The National Educational Outreach Program-Youth Activity Centers (Argentina, 2008-2016): an interpretive analysis of the program, its background and permanences
Keywords:
socio educational policies, formulation and implementation processes, government rationalities, social inclusion, educational equityAbstract
I analyze a national policy implemented in Argentina between 2007 and 2016 in the National Directorate of Socio-Educational Inclusion of the Ministry of Education of the Nation: the National Program of Educational Extension-Centers of Youth Activities (PNEE-CAJ). I make a characterization in relation to its background, its formulation and implementation and what remains after its recent disarticulation. I inquire into that evolution: the implementation of instruments, procedures, devices, non-explicit rules, values and interventions. I perform the interpretation based on interviews, participant observation and document analysis. I highlight the identification of continuities and transformations between the program and the device that I recognize as a direct antecedent. I also highlight the presence of different perspectives of
inclusion involved in both. Finally, I recover as relevant for the imprint that the program took its formulation within that Directorate.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
Braslavsky, C. (1997). Reflexiones acerca de los discursos y las prácticas en las políticas educativas. Políticas, instituciones y actores en educación. En G. Frigerio y otros, Políticas, instituciones y actores en educación. E. N. Educativas. Bs. As.
Gomes, M. D. F. C., y Mortimer, E. F. (2008). Histórias sociais e singulares de inclusão/exclusão na aula de química. Cadernos de pesquisa, 38(133), 237-266.
DNBPC (s.f.) Programa de Acciones Compensatorias en Educación. Repositorio del
Ministerio de Educación de la Nación. [en línea] Recuperado de: http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/bitstream/handle/123456789/92888/EL001181.pdf?sequence=1
DNPS [en línea] Programa Nacional de Extensión Educativa. Centros de Actividades Juveniles, lineamientos generales. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005639.pdf
DNPS (2015) Informe final cuantitativo de la línea CAJ_2105. Buenos Aires: DNPS.
DNPS (2014) Informe final Evaluación de diseño, implementación y monitoreo de centros de actividades juveniles (CAJ) para el Programa de Mejoramiento de la Calidad y Equidad Educativa AR-X-1011. Buenos Aires: DNPS
Dubet, F. (2005). Exclusión social, exclusión escolar. En Luengo, J.(comp.). Paradigmas de gobernación y de exclusión social en la educación. Fundamentos para el análisis de la discriminación escolar contemporánea. Barcelona: Pomares-Corredor.
Mancebo M. y Goyeneche, G. (2010) Las políticas de inclusión educativa: Entre la exclusión social y la innovación pedagógica. VI Jornadas de Sociología de la UNLP, 9 y 10 de diciembre, La Plata, Argentina. En Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5273/ev.5273.pdf
Meo, A. I., y Milstein, D. (2018). Programas socioeducativos y regulación del trabajo docente en el nivel secundario. Educação e Pesquisa, 44, 160 - 182.
Ministerio de Educación de la Nación (2015) Las políticas socioeducativas 2008-2015: un recorrido a través de voces e imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación (2006) Los Centros de Actividades Juveniles. Informe de gestión. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación (2005) [en línea] Centros de Actividades Juveniles (CAJ). Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005200.pdf
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación (2004) [en línea] Estudio de impacto: programa “Escuela para jóvenes”. Recuperado de: http://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/ListadoAcciones2010-2011/Programa%20Escuela%20para%20Jovenes.pdf
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2002) [en línea] “Proyecto institucional de mejora de la enseñanza en EGB3 y Educación Polimodal”. Recuperado de: http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/handle/123456789/92897
Montesinos, M. P., y Sinisi, L. (2009). Entre la exclusión y el rescate: Un estudio antropológico en torno a la implementación de programas socioeducativos. Cuadernos de antropología social, 29, 43-60.
Oficina Internacional de Educación (2004) [en línea] El desarrollo de la educación. Informe nacional Argentina. Recuperado de: http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/handle/123456789/95293
Ramos Calderón J. (2014) La paradoja del sistema educativo: Su naturaleza incluyente/excluyente. Perfiles educativos, 36(146), 154-173.
Rodríguez, L. (2017). “Cambiemos”: la política educativa del macrismo. Question, 53(1), 89-108.
Shore, C. (2010) La antropología y el estudio de la política pública: reflexiones sobre la“formulación” de las políticas. Antípoda 10, 21-49.
Sinisi, L. (2012). Políticas Socio-educativas: de la integración a la inclusión escolar ¿Cambio de paradigma? Revistas Espacios, Ediciones de la Facultad de Filosofía y Letras UBA, 49(2), 59-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).