Coloniality of Power "and processes of deconstruction of the Nation-States in Latin America" (Biography for Aníbal Quijano: The Andean Don Quixote and the Pampas)

  • José Tranier Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240312

Keywords:

coloniality of power, decolonial thought, deconstruction, Nation-States, Latin America.

Abstract

The global modifications and transformations suffered from modernity, as a historical construction linked to the conquest of America, constantly reissue a kind of inequity and also redistributive “blind spots” that draw “naturally” the (unequal) horizons for our existence. Starting from decolonial studies, the ethical question about those otherness denied in our history made possible an “other” path of subjective intellection: not only in relation to the founding and historical processes with which modernity unilaterally promoted its own walk, but, fundamentally, in relation to the threshold of possibilities of transformation of our present and in our future. In this way, the changes of logic that allow granting new meanings take precisely the set of those alterities not taken into account by modernity and constituted from that “non-identity” as “the decolonial engine of History”. Trying to review the known and rename the everyday, through theoretical-political categories that challenge our colonial history, will contribute to understanding the current insistence of the coloniality of power; and, at the same time, contextualize the emergence of certain political, social, educational and cultural practices that erupt unprecedentedly, giving rise to new processes of “deconstruction” of the Nation-States in order to counteract it.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Tranier, Universidad Nacional de Rosario

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Rosario (UNR). República Argentina.Docente e Investigador en la misma Casa de Estudios. Argentina

References

Abbagnano, N. yVisalberghi, A. (1993). Historia de la Pedagogía.México: FCE.

Bauman, Z.(2005). Globalización, consecuencias humanas. México: FEC.

Castro Gómez, S. (2007).Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes.En S.CastroGómez y R. Grosfoguel (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Pontificia.

Cervantes, M. (1943). Obras completas. Barcelona: Aguilar.

Comenio, J. (1993). El mundo sensible en imágenes. México: Miguel AngelPurrúaEditores.

Chakrabarty, D. (2008).Al margen de Europa. Barcelona: Tusquets.

De Las Casas, B. (2011).Brevísima relación de la destrucción de las Indias. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Dussel, E. (1994). 1492: El encubrimiento del Otro. Hacia el origen del “mito de la modernidad”. La Paz: Plural Ediciones.

Dussel, E. (2009). Política de la Liberación Arquitectónica. Volumen II. Madrid: Trotta.

Fanon, F. (2009).Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Akal.

Guaman Poma De Ayala, F. (1987).Nueva crónica y buen gobierno. México: Siglo XXI.

Hemingway, E. (1989). El viejo y el mar. Mérida: Dante Quincenal.

Hinkelammert, F. (1995). Cultura de la esperanza y sociedad sin exclusión. San José: DEI.

Holloway, J. (2010).Crack Capitalism. New York: Pluto Press.

Houtart, F. (2009).Deslegitimar el Capitalismo, Reconstruir la esperanza.Buenos Aires: CLACSO.

Kusch, R. (2007). Obras Completas. Rosario: Editorial Fundación Ross.

Lévinas, E. (2000). Ética e infinito. Madrid: Machado libros.

Lévinas, E. (2001). Entre nosotros. Valencia: Pre-Textos.

Lévinas, E. (2002).Totalidad e infinito. Tratado sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.

Mignolo, W. (2013). Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.

Porta, L. yYedaide, M. M. (Comp.). (2017).Pedagogía(s) Vital(es),Cartografías del pensamiento y gestos ético-políticos en perspectiva descolonial. Mar del Plata: Eudem.

Quijano, A. (1992).Colonialidad y modernidad-racionalidad.En H. Bonilla (ed.), Los conquistados. 1492 y la población indígena de las Américas (pp. 437-447). Bogotá: Ediciones Tercer Mundo.

Quijano, A. (2000).Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina.En E. Lander (comp.) ,La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas(pp. 201-246). Buenos Aires: CLACSO.

Quijano, A. (2001).Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina.En W. Mignolo (comp.), Capitalismo y geopolítica del conocimiento. El Eurocentrsimo y la filosofía de la liberación en el debate intelectual contemporáneo.Buenos Aires: Ediciones del Signo.

Quijano, A. (2014).Cuestiones y horizontes. De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder.Buenos Aires: CLACSO.

Quijano, A. (2013).Entrevista de Eduardo Arroyo Laguna.Aníbal Quijano: Padre de la Colonialidad del Poder.Recuperado de:www.urp.edu.pe/urp/pdf/anibal_quijano. pdf.

Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakaxutxiwa: Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón.

Segalés, J.J.B. (2014). ¿Qué significa pensar desde América Latina? Hacia una racionalidad transmoderna y postoccidental. Madrid: Akal.

Spivak, G. (2013).Sobre la deconstrucción. Introducción a “De la gramatología” de Derrida. Buenos Aires: Hilo Rojo.

Woolf, V. (2018). Tres Guineas. Buenos Aires: Editorial Godot.

Published

2020-09-11

How to Cite

Tranier, J. (2020). Coloniality of Power "and processes of deconstruction of the Nation-States in Latin America" (Biography for Aníbal Quijano: The Andean Don Quixote and the Pampas). Praxis Educativa, 24(3), 1–21. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240312