Between nationalism and internationalization: the first decade of the Dirección General de Educación Física (General Administration of Physical Education) (Argentina, 1938-1947)
Keywords:
Physical Education, nationalism, argentine state, InternationalismAbstract
The creation of the General Administration of Physical Education (Dirección General de Educación Física) in 1938 implied profound transformations in the organization and in the disciplinary approach of this subject in Argentina. In order to unify criteria, this state agency implemented – during its almost ten years of existence – a series of innovative actions and strategies to professionalize its agents according to the guidelines of the national Physical Education. However, this federalizing strategy with strong chauvinist rhetorical imprints occurred in parallel with different initiatives that tended to a progressive internationalization of its policies. The survey of official documents that recorded the multiple exchanges and disciplinary actions at an internal and continental level provide a good X-ray of how – diachronically and sometimes synchronously –, the borders of national and international Physical Education were rethought when the so-called “Década Infame” (“Infamous Decade”) ended in Argentina.Downloads
References
Documentos
• ACACIA (1945). Órgano de las alumnas del Instituto Nacional de Educación Física, año II, n° 6, septiembre, Buenos Aires, Argentina.
• Argentina (1938). Decreto n°6.446 «Creando la Dirección de Educación Física», Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, 06 de junio de 1938.
• Argentina (1939a). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año II, n°9.
• Argentina (1939b). Discurso del Señor Director General de Educación Física, don César S. Vásquez, En la Fiesta de Fin de Curso realizada en San Fernando el 21 de diciembre. Año II, n° 10.
• Argentina (1941a). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año IV, n°19.
• Argentina (1941b). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año IV, n°20.
• Argentina (1942a). Nota. del 16 de junio. del señor Director de Educación Física del Brasil Mayor Joao Barbosa Leite agradeciendo las atenciones recibidas durante su estada en nuestro país. Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año V, n°28.
• Argentina (1942b). Nota del 15 de diciembre, al Señor Presidente de la Primera Conferencia de profesores de Educación Física, agradeciendo la invitaci6n 'que se formula a la Dirección General paira participar en sus deliberaciones. Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año V, n° 34.
• Argentina (1943a). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VI, n°35.
• Argentina (1943b). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VI, n°40.
• Argentina (1943c). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VI, n°41.
• Argentina (1943d). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VI, n°43.
• Argentina (1943e). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año IV, n°45.
• Argentina (1944a). Decreto n°11.077 “Instituyendo Día de la Educación Física”, Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, 02 de mayo de 1944. Año VII, n°51.
• Argentina (1944b). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VII, n°55.
• Argentina (1945a). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VIII, n°59.
• Argentina (1945b). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VIII, n°63.
• Argentina (1945c). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VIII, n°64.
• Argentina (1945d). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año VIII, n°69.
• Argentina (1946a). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año IX, n°75.
• Argentina (1946b). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año IX, n° 81.
• Argentina (1946c). Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año IX, n°82.
• Argentina (1947). Decreto n° 10.929, del 25 de abril, autorizando al Director General de Educación Física, don Cesar S. Vásquez, a trasladarse a Rio de Janeiro (Brasil) para observar el desarrollo del Campeonato Sudamericano de Atletismo y estudiar su organización, y para asistir a la II Reunión de Profesores de los diversos Estados del Brasil, que se efectuara en fecha coincidente. Boletín del Ministerio de Justicia e Instrucción Pública de la Nación Argentina. Año X, n°86.
• Argentina (1963). “Creación de la Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación”. Ministerio de Educación y Justicia, Decreto nº 3130, 29/04/1963.Asociación de Profesores de Educación Física (1943). Primera Conferencia de Profesores de Educación Física (18-23 de diciembre de 1942). Trabajos, conclusiones y ponencias. Buenos Aires. Disponible en: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002495.pdf
• Centro de Documentación Histórica y Museo de la Educación Física y el Deporte “Gilda Lamarque de Romero Brest” [CDH]: Documentos consultados: CV199, L164 y L456.
• México, (1946). Memoria Oficial del II Congreso Panamericano de Educación Física. Secretaría de Defensa Nacional, (ed.) Dirección Nacional de Educación Física Premilitar, México D.F.
Referencias bibliográficas
• Aisenstein, Ángela. y Elías, Leandro (2018). Influencias de la YMCA en la cultura institucional del Instituto Nacional de Educación Física (INEF) Gral. Belgrano. Argentina, 1939-1967. Revista Iberoamericana de Patrimonio Histórico-Educativo, 4(1), 80-95.
• Aisenstein, A. y Melano, I. (2018). Formación docente en Educación Física en Argentina durante la última dictadura militar. El caso del INEF «Gral. Manuel Belgrano». En Kauffman, C.(Coord.).Estudios sobre historia y política de la educación argentina reciente (1960-2000) (pp. 179-198).Salamanca: Faren House.
• Aisenstein, Ángela y Scharagrodsky Pablo. Tras las huellas de la Educación Física escolar argentina: cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950. Buenos Aires: Prometeo, 2006.
• Antúnez., M. (2005).Primeros Juegos Deportivos Panamericanos. Mujeres afuera. X Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Escuela de Historia de la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional del Rosario. Departamento de Historia de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Litoral, Rosario.
• Callejas, A. (2008). Breve Historia de la Educación Física en Bolivia. Revista efdeportes. Año 13, (127).
• Cattaruza, Alejandro (2009). La Historia de la Argentina. 1916-1955. Buenos Aires: Siglo XXI.
• Dalben, A. (2011). Formação de um intelectual da educação física. Movimento, Escola de Educação Física Rio Grande do Sul, Brasil, 17(1), 59-76,
• Dogliotti, P. (2013). La formación del maestro de educación física en el Uruguay (1921 – 1929). En 10º Congreso Argentino y 5º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3281/ev.3281.pdf
• Fiori, N., Rexach, P., Friedt, R. (2017) “¿A ver cuando nos enseñan Educación Física? ”Reflexiones sobre la politicidad de la educación y la educación física. En 12º Congreso Argentino y 7º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Ensenada.http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/75760/.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Galak, E. (2012). Del dicho al hecho (y viceversa). El largo trecho de la construcción del campo de la formación profesional de la Educación Física en Argentina. Legalidades, legitimidades, discursos y prácticas en la institucionalización de su oficio entre finales del siglo XIX y el primer tercio del XX. [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de La Plata.
• Galak, E., Kopelovich, P. y Pereyra, M (2021). La Dirección General de Educación Física y la gestión de César Vásquez (Argentina, 1938-1947). Revista d'Història de l'Educació (en prensa)
• Goellner, S. et al (septiembre de 2009). A obra de Inezil Penna Marinho e sus repercussões para a estruturação da Educação Física no Brasil. Anais do XVI Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e III Congresso Internacional de Ciências do Esporte, Salvador – Bahia, Brasil
• Levoratti, A. (2020). La configuración de la Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación de la República Argentina. Entre las problemáticas locales y los lineamientos internacionales (1963-1983). Espacio Abierto, Cuaderno Venezolano de Sociología. 29(2), 110- 129.
• Lvovich, D. (2006). El nacionalismo de derecha. Desde sus orígenes hasta Tacuara. Buenos Aires: Capital Intelectual.
• Melo, V. (1997) Relaciones de intercambio entre Brasil, Uruguay y Argentina en el ámbito de la Educación Física y las Ciencias del Deporte: reflexiones a partir del viaje de 1945. Lecturas Educación Física y Deportes, 2(5).
• Nari, M. (2005). Políticas de maternidad y maternalismo político; Buenos Aires (1890-1940). Biblos: Buenos Aires.
• Rein, R. (2017). Política, deporte y diplomacia cultural: la Nueva Argentina de Perón y los Juegos Panamericanos de 1951. Anuario del Instituto de Historia Argentina, 17(1).
• Reitano, E. (2005). Manuel Fresco. Entre la renovación y el fraude. Buenos Aires: Instituto Cultural de la Provincia de Buenos Aires-Archivo Histórico.
• Rodríguez Antúnez, C. (2019). La eugenesia dentro de la formación de profesores de Educación Física en el Uruguay (1939- 1950).En13º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Ensenada. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12995/ev.12995.pdf
• Romaniuk, S. (2013) Discapacidad, cultura física y eugenesia en la revista Viva Cien Años (1934-1945). En 10mo Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3292/ev.3292.pdf
• Saraví Riviere, J. (1998). Aportes para una historia de la Educación Física 1900 a 1945. Buenos Aires: IEF Nº 1.
• Saraví Riviere, J. (2012) Historia de la Educación Física Argentina. Buenos Aires: libros del Zorzal.
• Scharagrodsky, P. (2006). Construyendo masculinidad y feminidades católicas y moralmente correctas. El caso de la primera Dirección General de Educación Física (1936-1940). En Aisenstein, A. y Scharagrodsky, P. Tras las huellas de la Educación Física Escolar Argentina. Cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950. Buenos Aires: Prometeo.
• Scharagrodsky, P. (2011). La constitución de la educación física escolar en la Argentina. Tensiones, conflictos y disputas con la matriz militar en las primeras décadas del siglo XX. En Scharagrodsky, P. (comp.). La invención del “homo gymnasticus”. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. Buenos Aires: Prometeo.
• Silva, A. M. y Bedoya, V. (2017). Educación Física en América Latina: Currículos y Horizontes Formativos. Jundiaí, Brasil: Paco Editorial.
• Soares, C. (1994). Educação Física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados.
• Solís, D y Ferro, F. (1999) “Una mirada sobre los sujetos en la formación de docentes para la Educación Física Argentina” en Serie Publicaciones N°8, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Instituto Superior de Educación Física “Dr. Enrique Romero Brest”.
• Torres, C. (2012). Jogos olímpicos latino-americanos: Rio de Janeiro 1922. Manaus: Confederação Brasileira de Atletismo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).