragmentar el futuro. Ensayos sobre la tecnodiversidad. Caja Negra.

Jackson, P. (2010[1968]) La vida en las Aulas. Morata.

Kap, M. (2014). Conmovidos por las tecnologías. Pensar las prácticas desde la subjetividad docente. Prometeo.

Kap, M. (2020). Una didáctica transmedia: derivas sobre mutaciones y nuevas mediaciones en el campo de la didáctica. RAC - Revista Argentina de Comunicación- RAC 2020 | Año 8 Nº11 | ISSN en línea 2718-6164, 82-109.

Litwin, E. (1996) "El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda". En: CAMILLONI, A. y cols. (1996) Corrientes Didácticas Contemporáneas. Paidós.

Litwin, E. (1997) Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Paidós

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Paidós

Parikka, J. (2021). Una geología de los medios. Caja Negra.

Prigogine, I. (1993). ¿Tan solo una ilusión? Una exploración del caos al orden. Tusquets

Rancière, J. (2007) El maestro ignorante. Libros del Zorzal

Sadin, E. (2017). La Humanidad Aumentada. La administración digital del mundo. Caja Negra.

Sadin, E. (2022). La era del individuo tirano. El fin del mundo común. Caja Negra.

Simondon, G. (2013). Imaginación e Invención. Cactus.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI.

Williams, R. (2000) Marxismo y Literatura. Península

Published

2023-01-02

How to Cite

Kap, M. (2023). New arrangements in the field of didactics: mediations, subjectivities and emerging practices. Praxis Educativa, 27(1), 1–22. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270106