Tintoretto by Melania Mazzucco: a poetic of ekphrasis

  • Liliana Noemí Swiderski Grupo Literaturas Europeas Comparadas, Centro de Letras Hispanoamericanas (Celehis), Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2423

Keywords:

Melania Mazzucco, Tintoretto, plastic arts, ekphrasis, poetics

Abstract

Melania Mazzucco (1966), who is a Roman writer, dedicates numerous ecfrastic passages to the work of Tintoretto, a famous late Renaissance painter whom she considers a milestone in her own artistic and vital trajectory. In the biographical novel La lunga attesa dell’angelo (2008), Mazzucco recreates the artist's thoughts during his feverish agony, with special emphasis on the ambiguous relationship he had with his daughter and disciple Marietta; while in Il Museo del Mondo, a collection of essays on works of art, the writer characterizes Tintoretto as a father. Through the ekphrasis, both critic and literary (Riffaterre), of the work of the Venetian painter, Mazzucco outlines central guidelines of her poetics, such as the recovery of history, the different ways of vital and artistic filiation, the anachronism of the images and the attitude of complicity regarding of the spectator, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana Noemí Swiderski, Grupo Literaturas Europeas Comparadas, Centro de Letras Hispanoamericanas (Celehis), Universidad Nacional de Mar del Plata

Doctora en Letras y Magíster en Letras Hispánicas. Profesora adjunta regular, a cargo de las asignaturas del Área de Literaturas Europeas (Departamento de Letras, Universidad Nacional de Mar del Plata), dirige el actual Proyecto de Investigación del Grupo “Literaturas Europeas Comparadas” (Celehis, UNMDP). Publicó tres libros (uno en coautoría); capítulos en Argentina, España, Francia y Alemania; y artículos en revistas nacionales y extranjeras (Brasil, España, Estados Unidos, Túnez).

 

 

References

Agudelo Rendón, Pedro. Las palabras de la imagen: écfrasis e interpretación en el arte y la literatura. Medellín, Instituto Tecnológico Metropolitano, 2019.

Aumont, Jacques. La imagen. Barcelona, Paidós, 1992.

Calle de la, Román. “El espejo de la ekphrasis. Más acá de la imagen. Más allá del texto”. Escritura e imagen, n.° 1, 2005, pp. 59-81.

Certeau de, Michel. La escritura de la historia. México, Universidad Iberoamericana, 2006.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2006.

Espinosa Sales, José Luis. “Claves de lectura para la novela de Melania G. Mazzucco (1996-2016): La Tintoretta o la recuperación de la memoria del personaje femenino”. Tesis del Departamento de Filología Moderna, Salamanca, Gredos, 2018. DOI 10.14201/gredos.139500.

Giraldo, Efrén. “Cuadros vivientes: la interpretación de la imagen artística como realidad presente en los cuentos de Pedro Gómez Valderrama”. Literatura: teoría, historia, crítica, vol. 15, n.° 1, enero-junio, 2013, pp. 113-140.

Heffernan, James A.W. Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago, University of Chicago Press, 1993.

Krieger, Murray. “El problema de la écfrasis: imágenes y palabras, espacio y tiempo y la obra literaria”, Literatura y pintura, compilado por Antonio Monegal, Madrid, Arco Libros, 2000, pp. 139-160.

Mazzucco, Melania. Il bacio della Medusa. 1996. Milano, Rizzoli, 2010.

Mazzucco, Melania. La lunga attesa dell’angelo. 2008. Milano, Rizzoli, 2010.

Mazzuco, Melania. Il museo del mondo. Verona, Einaudi, 2014.

Mazzucco, Melania. Io sono con te. Storia di Brigitte. Torino, Einaudi, 2016.

Mitchell, W.J.T. Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid, Akal, 2009.

Mirzoeff, Nicholas. “El derecho a mirar”. IC – Revista Científica de Información y Comunicación, n.° 13, 2016, pp. 29-65.

Pimentel, Luz Aurora. “Écfrasis y lecturas iconotextuales”. Poligrafías, Revista de literatura comparada, n.° 4, 2003, pp. 205-215.

Rancière, Jacques. El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona, Laertes, 2002.

Riffaterre, Michel. “La ilusión de écfrasis”, Literatura y pintura, compilado por Antonio Monegal, Madrid, Arco Libros, 2000, pp. 161-186.

Rubio Montaner, Pilar. “Sobre la necesaria integración de las poéticas de autor en la teoría de la literatura”. Estudios de literatura, Castilla, n.° 15, 1990, pp. 183-197.

Sloterdijk, Peter. Esferas I. Burbujas. Microsferología. Madrid, Siruela, 2014.

Published

2020-05-01

How to Cite

Swiderski, L. N. (2020). Tintoretto by Melania Mazzucco: a poetic of ekphrasis. Anclajes , 24(2), 33–46. https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2423