José Martí, fine sand. Archive and reading in a short story by Marcial Gala
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2515Keywords:
José Martí, cuban archive, reading, cuban narrative, latin american modernist poetryAbstract
The article addresses the problem of the reading and archive of José Martí in the short story “Three months before Pilar's death” (2010), by Marcial Gala. Towards the end of the 20th century, the Cuban intellectual field made breaking with the national hero a requirement for its own legibility. Gala is a contemporary of these debates and the short story presents similar themes to other narratives of the Special Period, as well as a critical treatment of the figure of Martí. Nevertheless, it enables an exploration of the remainders of Martí’s archive, organizing and systematizing his discourse in different, though not canonical fashion. These archival operations are put forward through two actions: detonating Martí’s poem “Los zapaticos de rosa”, published in La Edad de Oro in 1889, reorganizing its fragments and placing the exercise of reading at its center.Downloads
References
Arcos, Jorge Luis. “Para (re)leer a José Martí... (Notas sobre el legado de José Martí em la poesía cubana y algunas recepciones contemporáneas)”. Zama, n.° 9, 2017, pp. 95-107. https://doi.org/10.34096/zama.a9.n9.4056
Barth, John. “Literatura del agotamiento”. Jorge Luis Borges, compilado por Jaime Alazraki, Madrid, Taurus, 1987, pp. 170-182.
Casullo, Nicolás (compilador y prólogo). El debate modernidad/posmodernidad. Buenos Aires, Retórica, 2004.
De la Nuez, Iván. “De la tempestad a la intemperie”. Paisajes después del muro. Disidencias en el poscomunismo diez años después de la caída del muro de Berlín, compilado por Iván de la Nuez, Barcelona, Península, 1999, pp. 163-175.
De la Nuez, Iván. “El hombre nuevo frente a otro futuro”. Cuba y el día después, compilado por Iván De la Nuez, Barcelona, Mondadori, 2001, pp. 9-20.
Díaz Quiñones, Arcadio. Sobre los principios. Los intelectuales caribeños y la tradición. Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, 2006.
Eichenbronner, Ana y María Virginia González. “Tra(d)iciones martianas en la literatura cubana. Entrevista a Marcial Gala”. Zama, n.° 9, 2017, pp. 185-187. https://doi.org/10.34096/zama.a9.n9.4069
Ette, Ottmar. “En torno al carácter ‘intocable’ de José Martí”. Cuadernos hispanoamericanos, vol. 4, n.° 52, julio-agosto 1995, pp. 56-66.
Fernández, Rocío. “Espectros de Cuba. Imagen y anacronismo”. CELEHIS–Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, n.° 37, 2019, pp. 18-25.
Foffani, Enrique. “José Martí y la crítica de fin de siglo”. Legados de José Martí en la crítica latinoamericana, compilado por Susana Zanetti. La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 1999, pp. 7-18.
Foucault, Michel. “El enunciado y el archivo”. La arqueología del saber. Buenos Aires, Siglo XXI, 2013, pp. 103-166.
Gala, Marcial. “Tres meses antes de la muerte de Pilar”. Es muy temprano. La Habana, Letras cubanas, 2010, pp. 46-56.
García Marruz, Fina. “Los versos de Martí” y “La Edad de Oro”. Vitier, Cinto y Fina García Marruz, Temas martianos, La Habana, Biblioteca Nacional José Martí, 1969, pp. 240-281 y 292-304.
Mateo Palmer, Margarita. Ella escribía poscrítica. La Habana: Casa Editora Abril, 1995.
Garramuño, Florencia. “De la memoria a la presencia. Políticas de archivo en la cultura contemporánea”. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2015, pp. 59 -75.
Manzoni, Celina. “Prólogo”. Gala, Marcial. La catedral de los negros, Buenos Aires, Corregidor, 2015, pp. 7-25.
Martí, José. “Los zapaticos de rosa”, Obras completas. Volumen 18. Teatro-Novela-La Edad de Oro, La Habana, Editorial de Ciencias Sociales, 1991, pp. 449-454.
Molloy, Silvia. “El lector con el libro en la mano”. Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México, Fondo de Cultura Económica, 1996, pp. 25-51.
Morán, Francisco. Martí, la justicia infinita. Notas sobre ética y otredad en la escritura martiana (1875-1894). Madrid, Verbum, 2014.
Pampín, María Fernanda. “La idea de naturaleza y el discurso trascendentalista en Ismaelillo y en La Edad de Oro de José Martí”. Lecturas de travesía. Literatura latinoamericana, coordinado por Hernán Biscayart, Buenos Aires, NJ Editor, 2012, pp. 61-71.
Pampín, María Fernanda. “La muerte del héroe. Representaciones de José Martí en Héroe de culto de Ernesto Sánchez Valdés”. Zama, n.° 9, 2017, pp. 141-146. https://doi.org/10.34096/zama.a9.n9.4061
Ponte, Antonio José. “El abrigo de aire”. El abrigo de aire. Ensayos sobre literatura cubana, compilado por Mónica Bernabé et al. Rosario, Beatriz Viterbo, 2001, pp. 73-84.
Risco del, Enrique. Elogio de la levedad. Mitos nacionales cubanos y sus reescrituras literarias en el siglo XX. Madrid, Colibrí, 2008.
Silva, Guadalupe. “Por un Martí menor. Ensayo y crítica en Antonio José Ponte”. Zama, n.° 7, 2015, pp. 55-66. https://doi.org/10.34096/zama.a7.n7.2187
Silva, Guadalupe. “Mapa, ensayo y museo en Iván de la Nuez”. Devenir/Escribir Cuba en el siglo XXI: (post) poéticas del archivo insular, compilado por Nancy Calomarde y Graciela Salto. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Katatay, 2019, pp. 175-196.
Rojas, Rafael. José Martí. La invención de Cuba. Madrid: Colibrí, 2000.
Rojas, Rafael. El estante vacío: literatura y política en Cuba. Madrid: Anagrama, 2009.
Rojas, Rafael. Tumbas sin sosiego. Revolución, disidencia y exilio del intelectual cubano. Barcelona: Anagrama, 2006.
Teja, Ada. “La urdimbre de La Edad de Oro, el juego escondido”. José Martí 1895/1995: literatura-política-filosofía-estética, compilado por Ottmar Ette y Titus Heydenreich, Frankfurt am Main, Vervuert Verlag, 1995, pp. 143-170.
Zanetti, Susana. “La lectura en la literatura latinoamericana”. Leer en América Latina, compilado por Mónica Marinone. Mérida, El otro el mismo, 2004, pp. 21-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.