Archive images on Mario Bellatin: from the closet to coming out

  • Leonel Cherri Universidad Nacional de Tres de Febrero - CONICET

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2412

Keywords:

Mario Bellatin, Latin American Literature, Archives, Post-philology

Abstract

This work aims to explore the ways in which archive appears in works by Mario Bellatin, with special attention given to his early pieces. We understand archive as a concept allowing us to analyze an operational field but also as an image or figuration, revealing the development of his work’s early stages. The journey starts with Las Mujeres de Sal (1986), Bellatin's first book to be published and which, unlike his early works, is the only one that has not been republished. However, the Mexican writer has recently toyed with archive in other ways: a surviving fragment, an imagined element, a mystery, a rumor. We propose that resistance or inaccessibility to the text is a way to disguise it, that is, to confine it to a material or visual vacuum. Consequently, our search is both to discover what meanings are enclosed in that “closet” and to understand which of them, likewise, allow us to reacquire the work, causing it to escape negativity —its “coming out”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonel Cherri, Universidad Nacional de Tres de Febrero - CONICET

Licenciado en Letras de la Universidad Nacional del Litoral. Fue pasante docente en la cátedra de Teoría Literaria I de la Universidad Nacional del Litoral e Investigador Invitado en la Universidad de Groningen (Holanda). Actualmente se desempeña como coordinador académico del Programa de Estudios Latinoamericanos Contemporáneos y Comparados en la Universidad Nacional de Tres de Febrero y como secretario de redacción de la revista Chuy. Su Tesis Doctoral (UBA) aborda en la relación entre imagen y literatura en la obra de Mario Bellatin. Sus trabajos de investigación se enfocan en el estudio de las problemáticas del estatuto literario y de la literatura argentina y latinoamericana contemporáneas desde una perspectiva transdisciplinaria centrada en el análisis de documentos y de textos literarios y de otras artes, como en la puesta en relación de discursos y prácticas heterogéneas.

References

Acosta, José de. Histoire naturelle et morale des Indes occidentales. Paris, Payot y Bibliothèque Historique, 1979.

Arguedas, José María. “Yo no soy un aculturado”. El zorro de arriba y el zorro de abajo. Buenos Aires, Losada, 1971, pp. 296-298.

Agamben, Giorgio. Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo (Homo Sacer III). Valencia, Pre-textos, 2000.

Agamben, Giorgio. Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia, Pre-Textos, 1998.

Bellatin, Mario. Obra reunida II. Buenos Aires, Anagrama, 2014.

Bellatin, Mario. “Diálogo de escritores latinoamericanos”. Feria Internacional del Libro de Buenos Aires. Buenos Aires, 2014.

Bellatin Mario. Condición de las flores. Buenos Aires, Entropía, 2008.

Bellatin, Mario. “Duchamp post mórtem. Una cabeza picoteada por los pájaros”. Otra parte n.° 13, 2007-2008.

Bellatin, Mario. El gran vidrio. Tres autobiografías. México, Anagrama, 2007.

Bellatin, Mario. Obra reunida. México, Anagrama, 2005.

Bellatin, Mario. “Mario Bellatin, un escritor de ficción” entrevistado por Graciela Goldchluk. La Plata, Universidad Nacional de La Plata, Cátedra de Filología, 2000, http://bit.ly/361DY7p

Bellatin, Mario. Las mujeres de sal. Perú, Lluvia, 1986.

Bellatin, Mario. Cuaderno de teología, edición digitalizada por Leonel Cherri y Juan Pablo Cuartas, Buenos Aires, Área de Crítica Genética y Archivos de Escritores de la Universidad de La Plata, Colección Archivo Bellatin, 2017.

Blanchot, Maurice. El libro que vendrá. Venezuela, Monte Ávila, 1992.

Bourdieu, Pierre. Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Buenos Aires, Editorial Montressor, 2002.

Buck-Morss, Susan. La dialéctica de la mirada: Walter Benjamin y el proyecto de los pasajes. Madrid, Visor, 1995.

Cherri, Leonel y Juan Pablo Cuartas. “El nombre del universo: primeros apuntes sobre el Cuaderno de Teología de Mario Bellatin". Manuscrítica. Revista de Crítica Genética, n.° 33, 2017, pp. 73-89.

Cherri, Leonel. “Mario Bellatin, la imagen como forma”. El texto literario como reflexividad, crítica y teoría compilado por Hugo Echagüe. Santa Fe, Editorial de la Universidad Nacional del Litoral, 2018, pp. 31-64.

Cortés Rocca, Paola. “La insoportable levedad del yo. Iturbide y Bellatin en El baño de Frida Kahlo”. Filología n.° 44, 2013, pp. 5-22.

Cuartas, Juan Pablo. Los comienzos de Mario Bellatin: tiempo y consistencia en Efecto invernadero. Tesis de licenciatura. La Plata, Universidad Nacional de La Plata, 2014.

Derrida, Jacques et al. “Archivo y borrador”. Palabras de archivo compilado por Graciela Goldchluk y Mónica Pené, Santa Fe, Editorial de la Universidad Nacional del Litoral, 2013, pp. 207-235.

Foucault, Michel. “El ‘no’ del padre (1962)”. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, vol. 14, n.° 50, 1994, pp. 483-495.

Foucault, Michel. Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires, Siglo XXI, 1968.

Foucault, Michel. “La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad”. Nombres, año X, n.º 15, oct. 2000, pp. 257-280.

Foucault, Michel. Historia de la sexualidad I: La voluntad de saber. Buenos Aires, Siglo XXI, 2005.

Hamacher, Werner. 95 tesis sobre la Filología. Buenos Aires, Miño y Dávila, 2011.

Huamán, Miguel Ángel. “Mujeres de Sal”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 13, n.° 25, 1987, pp. 253-255.

Jesi, Furio. “Inatualittà di Dionísio”. Materiali mitologici. Mito e antropologia nella cultura mitteleuropea organizado por Andrea Cavalleti. Torino, Einaudi, 2001.

Lacan, Jacques. Seminario V. Las formaciones del Inconsciente: 1957-1958. Buenos Aires, Paidós, 2009.

Link, Daniel. Fantasmas. Imaginación y sociedad. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2009.

Lispector, Clarice. “Estado de graça”. Jornal do Brasil 6 may. 1968.

Love, Heather. Feeling backward. Loss and the politcs of queer history. London, Harvard University Press, 2007.

Mignolo, Walter. "Escribir la oralidad: la obra de Juan Rulfo en el contexto de las literaturas del Tercer Mundo." Juan Rulfo. Toda la obra, coordinado por Claude Fell. Madrid, Archivos, 1996, pp. 531-548.

Ruiz, Facundo. "Vitrinas narrativas. Mario Bellatin y el relato fotográfico". Revista de crítica literaria latinoamericana, vol. 34, n.° 68, 2008, pp. 201-210.

Santisteban, Rocío. “Testimonio”. San Marcos en los 80s. 11 de dic. de 2009, sanmarcos1980s.wordpress.com.

Published

2020-01-02

How to Cite

Cherri, L. (2020). Archive images on Mario Bellatin: from the closet to coming out. Anclajes , 24(1), 19–36. https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2412