Social representations of schooled youth in relation to insertion in the labor market of the city of Río Cuarto in 2019: case study
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260313Keywords:
Social Representation, Schooled Youth, Labor Insertion, Labor Market, Rio CuartoAbstract
This research was carried out within the framework of the authors' undergraduate studies, pursuing the objective of investigating the social representation of young people in school in relation to their insertion into the labor market in Río Cuarto (Córdoba) in 2019. In methodological matters, it is a qualitative study of an exploratory-descriptive type, driven by the purpose of recognizing the characteristics of the social representations that the students of the city have about their future processes of insertion into the world of work, emphasizing in their perceptions about the link between their studies and the expectations and assessments of the local labor market. From a cross-sectional research design that draws on a primary source of data, under the technique of in-depth interviews, conducted with students in the last year of compulsory schooling, belonging to a publicly managed educational institution and another privately managed.
Downloads
References
Aisenson, D., Monedero, F., Legaspi, L., Batlle, S., Aisenson, G., Kaliman, F., Sarmiento, G., Vidondo, M., Nicotra, D., Valenzuela, V. y Tofanin, L. (2003). Desarrollo de carrera en estudiantes universitarios. Anuario de Investigaciones Secretaría de Investigaciones, (11). Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
Aisenson, G., Legaspi, L., Valenzuela, V., Duro, L., Celeiro, R., Inaebnit y Pereda, Y. (2009). Aportes al estudio de las representaciones sociales del trabajo y del estudio en jóvenes de distintos niveles de escolaridad media. Anuario de investigaciones, (16), 147-155. Universidad de Buenos Aires.
Aisenson, D. B. (2011). Representaciones sociales y construcción de proyectos e identitaria de jóvenes escolarizados. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 21, 155-182. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado el 16 de octubre de 2021 de https://www.redalyc.org/pdf/3845/384539803007.pdf
Aronson, P. (2007). El retorno de la teoría del capital humano. Fundamentos en humanidades, 8(2), 9-26. Universidad Nacional de San Luis.
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós.
Bonfiglio, J., Salvia, A., Tinoboras, C. y Van Raap, V. (2008). Educación y trabajo: Un estudio sobre las oportunidades de inclusión de los jóvenes tras cuatro años de recuperación económica. En A. Salvia (Comp.), Jóvenes promesas. Editorial Miño y Dávila.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe/Organización Iberoamericana de Juventud (CEPAL/OIJ). (2003). Juventud e inclusión social en Iberoamérica, LC/R.2108. CEPAL.
Corica, A. y Otero, A. (2017). Después de estudiar, estudio... Experiencia de jóvenes egresados de la escuela media. Población & Sociedad, 24(2), 31-64.
Del Cueto, C. y Luzzi, M. (2013). La estructura social en perspectiva. En Luzzi, M. (Coord.), Problemas socioeconómicos de la Argentina contemporánea. Desde 1976 hasta la actualidad (2019) (pp. 243-268). Universidad Nacional de General Sarmiento.
Giménez, S. y Gili, V. (2009). Representaciones Sociales sobre el trabajo en jóvenes sanjuaninos. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires.
Gluz, N. (2012). Reduccionismos en los diagnósticos, selectividad social en los resultados. Los sentidos de la exclusión en las políticas educativas argentinas. En N. Gluz y J. Arzate Salgado (Coords.), Del universalismo liberal a “los particularismos” neoliberales: debates para una reconstrucción de lo público en educación. UNGS (Instituto del Desarrollo Humano) /UAEM (Facultad de Ciencias Políticas y Sociales.
Gontero, S. y Weller, J. (2015). ¿Estudias o trabajas? El largo camino hacia la independencia económica de los jóvenes de América Latina. CEPAL.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2019). Informe Técnico. Mercado de trabajo. Tasas e indicadores socioeconómicos (EPH) Vol. 3 N° 5. INCEC.
Jodelet, D. (2008). El movimiento de retorno al sujeto y el enfoque de las representaciones sociales. Revista Cultura y representaciones sociales, 3(5), 32-63. Universidad Autónoma de México. Recuperado el 7 de octubre de 2021 de http://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v3n5/v3n5a2.pdf
Kornblit, A. L. (2004). Representaciones sociales y valores de los jóvenes argentinos en relación con el trabajo. Organización de Estados Iberoamericanos: Monografías virtuales: Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales Nº 4. Recuperado el 12 de noviembre de 2021 de https://www.oei.es/historico/valores2/monografias/monografia04/reflexion04.html
Laval, C. y Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo: Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Gedisa.
Ley N° 9.870 de Educación Provincial. Boletín Oficial. Córdoba. 15 de diciembre de 2010.
Ley Nº 24.195 Federal de Educación. Boletín Oficial. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, República Argentina. 29 de abril de 1993.
Ley N° 26.206 de Educación Nacional. Boletín Oficial. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, República Argentina. 27 de diciembre de 2006.
Mayer, L. (2019). Viajar para aprender y aprender viajando. Estrategias educativas de sectores aventajados de Argentina. Universidad Politécnica Salesiana; Universitas, 30(3), 41-62.
Miranda, A. (2008). Los jóvenes, la educación secundaria y el empleo a principios del siglo XXI. Revista de trabajo, 4(6), 185-198.
Miranda, A., Corica, A., Aranciba, M. y Merbilhaá, J. (2014). Educación más trabajo = menor desigualdad. La inserción educativa y laboral de los egresados 2011. En P. Pérez y M. Busso (Coords.), Tiempos contingentes: inserción laboral de los jóvenes en la Argentina posneoliberal. Miño y Dávila.
Miranda, A. (2015). Aportes para una lectura crítica del vínculo entre la juventud, la educación y el mundo del trabajo. En A. Miranda (Ed.), Sociología de la educación y transición al mundo del trabajo: juventud, justicia y protección social en la Argentina contemporánea. Editorial Teseo.
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Moscovici. Revista Athenea Digital, 2, 1-25.
Pérez Rubio, A. (2004). Los jóvenes y el trabajo. Un estudio sobre Representaciones sociales. Organización de Estados Iberoamericanos; Monografías Virtuales, (4), 1-10.
Organización Iberoamericana de la Juventud y Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2014). Invertir para transformar: la juventud como protagonista del desarrollo. OIJ.
Organización Internacional del Trabajo. (2012). La crisis del empleo de los jóvenes: ¡Actuemos ya!. Conferencia Internacional del Trabajo, 101.ª reunión. Informe V. OIT.
Organización Internacional del Trabajo- (2013). Tendencias Mundiales del Empleo Juvenil 2013, una generación en peligro. OIT.
Rapoport, M. (2010). Historia económica, política y social de la Argentina (1880-2003). Emecé.
Sennett, R. (2005). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Anagrama.
Southwell, M. (2011). La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar: límites y posibilidades de la escuela media. FLACSO-Homo Sapiens.
Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. Fundación Santillana. III Foro Latinoamericano de Educación Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. 28, 29 y 30 de mayo de 2007. Recuperado el 3 de octubre de 2021 de http://www.ieo.edu.ar/promedu/trayescolar/desafios.pdf.
Terigi, F. (2009). Trayectorias escolares. Del problema individual al desafío de política educativa. Ministerio de Educación de la Nación Argentina.
Weller, J. (2007). La inserción laboral de los jóvenes: características, tensiones y desafíos. Revista de la CEPAL Nº 92. CEPAL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).