Art-based education and political-economic discourse: some examples

Keywords:

art-based education, economic policy, contemporary art, economic problems, innovation in teaching and learning

Abstract

This paper analyzes the representation of the economy through contemporary art and, consequently, the educational potential of this particular tool. The work reviews some examples of works by some contemporary artists whose interest focuses on various economic issues of our time. The work explores the possibilities that art offers for the reflection on economic problems.

.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Vidagañ, Universidad de Zaragoza

Doctora en Didácticas Específicas por la Universidad de Valencia (España) y profesora asociada del departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal (Área de Didáctica de la Expresión Plástica) de la Universidad de Zaragoza.

Áreas de interés académico: innovación educativa; educación artística; creación audiovisual; investigación basada en las artes de no tener conflictos de intereses

Raúl de Arriba, Universidad de Valencia

Doctor en Economía por la Universidad de Valencia (España) y profesor titular del departamento de Economía Aplicada de la misma universidad.

 

Áreas de interés académico: innovación educativa en economía; economía internacional; arte y economía; política económica.

References

Banksy: (2017) Sin título.Recuperado de www.banksy.co.uk

Cropley, A. J., y Cropley, D. (2008) Resolving the paradoxes of creativity: An extended phase model. Cambridge Journal of Education. Vol. 38(3), 355-373

De Arriba, R. y Vidagañ M. (2014) ¿Hay espacio para el uso del arte en la enseñanza de la economía? Journal for Educators, Teachers and Trainers. Vol. 5(2), 259-271

Dewey, J. (1949) El arte como experiencia. México: FCE.

Dimitri Tsykalov (2004): Plantation à la carte. Recuperado de http://dimitritsykalov.com

Egan, K. (2010) La imaginación: una olvidada caja de herramientas de aprendizaje. Praxis educativa. Vol. 16(14), 12-16

Eisner, E.W. (1995) Educar la visión artística. Madrid: Paidos.

Forsythe, F. (2010) Problem Based Learning. Economics Network The Handbook for Economics Lecturers. (http://www.economicsnetwork.ac.uk/handbook/pbl/)

Gabriele Galimberti y Paolo Woods (2015): The Heavens. Annual Report. Stockport: Dewi Lewis Publishing. Recuperado de www.theheavensllc.com

Jimmy Hickey (2012): Money Man. What have we done. Recuperado de www.jimmyhickey.net

.John Holcroft: (2018) Sin Título. Recuperado de www.johnholcroft.com

Mark Lombardi1999) G. Bull, Space Research Inc. and Armscor. Recuperado de

www.pierogi2000.com/artists/mark-lombardi

The Yes Men (2009): The Yes Men Fix the World. Recuperado de http://theyesmen.org/

Wattsa, M. y Christophera, Ch. (2012) Using Art (Paintings, Drawings, and Engravings) to Teach Economics. Journal of Economic Education. Vol. 43(4), 408-422.

Published

2019-01-31

How to Cite

Vidagañ, M., & de Arriba, R. (2019). Art-based education and political-economic discourse: some examples. Praxis Educativa, 23(1), 1–12. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/2702

Issue

Section

Artículos