Physical Education in Chile: towards a transdisciplinarity from the curriculum and the pedagogical collaboration
DOI:
https://doi.org/10.19137/DOI:%20https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240210Keywords:
Physical Education, teaching profession, interdisciplinary approach, curriculum development, basic skillsAbstract
Chilean educational system includes Physical Education as the school discipline responsible for motor competence, reduced to a technical and mechanistic dimension for the body and movement. Although it appears as a possibility to the formation of an integral human being, the fragmented curriculum limits a holistic, meaningful and experiential education that the motor experience can provide. An education that
goes beyond disciplines is transcendental and necessary for the human potentialities development in their multiplicity from the authentic possibilities that the Human Motricity manifestations can offer. The intentionally, reflective and collaborative curricular and didactic projects make possible classroom practices that go across the disciplines to a genuine interaction of a motor and bodily being into its closest reality, and that complex, meaningful and experiential reality must transcend the prescribed school and curricular structure.
Downloads
References
Alías, D. (2011). La competencia en comunicación lingüística desde el área de la educación física. Puertas a la Lectura, 23, 68-90.
Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Benjumea, M. (2007). En la búsqueda de los elementos constitutivos de la motricidad que la configuran como dimensión humana. En B. Chaverra (Ed.), Aproximaciones epistemológicas y pedagógicas de la educación física. Un campo en construcción (pp. 95-114). Medellín: Funámbulos.
Benjumea, M. (2010). La motricidad como dimensión humana. Un abordaje transdisciplinar. España-Colombia: Léeme.
Blázquez, D. y Sebastiani, E. (2009). Enseñar por competencias en educación física. Barcelona: INDE.
Calahorro, F. y Carpio, E. (2011). Contenidos transversales e interdisciplinariedad. Una aproximación desde la educación física. Arte y Movimiento, (4), 31-43. Recuperado de http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/artymov/article/download/603/531
Castillo, F. (2010). Transversalidad, interdisciplinariedad y aprendizaje, una triada que emerge de la espacialidad. Revista Educación Física y Deporte, 29(2), 279-286.
Corti, A. (2017). Cultura de trabajo docente y gestión del cambio: del aislamiento a la colaboración. Temas de Educación, 23 (1), 127-139.
De Paz, D. (2005). Prácticas escolares y socialización: la escuela como comunidad. Estudio etnográfico sobre la naturaleza diversa de las prácticas escolares en una escuela y su desigual influencia en la socialización escolar. (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, España. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/5123
Delgado, R. (2009). La integración de los saberes bajo un enfoque dialéctico globalizador: la interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en educación. Investigación y postgrado, 24(4), 11-44.
Espinoza, O. (2016). Cambios al currículum escolar 1990-2014: institucionalidad y desafìos. CEPPE Policy Brief, (7), 1-7. Recuperado de http://ceppe.uc.cl/images/contenido/policy-briefs/CEPPE_N7-Cambios-al-curriculum-escolar-1990-2014-Institucionalidad-y-desafios.pdf
Feitosa, A., Kolyniak, C. y Rath, H. (2006). Mudanzas: horizontes desde la motricidad. Popayán: Ediciones Universidad del Cauca.
Figueras, S., Capllonch, M., Blázquez, D. y Monzonís, N. (2016). Competencias básicas y educación física: estudios e investigaciones. Apunts. Educación Física y Deportes, (123), 32-41. doi: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/1).123.04
Fraile, A. (2012). Evaluación formativa e interdisciplinariedad: análisis de dos asignaturas con el mismo sistema de evaluación. Psychology, Society & Education, 4 (1), 5-16.
Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía. Buenos Aires: Siglo XXI.
García, P. (2010). Desde el currículo de educación primaria para Extremadura: las competencias básicas en educación física como ciencia social. Tejuelo, 4, 84-95.
González, H. (2014). Inter y transdisciplinariedad: una reflexión en la educación. Paideia XXI, 4 (5), 95-103. Recuperado de http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/download/911/829/
Hargreaves, A. (2003). Profesorado, cultura y posmodernidad.. Madrid: Morata.
Heidegger, M. (2001). Ser y tiempo. Santiago: Universitaria.
Hurtado, D. (2008). Corporeidad y motricidad. Una forma de mirar los saberes del cuerpo. Educação & Sociedade, 29 (102), 119-136. doi: http://dx.doi.org/10.17227/ludica.num12-7672
Krichesky, G. y Murillo, F. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21 (1), 135-156. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/20181/16716
Lleixá, T. (2007). Educación Física y Competencias Básicas: contribución del área a la adquisición de las competencias básicas del currículo. Tándem, 23, 31-37.
Méndez, F., López-Téllez, G. y Sierra, B. (2009). Competencias básicas: sobre la exclusión de la competencia motriz y las aportaciones de la educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, 51-57.
Ministerio de Educación (2012). Bases Curriculares Educación Física y Salud. Educación Básica. Santiago de Chile: MINEDUC.
Ministerio de Educación (2013). Bases Curriculares Educación Física y Salud. Educación Media 7° a 2° medio. Santiago de Chile: MINEDUC.
Ministerio de Educación (2014). Estándares Orientadores para las carreras de Pedagogía en Educación Física. Santiago de Chile: MINEDUC.
Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares Educación Parvularia. Santiago de Chile: MINEDUC.
Ministerio de Educación (2019). Bases Curriculares Educación Física y Salud. Educación Media 3° y 4° medio. Santiago de Chile: MINEDUC.
Monzonís, N. y Capllonch, M. (2015). Mejorar la competencia social y ciudadana: innovación desde educación física y tutoría. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28), 256-262.
Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.
Morin, E. (2001). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Oliva, M. (2017). Arquitectura de la política educativa chilena (1990-2014): el currículum, lugar de la metáfora. Revista Brasileira de Educação, 22 (69), 405-428. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782017226921
Parlebas, P. (2008). Juegos, deporte y sociedades: léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
Rey, A., y Canales, I. (2007). Discurso epistémico para una ciencia de la motricidad. Cinta de Moebio, (28), 117-140. Recuperado de http://www.cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/viewFile/25936/27249
Rodríguez-Rodriguez, F., Curilem, C., Escobar, D. y Valenzuela, L. (2017). Propuesta de evaluación de la educación física escolar en Chile. Educación Física y Ciencia, 18 (1), 00-00. Recuperado de https://www.efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv18n01a03/
Sérgio, M. (1999). Um corte epistemológico: da educaçao física à motricidade humana. Lisboa: Instituto Piaget.
Trigo, E. (1999). Creatividad y motricidad. Barcelona: INDE.
Trigo, E. (2000). Manifestaciones de la motricidad. Barcelona: INDE.
Toro, S. (2007). Aproximación epistemológica a la didáctica de la motricidad. Estudios Pedagógicos, XXXIII (1), 29-43. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052007000100002
Toro, S., y Valenzuela, P. (2012). Desde la acción a la enacción. Más allá del movimiento y de la educación física. Estudios Pedagógicos, XXXVIII (1), 211-230. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000400012
Uribe, I. (2007). Teoría y práctica de la educación física. En B. Chaverra (Ed.), Aproximaciones epistemológicas y pedagógicas de la Educación Física. Un campo en construcción (11-21). Medellín: Funámbulos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).