Representing Trauma. Post-memory and ethics of representation in Art Spiegelman's Maus

Keywords:

20th century, Poland, Spiegelman, Graphic novel, Post-memory

Abstract

Due to the originality of its aesthetic approach in representing a traumatic testimony, Art Spiegelman's graphic novel Maus is one of the most famous works about the Holocaust produced by the post-memory generation. Within the currents of thought on the Holocaust, it is possible to conceive its style of representation as a pertinent and ethically valid solution to the dilemma of images v. testimony. Likewise, it is worth noting how its essentially fragmented, narrative approach reflects conditions in which the work was created: the scarcity of sources and the traumatic and familiar component of the memory represented.

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Author Biography

Álvaro Martín Sanz, Universidad de Valladolid

Doctor en Investigación en Medios de Comunicación por la Universidad Carlos III de Madrid, España. Licenciado en Filosofía y con distintos másters relacionados con la cinematografía y la cultura contemporánea, ha publicado en revistas como IC Journal, Fotocinema o Archivos de la Filmoteca. Como cineasta, sus cortometrajes han sido seleccionados en más de trescientos festivales y merecedores de más de cincuenta premios entre los que se incluye el de Mejor Cortometraje de Comedia de la Comic-Con de San Diego.

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Published

2022-04-01

How to Cite

Martín Sanz, Álvaro. (2022). Representing Trauma. Post-memory and ethics of representation in Art Spiegelman’s Maus. Anclajes , 26(2), 67–83. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/6041