Sensibilities and human and non-human readjustments in the narrative of Cristina Rivera Garza

  • Betina Keizman Universidad Alberto Hurtado

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-24312

Keywords:

Cristina Rivera Garza, Posthumanism, Recent Narrative, Imagination, Community

Abstract

I suggest a reflection upon two books that explore a reconstitution and an enlargement of the human and non-human living. Cristina Rivera Garza’s El mal de la taiga (2012) and Había mucha neblina o humo o no sé qué (2016) offer imaginative openings that depose the individual subject as a paradigm, and the community as a social group linked to a territory. Those narratives track possible relations between the human and the living, territory and culture, geographic materials and collectivities; but they also display formal creative elements as well as reading and writing processes that are committed with this imaginative opening. The agreement between literature experience and vital confluence calls a regime of sensibilities that combines not only the past and present times but also an experience of virtual times together with a sensitive and cognitive contemporary condition. The enhancement of formal, material and scriptural registers in the production of Rivera Garza inspires an essential hypothesis; that is to say, modulating and renewing the writing is the sine qua non condition to explore new modes of conception of the un(human) subject and the community.

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Author Biography

Betina Keizman, Universidad Alberto Hurtado

Licenciada en Literatura Latinoamericana por la UBA y Doctora en Letras por la UNAM y Académica del Departamento de Lengua y Literatura de la Universidad Alberto Hurtado. Junto con Constanza Vergara, ha editado Profundidad de campo. Des/encuentros cine-literatura en Latinoamérica. Actualmente, conduce una investigación sobre formas de vida, comunidad y poéticas en las narrativas recientes en Chile, México y Argentina. Entre otros artículos, ha publicado: “Las dinámicas de lo viviente: repetición, supervivencia y vidas potenciales”, “Mujeres que no van al cine”, “Las vidas que transcurren (una lectura de la performance 'Campo de Mayo' de Félix Bruzzone)”, “Experiencia literaria y disolución del sujeto en la narrativa contemporánea latinoamericana” y “Acción, fotogenia y dinamismo:Salvador Reyes, escritor del mar”. Es también autora de los libros de ficción Zaira y el profesor (1999), El museo de los niños (2007), Los restos (2014) y Recurso de amparo (2018).

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Published

2020-09-01

How to Cite

Keizman, B. (2020). Sensibilities and human and non-human readjustments in the narrative of Cristina Rivera Garza. Anclajes , 24(3), 189–203. https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-24312