Writing warfare. Fogwill against Borgean ethics, or the story as a critical operation
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25110Keywords:
Fogwill, desecration, Borges, argentine literature, 20th centuryAbstract
In this article I propose an approach to Rodolfo Fogwill’s literary policy through an analysis of two critical articles and the stories “Sobre el arte de la novela” (1985) and “Help a él” (1985). Through these texts, we can observe the modulations of a critical operation which takes as reference point the controversy towards Borgean literature and an emerging counter-canon during the 1980s. This operation is an intervention against the literary consensus, and also generates various forms of writing in which fiction hybridizes with theoretical practice. In this sense, Fogwill carried out a desecration of the Argentine literary language, in order to display an exasperated aesthetic dedicated to the meticulous recording of the experiences (bodily, political, cultural) that make up the material world.Downloads
References
Agamben, Giorgio. Profanaciones. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005.
Bioy Casares, Adolfo. “Prólogo”. Antología de la literatura fantástica, Buenos Aires, Sudamericana, 1976, pp. 7-17.
Borges, Jorge Luis. “El aleph”. Ficciones. Obras completas 1923-1972, Buenos Aires, Emecé, 1984, pp. 617-628.
Borges, Jorge Luis. “La supersticiosa ética del lector”. Discusión. Obras completas 1923-1972, Buenos Aires, Emecé, 1984, pp. 202-205.
Crespo, Natalia. “Borges parodiado: Help a él de Enrique Fogwill”. Cincinnati Romance Review, vol. 34, 2012, pp. 158-175.
Cristófalo, Américo. “Política-Fogwill”. Fogwill, literatura de provocación, Los Polvorines, Universidad Nacional de General Sarmiento, 2011, pp. 13-24.
De Diego, José Luis. Campo intelectual y campo literario en la Argentina [1970-1986]. Tesis de doctorado. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2003, http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp. edu.ar/tesis/te.150/te.150.pdf
Fogwill, Rodolfo. Mis muertos punk. Buenos Aires, Tierra Baldía, 1980.
Fogwill, Rodolfo. Los pichy-ciegos. Buenos Aires, Ediciones de la Flor, 1983.
Fogwill, Rodolfo. Pájaros de la cabeza. , Buenos Aires, Catálogos, 1985.
Fogwill, Rodolfo.“Help a él”. Cuentos Completos, Buenos Aires, Alfaguara, 2009, pp. 235-284.
Fogwill, Rodolfo.“Sobre el arte de la novela”. Cuentos Completos. Buenos Aires, Alfaguara, 2009, pp. 357-392.
Fogwill, Rodolfo.“Política pública y literatura confidencial”. 1984. Los libros de la guerra, Buenos Aires, Mansalva, 2010, pp. 124-125.
Fogwill, Rodolfo. “La chica punk fui yo”. 1992. Los libros de la guerra, Buenos Aires, Mansalva, 2010, pp. 251-253.
Fogwill, Rodolfo. “Leónidas” 2009. Los libros de la guerra, Buenos Aires, Mansalva, 2010, pp. 411-412.
García, Laura. “Modalidades de lo animal en Fogwill”. Boletín/19. Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, Rosario, 2018, pp. 154-165.
Gramuglio, María Teresa. “La construcción de la imagen”. Revista de Lengua y Literatura, n.° 4, 1988, pp. 3-16.
Gramuglio, María Teresa. “Política y debates literarios en el umbral de los años sesenta (A propósito de la reedición de Realismo y realidad en la narrativa argentina de Juan Carlos Portantiero)”. CELEHIS–Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, año 21, n°. 23, Mar del Plata, 2012, pp. 141-155.
Horacio. Epístola a los Pisones. Barcelona, Bosch Casa Editorial, 1961.
Lamborghini, Leónidas. Episodios. Buenos Aires, Tierra baldía, 1980.
López Casanova, Martina. “Contra el sueño quieto de la vida”. Fogwill, literatura de provocación, Los Polvorines, Universidad Nacional de General Sarmiento, 2011, pp. 73-101.
Ludmer, Josefina. “¿Cómo salir de Borges?”. Jorge Luis Borges: intervenciones sobre pensamiento y literatura, coordinado por Annick Louis, William Rowe, Alejandro Kaufman y Claudio Canaparo, Madrid, Paidós, 2000, pp. 289-300.
Luppi, Juan Pablo. “¿Quién sino yo? La autovalidación de la mitología autoral como culminación de la obra de Fogwill”. Literatura: teoría, historia, crítica, Vol. 18, n.° 1, 2016, pp. 75-97. https://dx.doi.org/10.15446/lthc.v18n1.54680
Premat, Julio. Héroes sin atributos: figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2009.
Rancière, Jacques. La palabra muda: ensayo sobre las contradicciones de la literatura. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2009.
Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Santiago de Chile, LOM Ediciones, 2009.
Rancière, Jacques. Política de la literatura. Buenos Aires, Libros del Zorzal, 2011.
Rancière, Jacques. Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires, Manantial, 2013.
Rancière, Jacques. El hilo perdido: ensayos sobre la ficción moderna. Buenos Aires, Manantial, 2015.
Rosa, Nicolás. “La escritura vil: los Lamborghini”. Relatos críticos: cosas animales discursos, Buenos Aires, Santiago Arcos, 2006, pp. 109-121.
Speranza, Graciela. “Magias parciales del realismo”. Mil palabras, verano 2001, pp. 57-64.
Tabarovsky, Damián. Literatura de izquierda. Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2004.
Vásquez, Karina. Fogwill: realismo y mala conciencia. Buenos Aires, Circeto, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.