The biographical value of identity and memory through sexual dissidence in Esther Tusquets’ Habíamos ganado la Guerra

  • Rosa Maria Conesa Cortés Universitat de Lleida

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2814

Keywords:

Contemporary literature, Autobiography, Francoism, Homosexual, Shame

Abstract

Habíamos ganado la guerra, one of Esther Tusquets’ autobiographical texts, published in 2007, allows us to enrich the question of the representation of homoeroticism in her novels. The sexual dissidence of the character José, one of the first loves of the young Esther, can be understood not only as the recovery of her past, but also as a reflection of the present moment of writing, through the narrative and dramatic strategies chosen in the process of creation. From this perspective, in the light of theoretical studies on autobiography and social-historical studies, it is analysed how the episode in which she narrates her story with José dialogues both with her youthful “me”, in force at the time of the modification of the Ley de Vagos y Maleantes, and with the author who publishes in 2007. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Maria Conesa Cortés, Universitat de Lleida

Graduada en Filología Hispánica (UdL) y Máster universitario en Formación del Profesorado (URV). Investigadora predoctoral (FI) en la Universitat de Lleida. Sus investigaciones giran en torno a las representaciones ficcionales y autobiográficas del género, de la sexualidad y la masculinidad en la cultura española de los siglos XX y XXI.

References

Ahmed, Sara. La política cultural de las emociones. Traducido por Cecilia Olivares, México, UNAM, 2015.

Arfuch, Leonor. El espacio biográfico. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2002.

Bruss, Elizabeth. “Actos literarios”. Anthropos: Boletín de información y documentación. Traducido por Eduardo Ribau y Antònia Ferrà, n.º extra 29, 1991, pp. 62-79.

Cabré, María Àngels. “Plomes de paper. Representació de les lesbianes en la nostra literatura recent”. Accions i reinvencions: Cultures lèsbiques a la Catalunya del tombant de segle XX-XXI, editado por Meri Torras, Barcelona, UOC, 2011, pp. 17-40.

Fernández Prieto, Celia. “Dos vidas de posguerra, contrastes autobiográficos. Lidia Falcón y Esther Tusquets”. Literatura y Memoria: narrativa de la Guerra Civil, editado por José María Pozuelo Yvancos, Murcia, Universidad de Murcia, 2022, pp. 76-93.

Halperin, David y Valerie Traub. “Beyond Gay Pride”. Gay Shame, editado por David Halperin y Valerie Traub, Chicago, The University of Chicago Press, 2009, pp. 3-40.

Huard, Geoffroy. Los invertidos: verdad, justicia y reparación para gais y transexuales bajo la dictadura franquista. Barcelona, Icaria, 2021.

Kingery, Sandra. “The Representation of Sexual Desire in Esther Tusquet’s Siete miradas en un mismo paisaje”. Letras femeninas, vol. 38, n.º 2, 2012, pp. 157-66.

Mira, Alberto. De Sodoma a Chueca: Una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Barcelona y Madrid, Egales, 2004.

Pacheco, Bettina. “La autobiografía femenina en la España contemporánea: hacia una poética de las diferencias”. Actas del XIV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Coordinado por Isaías Lerner, Roberto Nival y Alejandro Alonso, vol. 3, Juan de la Cuesta, 2004, pp. 407-12.

Pozuelo Yvancos, José María. De la autobiografía. Barcelona, Crítica, 2006.

Simonis, Angie. Yo no soy ésa que tú te imaginas: El lesbianismo en la narrativa española del siglo XX a través de sus estereotipos. Alicante, Universidad de Alicante, 2009.

Smith, Sidonie. “Hacia una poética de la autobiografía de mujeres”. Anthropos: Boletín de información y documentación. Traducido por Reyes Lázaro, n.º extra 29, 1991, pp. 93-106.

Tusquets, Esther. Habíamos ganado la guerra. Barcelona, Bruguera, 2007.

Weng, Miaowei. “Class, Generation, and Gender in Esther Tusquets’s Habíamos ganado la guerra”. Hispanófila, n.º 184, 2018, pp. 133-46.

Published

2024-01-01

How to Cite

Conesa Cortés, R. M. (2024). The biographical value of identity and memory through sexual dissidence in Esther Tusquets’ Habíamos ganado la Guerra. Anclajes , 28(1), 49–63. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2814