Train to research. Epistemological and pedagogical approaches to the educational field in Education Sciences
Keywords:
training, research, university, education, epistemology,Abstract
The article aims to reconstruct the formative-disciplinary practices that occur in the territories for disciplinary research in Education Sciences undergraduate course. For the development of the work, we position ourselves in a qualitative methodology, specifically in the case studies. In this sense, the cases selected for this study were two teams from the subjects General Didactics and History of Argentine Education, which were reconstructed from in-depth interviews with directors, researchers, undergraduate and graduate students. We fully identified three formative territories for disciplinary research: the field, the office, and the extra-institutional territories, in each of which diverse pedagogical links were configured according to the limits imposed by the epistemology of the discipline. Although each formative territory has singular connotations, there is a dialectic among them that feeds back, communicates and constitutes them.Downloads
References
Bar, A. (2013). Saberes y prácticas cognitivas en el contexto de la formación disciplinar en Biología. [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina.
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. Barcelona: Gedisa.
Biglan, A. (1973). Relationships between subjet matter characteristics and the structure and output of university departments. Journal of Applied Psychology, (57), 204-213
Camilloni, A. (2007). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.
Corral, N. J. y Bar A. R. (2012). Construcción de racionalidades disciplinares. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología en Ciencias Sociales, (45), 215-234. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2012000300003.
Díaz Barriga, A. (1992). Didáctica, aportes para una polémica. Buenos Aires: AIQUE.
Dyer G y Wilkin A. (1996). The case study method for research in small and medium sized firms. Chetty International Small Bussines Journal, (15), 73-85. https://doi.org/10.1177/0266242696151005
Echeverría, J. (1998). Filosofía de la ciencia. Madrid: Akal Ediciones.
Flores, M y Bar, A. (2019). Territorios formativos para la investigación en Biología. RIES. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(29), 67-85. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.523
Garcia del Dujo y Rodríguez Muñoz. (2004). Pedagogía de los espacios. Esbozo de un horizonte educativo para el siglo XXI. Revista Española de Pedagogía, (271), 257-278.
González, O y Pulido, D. (2009). El saber pedagógico en la formación docente de los programas de licenciatura de la universidad de los llanos. PAIDEIA, 1(14), 35-42.
Guichot, R. (2006). Historia de la educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2(1), 11- 51.
Gummelsson, E. (2000). Cualitative methods in management research. London: Sage Publications.
Hartley, J. (1994). Case studies in organizational research. En Casell C. y Symon G. (Eds.), Cualitative methods in organizational research. (pp 208-229). London: Sage Publications.
Llanos-Hernández, L. (2010). El concepto del territorio y la investigación en las ciencias sociales. Agricultura, Sociedad y Desarrollo, 7(3), 207-220.
Mallart, J. (2001). Didáctica. Concepto, Objeto y Finalidades. En Sepúlveda, F y Rajadell, N. (Coord). Didáctica general para psicopedagogos. (pp. 23-57). Madrid: UNED.
Mancovsky V. Fabris M, Checchia, B. y Krotsch L. (diciembre de 2010). ¿Y si de permanecer se trata, qué sucede en el doctorado? El Ateneo como dispositivo pedagógico en la formación doctoral. X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Mar del Plata. Argentina.
Martín A. (2006). El status epistemológico y el objeto de la Ciencias de la Educación. [Tesis Doctoral]. Universidad de Chile Facultad de Ciencias Sociales.
Moreno Bayardo, M G. (2000). Trece versiones de la formación para la investigación. Guadalajara: Textos Educar, Secretaría de Educación.
Murillo, J. y Martínez-Garrido, C. (2019). Una Mirada a la Investigación Educativa en América Latina a partir de sus Artículos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 17(2), 5-25. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001
Rodríguez Muñoz J. (2007). La pedagogía de los espacios como discurso de la educación ambiental. Bordon, (59), 641-657.
Rodríguez Muñoz, J. (2008) Pedagogía de los espacios. La comprensión del espacio en el proceso de construcción de las identidades. Revista portuguesa de Pedagogía, 43(1), 5-25.
Sánchez Puentes, R. (1989). Enseñar a Investigar. Una didáctica nueva de la investigación en Ciencias Sociales y Humanas. México: UNAM.
Santos, M. (1996). A natureza do espaço. São Paulo: Hucitec.
UNESCO, (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción y Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
Vasilachi, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Editorial Gedisa
Yin R. (1994). Case study research: design and method. Thousand Oaks CA: Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).