Babel (1921-1929): architectures and modes of exhibition of literature. From life in common to the bibliography
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2633Keywords:
Babel, Glusberg, magazine-catalogue, bibliography, editorial lifeAbstract
Looking at the compositional dimension of publications allows us to think about the relationships between literature and periodicals based on what the magazines expose and offer to the view/read and how they do it. Journals can be considered as intermediaries (Chartier) with specific modes of display (Rogers). Within the framework of these definitions, I propose to study the relationships between journals, literature and publishing practices in Samuel Glusberg’s journal Babel, published between 1921 and 1929, trying to pinpoint two distinct moments that corresponded to particular strategies of material organization of the publication that impacted and shaped the very notion of literature within the journal. During the first stage, as Revista de Arte y Crítica (n.° 1 – n.° 12), it articulated what it considered artistic practices through the mediation of a critical word about what it circumscribed within the term art. During the second period, as Revista de Bibliografía (n.° 13 – n.° 29), there was a clear change in the architecture of Babel; this change was linked to a movement of editorial specialization that imbued the journal with the same name, founded in 1922, and brought it closer to the catalogue form.
Downloads
References
Revista Babel n.° 1- n.° 29. https://bit.ly/3QsHBKz
Revista La Literatura Argentina, n.º 25, septiembre de 1930. https://bit.ly/3xukMNV
Chartier, Roger. “El sentido de las formas”. Iber: revista europea de libros, n.º 1,1989, pp. 8-10.
Delgado, Verónica. “Algunas cuestiones críticas y metodológicas en relación con el estudio de revistas”. Verónica Delgado, Alejandra Mailhe y Geraldine Rogers coordinadoras. Tramas impresas: Publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Colección Estudios/Investigaciones, n.° 54, 2014, pp.11-25. https://bit.ly/3mPWQzy
Delgado, Verónica y Geraldine Rogers, compiladoras. Exposiciones en el tiempo. Revistas latinoamericanas del siglo XX. Buenos Aires, Ediciones Katatay, 2021. https://bit.ly/3NQrtkx
Delgado, Verónica. La Vida Literaria de Samuel Glusberg. La revista de un editor. La Plata, Biblioteca Orbis Tertius / CeDInCI, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 2020. https://bit.ly/39slXWd
Delgado, Verónica y Fabio Espósito. “1920-1940: La emergencia del editor moderno”. José Luis de Diego (director), Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010), Buenos Aires, 2014.
Delgado, Verónica y Geraldine Rogers, editoras. Tiempos de papel: publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Colección Estudios/Investigaciones, n.° 60, 2016. https://bit.ly/3Hv4FUQ
Delgado, Verónica. “Trabajar con publicaciones periódicas”. AAVV, Prensa periódica, géneros e historia literaria. Siglos XIX y XX, México, Institutos de Investigaciones Filológicas e Investigaciones Bibliográficas de la Universidad Nacional Autónoma de México, 2022, en prensa.
Díaz, José-Louis. “Présentation”. Revue d'histoire littéraire de la France, vol. 110, n.° 3, 2010, pp. 515 -520. https://bit.ly/3QrjQ5R
Efrom, Natalia. Índice de la revista Babel. https://bit.ly/3b4zhjV
Garone Gravier, Marina. “Los catálogos editoriales como fuentes para el estudio de la bibliografía y la historia de la edición: El caso del Fondo de Cultura Económica”. Palabra Clave, n.° 9, 2020. https://bit.ly/3HrENt0
Goldgel, Víctor. Cuando lo nuevo conquistó América. Prensa, moda y literatura en el siglo XIX. Buenos Aires, Siglo XXI, 2012.
Hamon, Phillipe. Expositions. Littérature et architecture au XIXe siècle. Paris, Corti, 1989.
Hernández, Sebastián. “Samuel Glusberg/Enrique Espinoza: revistas culturales y proyectos editoriales en Argentina (1921- 1935)”. Revista Universum, vol.2, n.° 27, II Semestre de 2012, pp. 211-221.
Kalifa, Dominique, Philippe Régnier, Marie-Ève Thérenty y Alain Vaillant, dirécteurs. La Civilisation du journal. Histoire culturelle et littéraire de la presse francaise au XIXe siècle, Paris, Nouveau Monde éditions, 2011.
Lafleur, Héctor et al. Las revistas literarias argentinas 1893-1960. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas, (1960-1968).
Louis, Annick. “Leer una revista literaria. Autoría individual, autoría colectiva en las revistas argentinas de la década de 1920”. Rose Corral, Anthony Stanton, James Valender, editores. Laboratorios de lo nuevo. Revistas literarias y culturales de México, España y el Río de La Plata en la década de 1920, México, El Colegio de México, 2018, pp. 27-53.
Martínez Martín, Jesús. “La edición artesanal y la construcción del mercado”. Jesús Martínez Martín, director. Historia de la edición en España 1836-1936. Madrid, Marcial Pons, 2001, pp. 29-72.
Mosqueda, Ana. Edición y redes epistolares. Samuel Glusberg, hombre de letras-editor en la Argentina de las primeras décadas del siglo XX (1919-1935)”, tesis de doctorado. Director: Dr. Antonio Castillo Gómez. Universidad de Alcalá de Henares, 2017.
Murillo Sandoval, Juan David. “Los catálogos de venta de las librerías argentinas: eclosión y especialización de un medio publicitario efímero, 1850-1920”. Información, Cultura y Sociedad, n.° 43, 2020, pp. 87-106. https://bit.ly/3xRo7bp
Ortega y Gasset, José. “Sobre un periódico de las letras”. La Gaceta Literaria, Año I, n.° 1, enero, 1927, p.1.
Pluet-Despatin, Jacqueline, “Une contribution à l’histoire des intellectuels: les revues”. Nicole Racine y Michel Trebitsch, directeurs, “Sociabilités intellectuelles: lieux, milieux, réseaux”, Les Cahiers de L’ IHTP, n.º 20, Paris, CNRS, marzo, 1992, pp. 125-136.
Rogers, Geraldine. “Las publicaciones periódicas como dispositivos de exposición”. Verónica Delgado y Geraldine Rogers, coordinaadoras. Revistas, archivo y exposición: Publicaciones periódicas argentinas del siglo XX. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Colectivo Crítico; n.° 5, 2019. https://bit.ly/3Hr2zp4
Rocchetti, Francesca. “Scheda e indici”. https://bit.ly/3xV8dg8
Rowohlt, Ernst. “Zeitschrift Die Lliterarische Welt”. https://bit.ly/3tEWP5o
Salto, Graciela. “Estudio preliminar”. Joaquín García Monge / Samuel Glusberg. Epistolario 1920-1958. Circulación y mercado editorial en América Latina. La Plata, Biblioteca Orbis Tertius / CeDInCI, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 2019. https://bit.ly/3HHhXy1
Sirinelli, Jean-François. “Le hasard ou la nécessité? Una histoire en chantier: l’histoire des intellectuels”. Vintième siècle. Revue d’histoire n.° 9, janvier-mars, 1986, pp. 97-108.
Tarcus, Horacio. “BABEL, revista de arte y crítica (1921-1951)”. Revista Lote. Mensuario de Cultura, año 1, n.° 7, noviembre, 1997, pp. 6-9.
Tarcus, Horacio. “Revistas, intelectuales y formaciones culturales izquierdistas en la Argentina de los veinte”. Revista Iberoamericana, vol. LXX, n.° 208-209, julio-diciembre de 2004, pp. 749-772. https://bit.ly/3xy5Tub
Viu, Antonia. “Culturas lectoras, recortes y colaboración en las revistas culturales: Repertorio Americano y Babel”. Revista de Humanidades, n.° 35, enero-junio 2017, pp. 159-184. https://bit.ly/3mPasez
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.