A Sumptuous Museum: Disco in the Face of Peronism

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2916

Keywords:

Juan Rodolfo Wilcock, Argentine literature, Anti-Peronism, Disco Review, Literary history

Abstract

Disco magazine (1945-1947), directed by Juan Rodolfo Wilcock, has been described by literary critics as being removed from the literary and political controversies of its time. However, it is possible to connect its neo-romantic orientation with an anti-Peronist political position. Faced with what it perceived as a terminal crisis of civilization, the poetry of the 1940s generation adopted an elegiac tone and proposed a restoration of classical forms. In the politicization of the literary field at the time, the Neo-romantics were part of the liberal or anti-fascist camp, which from 1945 became anti-Peronist. An analysis of the magazine covers and the selection of foreign texts demonstrates that Disco combines the poetics of the cuarentistas, which pre-dated Peronism, with an anti-Peronist cultural project. This affinity goes beyond Wilcock's personal connections, and is due to the specific characteristics of Neo-romanticism. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Rucavado Rojas, University of Buenos Aires

Licenciado en Letras, Especialista en Traducción Literaria (Universidad de Buenos Aires) y autor de Libro apócrifo de Samuel y otros poemas (Caleta Olivia – Rangún, 2019). Publicó “Surgimiento y evolución del formato bilingüe de poesía traducida en Argentina” en Mutatis Mutandis (2022). Tradujo El matrimonio del cielo y el infierno y otras obras de William Blake para Colihue (2023). Becario Conicet (2021-2026), actualmente realiza una investigación doctoral sobre las traducciones en Argentina de los poetas románticos ingleses.

References

Bourbotte, Jeremías. “La impronta de Verde Memoria en la poesía castellana de J. R. Wilcock”. El hilo de la fábula, n.º 18, 2018, pp. 159-69, https://doi.org/10.14409/hf.v0i18

Chouhy Aguirre, Ana María. “Hojas secas. Persuación de los días: Oliverio Girondo”. Verde Memoria, n.º 4, sept. 1942, pp. 22-4.

Cristófalo, Américo. “Metafísica, ilusión y teología poética: notas sobre poesía argentina 1940-1955”. Literatura argentina del siglo XX, tomo 4, editado por David Viñas, Paradiso, 2007, pp. 62-72.

Croce, Benedetto. “Inscripción”. Disco, traducido por Juan Rodolfo Wilcock, n.º 1, nov. 1945, pp. 3-4, https://ahira.com.ar/revistas/disco/

Del Gizzo, Luciana. Volver a la vanguardia. El invencionismo y su deriva en el movimiento poesía buenos aires (1944-1963). Aluvión, 2017.

Del Gizzo, Luciana. “Presentación de la revista Disco”. Ahira. Archivo Histórico de Revistas Argentinas, septiembre de 2022, https://ahira.com.ar/revistas/disco/

Fiorucci, Flavia. “El antiperonismo intelectual: de la guerra ideológica a la guerra espiritual”. Fascismo y antifascismo. Peronismo y antiperonismo. Conflictos políticos e ideológicos en la Argentina (1930-1955), editado por Marcela García Sebastiani, Iberoamericana, 2006, pp. 161-93.

Fiorucci, Flavia. Intelectuales y peronismo, 1945-1955. Biblos, 2011.

Gasparini, Pablo. “Wilcock: a dos tiempos y a dos voces”. Fuera del canon. Escrituras excéntricas de América Latina, editado por Carina González, Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, 2014, pp. 25-52.

García, Carlos y Martín Greco. La ardiente aventura. Cartas y documentos inéditos de Evar Méndez, director del periódico Martín Fierro. Albert, 2017.

Gilman, Claudia. “Polémicas II”. Irigoyen entre Borges y Arlt (1916-1930). Historia social de la literatura argentina, tomo VII, compilado por Graciela Montaldo, Contrapunto, 1989, pp. 53-67.

Girondo, Oliverio. “Manifiesto de ‘Martín Fierro’”. Martín Fierro, n.º 4, mayo 1924, pp. 1-2, https://ahira.com.ar/revistas/martin-fierro/

Halperín Donghi, Tulio, Argentina en el callejón. Ariel, 2006 [1964].

King, John. Sur. Estudio de la revista argentina y de su papel en el desarrollo de una cultura, 1931-1970. Traducido por Juan José Utrilla, Fondo de Cultura Económica, 1989.

Lafleur, Héctor et al. Las revistas literarias argentinas 1893-1968. CEAL, 2006 [1968].

Luna, Félix. El 45. Crónica de un año decisivo. Sudamericana, 1971.

Méndez, Evar. “Suplemento explicativo de nuestro manifiesto. A propósito de ciertas críticas”. Martín Fierro, n.º 8-9, septiembre de 1924, p. 2, https://ahira.com.ar/revistas/martin-fierro/

Méndez, Evar. “Aclaración”. Martín Fierro, n.º 44-5, noviembre de 1927, p. 6, https://ahira.com.ar/revistas/martin-fierro/

Mora, Jorge. “Balada del Intendente de Buenos Aires”. Martín Fierro, n.º 1, feb. 1924, p. 1, https://ahira.com.ar/revistas/martin-fierro/

Pasternac, Nora. Sur: Una revista en la tormenta. Paradiso, 2002.

Sarlo, Beatriz. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Nueva Visión, 2003.

Soler Cañas, Luis. La generación poética del 40. Ediciones Culturales Argentinas, 1981.

Stoneman, William. “Nazi Massacre of Four Italian Families Confirmed by Stoneman; Plan Memorial”. Minneapolis Star Journal, 26 de octubre de 1943, p. 14, www.newspapers.com

Wilcock, Juan Rodolfo, director. Disco, n.º 1-10, 1945-1947.

Wilcock, Juan Rodolfo. Ensayos de poesía lírica, s/n., 1945.

Wilcock, Juan Rodolfo. Paseo sentimental, Sudamericana, 1946.

Wilcock, Juan Rodolfo, y Ana María Chouhy Aguirre, directores. Verde Memoria, n.º 1-6, 1942-1944.

Zonana, Víctor Gustavo. Orfeos argentinos: lírica del ’40. Ediunc, 2001.

Published

2025-01-01

How to Cite

Rucavado Rojas, M. (2025). A Sumptuous Museum: Disco in the Face of Peronism. Anclajes , 29(1), 71–85. https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2916