Curricular divisions and teaching of research. Methodological subjects in the Sociology degree programs.

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240305

Keywords:

methodology, research, sociology, teaching, curriculum

Abstract

The Research Methodology course is part of the curriculum of many undergraduate, graduate and postgraduate careers, in very different professional areas and disciplines. In university undergraduate courses in Sociology, Research Methodology constitutes one of the main axes of curriculum design, and several subjects usually cover this area. In this article, from the survey of study plans of different Sociology programs and of the subject syllabuses related to research methodology, we describe some differences in the curricular organization and the implications of these variants in the transmission of methodological knowledge in the training of sociologists.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gonzalo Seid, Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Docente de Metodología de la Investigación Social, Carrera de Sociología, Universidad de Buenos Aires.

 

References

Alvarez, G. y Morales, N. (2012). Acuerdo con la formación metodológica recibida entre estudiantes de sociología: análisis exploratorio de su faz multidimensional. Ponencia presentada en las VII Jornadas de Sociología de la UNLP «Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las ciencias sociales», 5-7 de diciembre, La Plata, Argentina.

Barriga, O y Henríquez, G. (2004). Artesanía y Técnica en la Enseñanza de la Metodología de la Investigación Social. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales 20: 126-131. url: https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/26114/27414

Bazzano, M. y Montera, C. (2015). Enseñar a investigar: reflexiones sobre el trabajo con datos secundarios en el marco de la Metodología de la Investigación en Ciencias Sociales. XI Jornadas de Sociología de la UBA. Coordenadas contemporáneas de la sociología: tiempos, cuerpos, saberes. Buenos Aires, 13 al 17 de Julio.

De Sena, A. (2013). Estudiantes de sociología: ¿herederos como siempre?, pp. 153-170. En F. Nievas (comp.). Mosaico de sentidos. Vida cotidiana, conflicto y estructura social. Argentina: Estudios Sociológicos Editora.

De Sena, A. y Grinszpun, M. (2011). Futuros sociólogos: conociendo a los alumnos de metodología. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico 5(1): 33-45. url: https://www.intersticios.es/article/view/6119/5745

Di Virgilio, M. M., Fraga, C., Najmias, C., Navarro, A., Perea, C. M., y Plotno, G. S. (2007). Competencias para el trabajo de campo cualitativo: formando investigadores en Ciencias Sociales. Revista argentina de sociología, 5(9), 90-110.

Moreno, M. y Morales, N. (2014). La formación metodológica desde la perspectiva de los estudiantes. Consideraciones alrededor de la sociología, la metodología y la proyección laboral. Entramados y perspectivas (4)4: 115-144. url: https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/entramadosyperspectivas/article/view/530/468

Obwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2005). Taking the ‘Q’ out of research: Teaching research methodology courses without the divide between quantitative and qualitative paradigms. Paper presented at the meeting of American Educational Research Association, Chicago, IL.

Odorizzi, E., y Pagani, M. L. (2010). La trastienda de la enseñanza de la metodología de la investigación social. Questión, 1.

Rodríguez Zoya, L. (2009). Desafíos pedagógicos de la enseñanza de metodología de la investigación: hacia una reconceptualización antropológica del sujeto de aprendizaje. Revista Integra Educativa, 2(2), 105-126.

Scribano, A.; Gandía, C. y Magallanes, G. (2006). La enseñanza de la metodología de la investigación en Ciencias Sociales. Ciencias Sociales Online, (3)1. url: http://www.uvm.cl/csonline/2006_1/pdf/ense%F1anza.pdf

Scribano A.; Gandía, C.; Magallanes G.; Vergara G. (2007). Metodología de la Investigación Social. UNVM. Buena Vista: Córdoba.

Seid, G. (2012). Las particularidades de las asignaturas metodológicas desde las perspectivas de los estudiantes, pp. 145-161. En J. Piovani, M. Carreño, J. Castellanos (Eds.) Memorias del III Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCS). Manizales: Universidad de Caldas/Universidad de Manizales/RedMet.

Seid, G., Fernández, P. y Malegaríe, J. (2015). Entre el método científico y la práctica del oficio. Estrategias de enseñanza de tabulación y análisis de datos en investigación social. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales (ReLMeCS) 6(2): 1-16. url: https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/relmecse011

Published

2020-09-11

How to Cite

Seid, G. (2020). Curricular divisions and teaching of research. Methodological subjects in the Sociology degree programs. Praxis Educativa, 24(3), 1–10. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240305