Returning to clipping: exhibition and conservation in the "Museo" sections of Borges and Bioy Casares
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2637Keywords:
Clipping, Periodicals, Borges, Bioy CasaresAbstract
The article explores the poetics of clipping in a set of texts published in the "Museo" section y Jorge Luis Borges and Adolfo Bioy Casares, in Destiempo (1936-1937) and Los Anales de Buenos Aires (1946-1948) y Jorge Luis Borges and Adolfo Bioy Casares. The manipulation of texts can be linked to modern clipping technology, which responded to the need for brevity, a requirement of the press, as well as literary and editorial procedures implemented in the recovery of texts from the most diverse supports and that enable to think about cutting as rewriting and reinterpretation (Thérenty, 2012; Viu, 2019). Under the name of “Museo”, the published texts are inserted in the semantic field of exhibition and conservation. Regarding the first, it will be analyzed the visuality of the texts. Regarding the second, the strategies of its collection will be studied (Guelfi Campos, 2019). Finally, we will study the new writing modalities that generate fragmentation and synthesis. We hypothesize that these cut poetics diluted the role of the writer as the sole author and implied an intervention on genres.
Downloads
References
Borges, Jorge Luis. (dir.). Los Anales de Buenos Aires, n.° 1-11, 1946.
Borges, Jorge Luis y Ulyses Petit de Murat. (dir.) Crítica. Revista Multicolor de los Sábados, n.° 1-61, 1933-1934.
Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. (dir.). Destiempo, n.°1-3, 1936-1937.
Balderston, Daniel. El método Borges. Buenos Aires, Ampersand, 2021.
Bioy Casares, Adolfo. Borges. Buenos Aires, Destino, 2001.
Blanco, Mariela. “Las piezas de ‘Museo’ de B. Suárez Lynch”. Variaciones Borges, n.° 49, 2020, pp. 117-141.
Borges, Jorge Luis. “Epílogo” a El hacedor. Buenos Aires, Emecé,1960, p. 109.
Borges, Jorge Luis. “Museo”. El hacedor. Buenos Aires, Emecé,1960, pp. 103-108.
Borges, Jorge Luis. Siete Noches. México, Meló, 1980.
Borges, Jorge Luis. “Nueva refutación del tiempo”. Obras Completas. Buenos Aires, Emecé, vol. II, 1989, p.762.
Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. Cuentos Breves y extraordinarios. Buenos Aires, Emecé, 1955.
Borges, Jorge Luis, Adolfo Bioy Casares y Silvina Ocampo. Antología de la literatura fantástica. Buenos Aires, Sudamericana, 1940 y 1965.
Chartier, Roger. “Textos, impresos, lecturas”. Revista de História, n.° 132, 1er semestre, 1995, pp. 83-94.
Chartier, Roger. “Entrevista con Roger Chartier. Límites, prácticas y tensiones en una historiografía en construcción”. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, n.° 13, octubre-marzo, 2019, pp. 197-217.
Garvey, Ellen Gruber. “Scissorizing and scrapbooks: nineteenth – century reading, remarking, and recirculating”. Gitelman, Lisa y Geoffrey Pingree (eds). New Media. 1740-1915. Cambridge, The MIT Press, 2003, pp. 207-227.
Goldgel, Víctor. “Caleidoscopios del saber. El deseo de variedad en las letras latinoamericanas del siglo XIX”. Estudios. Revista de investigaciones literarias y culturales, Vol. 18, n.° 36, julio-diciembre de 2010, pp. 272-295.
Guelfi Campos, José Francisco. “Recortes de prensa: de la práctica social a los archivos”. Anuario Escuela de Archivología, n.° XI, 2019, pp. 137-160.
Louis, Annick. “Los Anales de Buenos Aires y su director, Jorge Luis Borges”. Delgado, Verónica y Geraldine Rogers (coords). Revistas, archivo y exposición. Publicaciones periódicas argentinas del siglo XX. La Plata, Prosecretaría de gestión editorial y difusión. Colección Colectivo Crítico, 2019, pp. 93-118.
Mascioto, María de los Ángeles. “Literatura fantástica entre el diario Crítica y la editorial Sudamericana: Políticas editoriales, materialidad de los textos y modos de escritura”. Revista Chilena de Literatura, n.° 93, noviembre, 2016, pp. 127-153.
Mascioto, María de los Ángeles. “Borges Editor”. Anclajes, Vol XXII, n.° 2, mayo-agosto, 2018, pp. 57-68.
Mascioto, María de los Ángeles. Nuevos modos de escritura en la Revista Multicolor de los Sábados. Tesis de Doctorado en Letras. La Plata, Universidad Nacional de La Plata, 2019.
Mascioto, María de los Ángeles. “Poéticas del recorte: El caso de Os Sertões, de Euclides da Cunha en la Revista Multicolor de los Sábados”. Caracol, n.° 21, 2021, pp. 1017-1039.
Nogales Baena, José L. “El laberinto borgeano de ´Las mil y una noches´”. Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, n.° 15, 2017, pp. 110-125.
Rogers, Geraldine. “Las publicaciones periódicas como dispositivos de exposición”. Delgado, Verónica y Geraldine Rogers (coords). Revistas, archivo y exposición. Publicaciones periódicas argentinas del siglo XX. La Plata, Prosecretaría de gestión editorial y difusión. Colección Colectivo Crítico, 2019, pp. 93-118.
Sabsay Herrera, Fabiana. “Para la prehistoria de H. Bustos Domecq. Destiempo, una colaboración olvidada de Jorge Luis Borges y Adolfo Bioy Casares”. Variaciones Borges, n.° 5, 1998, pp.106-122.
Sarlo, Beatriz. “Intelectuales y revistas: razones de una práctica”. América. Cahiers du CRICCAL, n.° 9/10, 1992, pp. 9-16.
Stratta, Isabel. “Documentos para una poética del relato”. Jitrik, Noé (dir.). Historia Crítica de la Literatura Argentina. Tomo 9: El oficio se afirma. Buenos Aires, Emecé, 2009, pp.39-64.
Thérenty, Marie Éve. «Métamorphoses littéraires». Kalifa, Dominique et al. La Civilisation du journal. Histoire culturelle et littéraire de la presse française au XIXe siècle. Paris, Nouveau Monde, 2012.
Viu, Antonia. Materialidades de lo impreso. Revistas latinoamericanas 1910-1950. Santiago de Chile, Metales Pesados, 2019.
Zavala Medina, Daniel. Borges en la conformación de la Antología de la literatura fantástica. México, Miguel Ángel Porrúa, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.