Spectral chores. Pablo Katchadjian and the avant-garde today
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-2421Keywords:
Argentine literature, Pablo Katchadjian, experimental literature, avant-gardeAbstract
In a historical period that has decreed the end and the impossibility of the avant-garde, some writers recover that tradition and displace its definitions. In Argentina, Pablo Katchadjian's "beginnings" were characterized by a series of spectacular interventions and an extension of the experimental. In the article I intend to delimit the problems of these anachronistic avant-gardes by proposing a reading of the author's strangest book, the novel Qué hacer (2010). The structural combinatorial, the relationship with the literary past, the exacerbated formalism and certain representations of time, among other elements, seem to answer the question posed by the title: how to do in order to continue writing. In Katchadjian, writing continues thanks to a renewed and traditional effect of hallucinatory estrangement.Downloads
References
Agamben, Giorgio. "¿Qué es lo contemporáneo?", en Desnudez, Barcelona, Anagrama, 2011, pp. 17-28.
Aira, César. El vestido rosa. Las ovejas, Buenos Aires, Ada Korn, 1984.
Badiou, Alain. Le Siècle, París, Seuil, 2005.
Bellatin, Mario. El gran vidrio, Barcelona, Alfaguara, 2007.
Bonnet, Gilles (editor). L'inactuel. La littérature est-elle de son temps?, París, Hermann, 2013.
Borges, Jorge Luis. "Tlön, Uqbar, Orbis Tertius", en Obras completas I, Buenos Aires, Emecé, 2007, pp. 513-530.
Borges, Jorge Luis. "Kafka y sus precursores", en Obras completas II, Buenos Aires, Emecé, 2007, pp. 107-110.
Bruzzone, Félix. Los topos, Buenos Aires, Mondadori, 2008.
Bürger, Peter. Teoría de la vanguardia, Barcelona, Península, 2000.
Celedón, Matías. La filial, Santiago: Alquimia, 2012.
Chitarroni, Luis. Peripecias del no. Diario de una novela inconclusa, Buenos Aires, InterZona, 2007.
Cóccaro, Victoria. "Pablo Katchadjian: de la máquina de lectura a la máquina de escritura", Laboratorio investigación n.° 15, s/f. http://bit.ly/2M40Tqm
Cortázar, Julio. "El perseguidor", en Los relatos 3. Pasajes, Madrid, Alianza, 1976, pp. 169-223.
Crespi, Máximo. "La dialéctica estéril". Ñ, Suplemento cultural de Clarín, 2 de mayo 2014. http://www.revistaenie.clarin.com
Cussen, Felipe. "Entrevista a Pablo Katchadjian", Diálogos n.° 6, s/f. www.revistalaboratorio.cl
Demanze, Laurent. "Les mots de la fin", Fins de la littérature. Esthétique et discours de la fin. Tomo 1, editado por Dominique Viart y Laurent Demanze, París, Armand Colin, 2011, pp. 51-63.
Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005.
Foster, Hal. El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, Madrid, Akal, 2001.
Garramuño, Florencia. La experiencia opaca. Literatura y desencanto, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2009.
Hamel, Jean-François. Revenances de l'histoire. Répétition, narrativité, modernité, París, Minuit, 2006.
Hartog, François. Régimes d'historicité. Présentisme et expériences du temps, París, Seuil, 2003.
Hobsbawm, Eric. "Introducción: La invención de la tradición", La invención de la tradición, editado por Eric Hosbawm y Terence Rangers, Barcelona, Crítica, 2002, pp. 7-21.
Huyssen, Andreas. Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2002.
Katchadjian, Pablo. El Martín Fierro ordenado alfabéticamente, Buenos Aires, IAP, 2007.
Katchadjian, Pablo. El Aleph engordado, Buenos Aires, IAP, 2009.
Katchadjian, Pablo. Qué hacer, Buenos Aires, Bajo la luna, 2010.
Katchadjian, Pablo. La cadena del desánimo, Buenos Aires, Blatt & Ríos, 2012.
Katchadjian, Pablo. Gracias, Buenos Aires, Blatt & Ríos, 2013.
Katchadjian, Pablo. La libertad total, buenos Aires, Bajo la luna, 2013.
Katchadjian, Pablo. El caballo y el gaucho, Buenos Aires, Blatt & Ríos, 2016.
Keller, Jean-Pierre. La nostalgie des avant-gardes, La Tour d'Aigues, Ed. de l'Aube, 1991.
Laxagueborde, Juan. "Retórica y locura. Sobre el comentario de Maximiliano Crespi a La libertad total”, 2014. http://bit.ly/2M5BdcR
Noudelmann, François. Pour en finir avec la généalogie, París, Léo Scheer, 2004.
Paz, Octavio. Los hijos del limo. Del romanticismo a la vanguardia, Barcelona, Seix Barral, 1976.
Plaza, Caridad. "Diálogo de la lengua. Entrevista con Mario Bellatin y Jorge Volpi", Quorum n° 19, 2008, pp. 108-119. https://fr.scribd.com/
Premat, Julio. "Los relatos de la vanguardia o el retorno de lo nuevo", Cuadernos de literatura, vol. XVII n° 34, julio-diciembre 2013, pp. 47-64. http://bit.ly/2M5La9Y
Premat, Julio. "La literatura hoy: de nuevo lo nuevo. Notas sobre Una belleza vulgar de Damián Tabarovsky", en Carlos Walker, compilador, Mil hojas. Formas contemporáneas de la literatura, Santiago de Chile, Hueders, 2017, pp. 315-344.
Premat, Julio. Non nova sed nove. Anacronismos, inactualidades y resistencias en la literatura contemporánea, Rome, Quodlibet, 2018.
Quintín. "Fábula del burro y del agua", 2014. http://www.perfil.com
Rancière, Jacques. "Le concept d'anachronisme et la vérité de l'historien, L'Inactuel n.° 6, Calmann-Lévy, 1996, pp. 53-68.
Rosa, Hartmut. L'accélération. Une critique sociale du temps, París, La Découverte. 2013.
Rosenberg, Harold. La tradition du nouveau, París, Minuit, 1962.
Said, Edward. El mundo, el texto, el crítico, Buenos Aires, Debate, 2004.
Sloterdijk, Peter. Après nous le déluge. Les Temps modernes comme expérience antigénéalogique, París, Payot, 2016.
Vaillant, Alain. "Réalités actuelles et représentations inactualistes: le point de vue de l'histoire littéraire", L'inactuel. La littérature est-elle de son temps?, editado por Gilles Bonnet, París, Hermann, 2013, pp. 205-216.
Tabarovsky, Damián. Literatura de izquierda, Rosario, Beatriz Viterbo, 2004.
Tabarovsky, Damián. Una belleza vulgar, Buenos Aires, Mar Dulce, 2012.
Wilson, Mike. El leñador, Buenos Aires, Fiordo, 2016.
Zambra, Alejandro. Facsímil, Santiago, Hueders, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.