Impossible Paradise: Sex and Functional Diversity in Oasis (Oasiseu, 2002)
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2019-2338Keywords:
Lee Chang-dong, Oasis, functional diversity, sexuality, film analysisAbstract
Sexual desire in women with functional diversity has hardly been portrayed in films in such an explicit way as in Oasis (Oasiseu, 2012), a raw and romantic drama in equal measure directed by the South Korean auteur Lee Chang-Dong. Through the female protagonist, a young woman with severe cerebral palsy who is confined in her apartment and subject to family and social exclusion, Lee Chang-dong offers a real-life moving portrait of functional diversity. The film denounces prejudices and social stereotypes and dismantles normative femininity, which assumes that a functionally diverse woman possesses an asexual body.Downloads
References
Black, Rhonda S. y Lori Pretes. “Victims and Victors: Representation of Physical Disability on the Silver Screen”. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, vol. 32, núm.1, 2007, pp. 66-83. doi: 10.2511/rpsd.32.1.66.
Confederación Española de Federaciones y Asociaciones de Atención a las Personas con Parálisis Cerebral y Afines (ASPACE). Edición en línea. https://aspace.org/tipos-de-paralisis-cerebral. Consultado el 11 de diciembre de 2018.
Davis, Lennard J. “The Ghettoization of Disability. Paradoxes of Visibility and Invisibility in Cinema”. Culture –Theory– Disability. Encounters between Disability Studies and Cultural Studies. Editado por Anne Waldschmidt, Hanjo Berressem y Moritz Ingwersen. Bielefeld, Transcript Verlag, 2017, pp. 39-49.
Heras, Purificación. “Identidad sexual, personas con discapacidad y sida”. Identidad de Género vs. Identidad Sexual. Actas del IV Congreso Estatal Isonomía sobre Identidad de Género vs. Identidad Sexual. Ed. Carme Pinyana Garí. Castellón de la Plana, Universitat Jaume I, 2008, pp. 241-247.
Jiménez Lara, Antonio. “La imagen social de la discapacidad”. Jornadas sobre discapacidad y medios de comunicación. Asociación Roosevelt, 2001. Edición en línea. http://usuarios.discapnet.es/Ajimenez/imagen/imagensocial.htm. Consultado el 10 de diciembre de 2018.
Kim, Eunjung. “‘A Man, with the Same Feelings’: Disability, Humanity, and Heterosexual Apparatus in Breaking the Waves, Born on the Fourth of July, Breathing Lessons, and Oasis”. The Problem Body: Projecting Disability on Film. Eds. Sally Chivers y Nicole Markotic. The Ohio State University Press, 2010, pp. 131-156.
Kim, Young-jin. Lee Chang-dong. Irvine, Seoul Selection USA, Inc., 2007.
Moscoso Pérez, Melania y Soledad Arnau Ripollés. “Lo Queer y lo Crip como formas de re-apropiación de la dignidad disidente. Una conversación con Robert McRuer”. Dilemata: Revista Internacional de Éticas Aplicadas, vol. 8, núm, 20, 2016, pp. 137-144.
Platero Méndez, Raquel (Lucas) y María Rosón Villena. “De La parada de los monstruos a los monstruos de lo cotidiano: la diversidad funcional y sexualidad no normativa”. Feminismo/s, núm. 19, 2012, pp. 127-142.
Simpson, Catherine y Nicole Matthews. “Dancing Us to Her Song”. Australian Feminist Studies, vol. 27, núm. 72, 2012, pp. 139-155. doi: 10.1080/08164649.2012.677117.
Toboso Martín, Mario. “Diversidad funcional: hacia un nuevo paradigma en los estudios y en las políticas sobre discapacidad”. Política y Sociedad vol. 55, núm. 3, 2018, pp. 783-804. doi: 10.5209/POSO.56717.
Von Trier, Lars y Thomas Vinterberg. “The Dogme 95 Manifesto”. 13 de marzo de1995. Edición en línea. http://www-dogme95.dk. Consultado el 11 de diciembre de 2018.
Yuko, Sato. “Interview: Actress Moon So-ri”. 10 de diciembre de 2009. Edición en línea. https://web.archive.org/web/20130605080229/http://www.iccjp.com/features_en/2009/12/000698.php. Consultado el 10 de diciembre de 2018.
Filmografía
De óxido y hueso (De rouille et d’os). Dirigida por Jacques Audiard, Why Not Productions / Page 114 / France 2 Cinéma, 2012.
Forrest Gump. Dirigida por Robert Zemeckis, Paramount Pictures, 1994.
Hijos de un dios menor (Children of a Lesser God). Dirigida por Randa Haines, Paramount Pictures, 1986.
Jennifer 8. Dirigida por Bruce Robinson, Paramount Pictures, 1992.
Las sesiones (The Sessions). Dirigida por Ben Lewin, Fox Searchlight Pictures, 2012.
Los idiotas (Idioterne). Dirigida por Lars von Trier, Zentropa Entertainmnets/Danmarks Radio, 1998.
Million Dollar Baby. Dirigida por Clint Eastwood, Warner Bros/Lakeshore Entertainment/Malpaso Productions, 2004.
Mar adentro. Dirigida por Alejandro Amenábar, Sogepaq/Sogecine/Himenóptero, 2004.
Nacido el cuatro de julio (Born on the Fourth of July). Dirigida por Oliver Stone, Ixtlan, 1989.
Oasis (Oasiseu). Dirigida por Lee Chang-dong, Dream Venture Capital/East Film Company/Unikorea Pictures, 2012.
Sola en la oscuridad (Wait until Dark). Dirigida por Terence Young, Warner Bros/Seven Arts, 1967.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.