The Escape from Everyday Life: Wandering and Affectivity in La habitación alemana, by Carla Maliandi

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2835

Keywords:

Carla Maliandi, Mobility, Everyday Life, XXI century, Latin American Literature

Abstract

Centered on an Argentine woman’s wanderings through Heidelberg after an impulsive trip, La habitación alemana (2017), by Argentine writer Carla Maliandi, depicts aimless movement both as a journey of deterritorialization from the familiar, and as an investigative and tentative shift toward the experiences of a childhood marked by exile. On the one hand, wandering can be read as a movement that lies between the concepts of smooth space and striated space, as proposed by Deleuze and Guattari. On the other hand, wandering is a type of movement that can be understood as a force that connects with the vibrant nature of the environment, thus creating an affective landscape characterized by nostalgia. In line with the lack of direction in these journeys, nostalgia implies not only a return to the past but, primarily, an impulse toward a future of possibilities that questions spatiotemporal categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Paz Oliver, Universidad Adolfo Ibáñez

Doctora en Literatura de la Universidad Católica de Lovaina (KU Leuven, Bélgica); actualmente es profesora asociada del Departamento de Literatura de la Universidad Adolfo Ibáñez (Chile). Sus áreas de investigación se centran en el espacio, la movilidad urbana y la cotidianidad. Es autora del libro El arte de irse por las ramas. La digresión en la novela latinoamericana contemporánea (Leiden / Boston: Brill, 2016), y ha publicado artículos sobre literatura latinoamericana contemporánea, centrados en la obra de María Negroni, Elvio Gandolfo, Luis Chaves y María Sonia Cristoff, entre otros.

References

Anderson, Ben y Paul Harrison, editores. Taking-Place: Non-Representational Theories and Geography. Surrey, Ashgate, 2010.

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Traducido por Joaquim Sala-Sanahuja, Barcelona, Paidós, 1990.

Bennett, Jane. Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Traducido por Maximiliano Gonnet, Buenos Aires, Caja Negra, 2022 [2010].

Boym, Svetlana. El futuro de la nostalgia. Traducido por Jaime Blasco Castiñeyra, Madrid, Machado Libros, 2015 [2001].

Cresswell, Tim. On the Move. London, Routledge, 2006.

Cristoff, María Sonia. Mal de época. Buenos Aires, Mardulce, 2017.

de Certeau, Michel. “Andares en la ciudad”. La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. Traducido por Alejandro Pescador, México, Universidad Iberoamericana, 2000 [1980], pp. 103-22.

Dimópulos, Mariana. Cada despedida. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2010.

Deleuze Gilles y Félix Guattari. ¿Qué es la filosofía? Traducido por Thomas Kauf, Barcelona, Anagrama, 1997 [1991].

Deleuze Gilles y Félix Guattari. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Traducido por José Vásquez Pérez, Valencia, Pre-Textos, 2020 [1980].

Derrida, Jacques. Espectros de Marx. Traducido por José Miguel Alarcón y Cristina de Peretti, Madrid, Trotta, 2012 [1993].

Giachino, Mónica y Adriana Mancini, editoras. Donne in fuga – Mujeres en fuga. Diaspore, n.º 10, 2018.

Hacking, Ian. Mad Travelers. Reflections on the Reality of Transient Mental Illnesses. Cambridge, MA, Harvard University Press, 2002 [1998].

Kitson, Jennifer y Kevin McHugh. “Historic Enchantments—Materializing Nostalgia”. Cultural Geographies, vol. 22, n.º 3, 2015, pp. 487-508.

Le Breton, David. Desaparecer de sí. Una tentación contemporánea. Traducido por Hugo Castignani, Madrid, Siruela, 2016 [2015].

MacCannell, Dean. El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. Traducido por Elizabeth Casals, Tenerife, Melusina, 2017 [1999].

Maliandi, Carla. La habitación alemana. Buenos Aires, Mardulce, 2017.

Maliandi, Carla. La estirpe. Buenos Aires, Penguin Random House, 2022.

Massumi, Brian. Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham/London, Duke University Press, 2002.

Miseres, Vanesa. “Fémina urbe: ciudades europeas en la escritura de mujeres latinoamericanas”. Letras Femeninas, vol. 39, n.º 1, 2013, pp. 9-32, https://doi.org/10.2307/44734708

Seifert, Marcos. “Un cuarto impropio: miedo y extranjería en La habitación alemana de Carla Maliandi”. El taco en la brea, vol. 1, n.º 13, 2021, pp. 68-76, https://doi.org/10.14409/tb.v1i13.10222

Stewart, Kathleen. On Longing. Narratives of the Minuature, the Gigantic, the Souvenir, the Collection. Durham/London, Duke University Press, 1993.

Szurmuk, Mónica. Miradas cruzadas. Narrativas de viaje de mujeres en Argentina. México, Instituto Mora, 2007.

Thrift, Nigel. Non-Representational Theory. London/New York, Routledge, 2008.

Vijande Martínez, Amalia. “Los estereotipos de género en la construcción de la enfermedad mental: un estudio introductorio”. Argumentos de razón técnica: Revista española de ciencia, tecnología y sociedad, y filosofía de la tecnología, vol. 7, 2004, pp. 173-94.

Urry, John y Jonas Larsen. The Tourist Gaze 3.0. London, SAGE Publications, 2011 [1990].

Published

2024-09-01

How to Cite

Oliver, M. P. (2024). The Escape from Everyday Life: Wandering and Affectivity in La habitación alemana, by Carla Maliandi. Anclajes , 28(3), 63–80. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2835