Bazaar, merchandise and decadence: Antonio José Ponte and Julián del Casal
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2516Keywords:
Latin-American modernism, Cuban literature, merchandise, decadenceAbstract
The fascination of Latin American modernism for 19th century French fashion merchandise has been widely addressed in literary theory. Texts filled with diverse cultural materials, textures and objects configured a poetics of the bazaar that became part of a series of strategies through which Latin American literature defined and linked itself to hegemonic aesthetics of the 19th century. The poems and chronicles of Cuban writer Julián del Casal (1863-1893) are no exception; this proliferation of merchandise reveals how the gaze and the images become configured as empty fictions, filled by a cosmopolitan desire. This feature, tied to the function and configuration of images in Cuban modernism, makes possible an anachronical reading of the presence of State merchandise at the other end of the century: Antonio José Ponte’s decadent reality in post-Soviet Cuba.Downloads
References
Bianchi, Sebastián. “Contrapublicidad & poesía”. Manual Arandela, Buenos Aires, Macedonia, 2009, pp. 4-48.
Borchmeyer, Florian. Habana, un nuevo arte de hacer ruinas. Leipzig, Arthaus, 2006.
Casal, Julián del. Prosas. Tomo I. La Habana, Consejo Nacional de Cultura, Edición del Centenario, 1963.
Casal, Julián del. Prosas. Tomo II. La Habana, Consejo Nacional de Cultura, Edición del Centenario, 1963.
Castro, Fidel. Discurso pronunciado por el comandante Fidel Castro Ruz, primer ministro del gobierno revolucionario y secretario del PURSC, como conclusión de las reuniones con los intelectuales cubanos, efectuadas en la biblioteca nacional el 16, 23 y 30 de junio de 1961. Departamento de versiones taquigráficas del gobierno revolucionario. http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1961/esp/f300661e.html
Darío, Rubén. Cuentos completos. México, Fondo de Cultura Económica, 1983, pp. 237-243.
Darío, Rubén. Poesía completa. Edición y prólogo de Ángel Rama. Caracas, Biblioteca Ayacucho, 1986.
Foffani, Enrique. “El poeta en el bazar”. Katatay, año II, n.° 3/4, mayo 2006, pp. 193-202.
Garbatzky, Irina. “La fiesta vigilada de Antonio José Ponte. El archivo bajo sospecha”.
Cuadernos de Literatura, vol. XX, n.º 40, Julio-Diciembre 2016, pp. 69-88. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl20-40.fvaj
García Borrero, Juan Antonio. “Provocaciones en torno al cortometraje documental cubano en los años sesenta y setenta”, Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, n.° 12, 2015, pp. 1-16.
Iglesias, Claudio y Selci, Damián. “Merceología y campo trascendental: uso social y problemas de método”. Planta, n.° 1, noviembre 2007.
Jitrik, Noé. Las contradicciones del modernismo. Productividad poética y situación sociológica. México, El Colegio de México, 1978.
Montaldo, Graciela. La sensibilidad amenazada. Fin de siglo y modernismo. Rosario, Beatriz Viterbo, 1994.
Montero, Oscar. “Casal en la tienda habanera”. El sol en la nieve: Julián del Casal (1863-1893). La Habana, Casa de las Américas, 1999, pp. 69-73.
Ponte, Antonio José. El libro perdido de los origenistas. Sevilla, Renacimiento, 2004.
Ponte, Antonio José. La fiesta vigilada. Barcelona, Anagrama, 2007.
Rama, Ángel. Rubén Darío y el modernismo. Caracas, Ediciones de la Biblioteca, 1970.
Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Caracas, Fundación Editorial El perro y la rana, Centro Simón Bolívar, 2009.
Silva, Guadalupe. “Por un Martí menor. Ensayo y crítica en Antonio José Ponte”. Zama, n.° 7, 2015, pp.55-66. https://doi.org/10.34096/zama.a7.n7.2187
Siskind, Mariano. Deseos cosmopolitas. Modernidad global y literatura mundial en América Latina. México, Fondo de Cultura Económica, 2016.
Yurkievich, Saúl. Celebración del modernismo. Barcelona, Tusquets, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.