Pacífico grievance and they/mothers: Esta herida llena de peces by Lorena Salazar Masso

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2723

Keywords:

Colombian literature, Lorena Salazar Masso, motherhood, Colombian Pacific, Atrato river

Abstract

Mothers and daughters and sons, the effect of being a mother and the process of becoming one or not being one are widely recognized narratives in literature, film and culture in general. This article traces the Western feminist agendas regarding the experience of motherhood/maternity in order to arrive at the concept of parenthood, to then enter into a dialogue with the novel Esta herida llena de peces (2021) by Colombian writer Lorena Salazar Masso. In it, two mothers who share the same child travel together by river in the midst of a conflict that overwhelms the inhabitants of the Colombian Pacific region, embracing a permanent state of transit and readjustment as the only way to live. Current studies on liminality will serve as the fabric to find those spaces of the novel that link its characters-they/mothers and the Atrato river with the reformulation of social and cultural forces/values. In short, the article tracks those intersections between the experience of parenthood of both mothers and the river as liminal spaces of unceasing transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angela M. Gonzalez Echeverry, Gulf University for Science & Technology

Doctora en Literatura con subespecialidad en Estudios Culturales/Humanidades por la Arizona State University (ASU), Magister en Literatura Hispanoamericana por la Ohio University (OU) y Licenciada en Derecho por la Universidad de Caldas, Manizales, Colombia. Es profesora Asociada en el Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales de la Gulf University for Science and Technology, en Kuwait. Entre sus publicaciones se encuentra el libro titulado Ficciones y Memorias: Poéticas en las Narrativas Contemporáneas (2016). También tiene artículos en revistas académicas sobre literatura y cultura colombiana/latinoamericana. 

References

Abad, Paloma. “Lorena Salazar Masso: Si haces ‘zoom’ al abandono estatal del Chocó colombiano, vas a ver a una madre sola y desamparada sin saber qué hacer”. Vogue, 10 mar. 2021, s/p. https://www.vogue.es/living/articulos/lorena-salazar-masso-libro-esta-herida-llena-peces-colombia

Amado Castro, Lorena. “Maternidades líquidas: feminismos y narrativas recientes en Chile”. Revista Chilena de Literatura, n.° 101, 2019, pp. 13-39.

Así es la vida. Dirigida por Arturo Ripstein. Producida por Foprocine, 2001.

Aurora. Directora Paz Fábrega. Producida por Temporal Film, 2021.

Butler, Judith. Deshacer el género. Barcelona, Paidós, 2006.

Calderón Rojas, Jonathan. “Etapas del conflicto armado en Colombia: hacia el posconflicto”. Latinoamérica, n.° 62, 2016, pp. 227-57.

Canet, Carmen y Rosario Troncoso, editoras. Maternidades. Granada, Sonámbulos Ediciones, 2021.

Caputo, Giuseppe. “Primeras impresiones. Charla con Lorena Salazar Masso, autora de Esta herida llena de peces”. YouTube, 23 sep. 2021. https://bit.ly/3zAGi5s

Cixous, Hélène. La risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura. Barcelona, Anthropos, 1995.

Claure, Javier. “Herta Müller. Cada palabra sabe algo sobre el círculo vicioso”. MargenCero, s/p. https://margencero.es/articulos/new03/herta_muller.html

Crang, Mike y Penny Travlou. “The city and topologies of memory”. Environment and Planning D: Society and Space, vol. 19, n.° 2, 2011, pp. 161-77. https://doi.org/10.1068/d201t

Crenshaw, Kimberle. Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. Chicago, University of Chicago Legal Forum, 1989.

De Certeau, Michel. The Practice of Everyday Life. Berkeley, University California Press, 2011.

De Grado Alonso, Laura. “Lorena Salazar: en el Chocó colombiano la violencia es parte del día a día”. Efeminista, 10 abr. 2021. https://efeminista.com/lorena-salazar-esta-herida-llena-de-peces-choco-colombiano-violencia/

“El violador eres tú - Letra completa del himno feminista Un vio­lador en tu camino”. YouTube, subido por La Nación Costa Rica, 5 dic. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=tB1cWh27rmI

Enríquez, Mariana. Nuestra parte de noche. Barcelona, Anagrama, 2019.

Fábrega, Paz. "Costarricense Paz Fábrega presenta una mirada sobre la maternidad en San Sebastián". France 24, 23 sep. 2021. https://l1nq.com/EkDXq

Fides, Sonia. “Una madre blanca y su hijo negro, en el violento corazón de la selva colombiana”. El Asombrario, 15 mar. 2021. https://elasombrario.publico.es/una-madre-blanca-y-su-hijo-negro-en-el-violento-corazon-de-la-selva-colombiana/

Flores, Valeria. Tropismos de la disidencia. Santiago de Chile, Palinodia, 2017.

Freixas, Laura. Madres e hijas. Barcelona, Anagrama, 2022.

Friedan, Betty. The Feminine Mystique. Nueva York, W. W. Norton, 1963.

Gordon, Linda. Woman’s Body, Woman’s Right. Nueva York, Grossman, 1976.

Grandes, Almudena. La madre de Frankenstein. Bogotá, Tusquets, 2020.

Hillenbrand, Julia. Motherhood and Self-Realization in the Four Waves of American Feminism. Berna, Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag, 2016.

“La letra de ‘El violador eres tú’, el himno feminista que se extiende por el mundo”. El País, 7 dic. 2019. https://elpais.com/sociedad/2019/12/07/actualidad/1575750878_441385.html

Las siamesas. Directora Paula Hernández. Producida por Tarea Fina, 2020.

Leoz, Margarita. “Escritura y maternidad: Úrsula K. Le Guin tenía razón”. Cuadernos Hispanoamericanos, 1 ene. 2022. https://bit.ly/3mfR2m1

Lispector, Clarice. Agua viva. Buenos Aires, Corregidor, 2020.

Madres Paralelas. Director Pedro Almodóvar. Producida por El deseo, 2021.

Maillard, Chantal y Piedad Bonnett. Daniel: Voces en duelo. Madrid, Vaso Roto, 2020.

March, Loren. “Queer and trans-geographies of liminality: a literature review”. Progress in Human Geography, vol. 45 (3), pp. 455-471. https://doi.org/10.1177/0309132520913111

Marino, Katherine. Feminismo para América Latina. Ciudad de México, CIDE, 2021.

Maroney, Heather Jon. “Embracing motherhood: new feminist theory”. Canadian Journal of Political and Social Theory, vol. 9, n.° 1-2, 1985, pp. 40-64.

Marqués, Juan. “Esta herida llena de peces de Lorena Salazar Masso”. Las Librerías Recomiendan, 26 jun. 2022, s/p. https://www.laslibreriasrecomiendan.com/libro-de-la-semana/esta-herida-llena-de-peces-de-lorena-salazar-masso/

Morales, Brenda. “Maternidades disidentes en la literatura hispanoamericana contemporánea”. Seminario de Estudios sobre Narrativa Latinoamericana Contemporánea, 1 ago. 2019. https://www.senalc.com/2019/08/01/maternidades-disidentes-en-la-literatura-hispanoamericana-contemporanea/

Nanclares, Silvia. Quién quiere ser madre. Bogotá, Alfaguara, 2017.

Nettel, Guadalupe. La hija única. Barcelona, Anagrama, 2020.

Noguerol, Francisca y Christopher Winks. “Driven up the Wall: Maternity and Literature in Contemporary Latin American Women Writers”. Review Literature and Arts of the Americas, vol. 46, n.° 1, 2013, pp. 13-9. https://doi.org/10.1080/08905762.2013.780893

Park, Christine. Close Company: Stories of Mothers and Daughters. Boston, Ticknor & Fields, 1989.

Piñeiro, Claudia. Una suerte pequeña. Bogotá, Alfaguara, 2015.

Quintana, Pilar. La perra. Bogotá, Random House, 2021.

Reguero Ríos, Patricia. “Lorena Salazar Masso: ‘La violencia en Colombia es parte del paisaje’”. El Salto, 10 mar. 2021. https://www.elsaltodiario.com/literatura/lorena-salazar-masso-colombia-pac%C3%ADfico-choco-violencia-parte-paisaje

Rich, Adrienne. Of Woman Born. Nueva York, W. W. Norton, 1986.

Ruddick, Sara. Maternal Thinking. Boston, Beacon Press, 1980.

Rutas del Conflicto. “El portal periodístico que sigue el rastro del conflicto armado en Colombia”. Rutas del Conflicto, s/f. https://rutasdelconflicto.com/

Salazar Masso, Lorena. Esta herida llena de peces. Medellín, Angosta Editores, 2021.

Sancho Moreno, Magdalena. “De maternidad a maternaje”. Fòrum de Recerca, n.° 21, 2016, pp. 55-69. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/184192

Schweblin, Samanta. Distancia de rescate. Bogotá, Random House, 2014.

Shua, Ana María. Los amores de Laurita. Buenos Aires, 1984.

Sosa Villada, Camila. Las malas. Bogotá, Tusquets, 2019.

Stavrides, Stavros. Towards the City of Thresholds. Trento, Common Notions, 2010.

Suárez, Cristina. “Maternidad e identidad en torno al río. Esta herida llena de peces, de Lorena Salazar Masso”. Revista Contrapunto, 17 nov. 2021, s/p. https://revistacontrapunto.com/maternidad-e-identidad-en-torno-al-rio-esta-herida-llena-de-peces-de-lorena-salazar-masso/

Turner, Victor. En la selva de los símbolos. Madrid, Siglo XXI Editores, 1980.

Valdés Gázquez, María y Anna Piella Vila. “La parentalidad desde el parentesco. Un concepto antropológico e interdisciplinario”. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, vol. 21, n.° 2, 2016, pp. 4-20. https://ddd.uab.cat/record/170468

Van Gennep, Arnold. Los ritos de paso. Madrid, Alianza Editorial, 2013.

Wiener, Gabriela. Nueve lunas. Bogotá, Random House, 1975.

Zambra, Alejandro. Poeta chileno. Barcelona, Anagrama, 2020.

Published

2023-05-01

How to Cite

Gonzalez Echeverry, A. M. (2023). Pacífico grievance and they/mothers: Esta herida llena de peces by Lorena Salazar Masso . Anclajes , 27(2), 35–55. https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2723