Questioning Masculinity in Élmer Mendoza’s El amante de Janis Joplin

  • Humberto Guerra Universidad Autónoma Metropolitana - Unidad Xochimilco. Departamento de Política y Cultura

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2237

Keywords:

Élmer Mendoza, Mexican Literature, Gender Studies, 20th Century, México

Abstract

The novel analyzed in the present work, El amante de Janis Joplin (2001) by
Elmer Mendoza, recreates two simultaneous phenomena of recent Mexican history: the
“dirty war” and the rise of drug trafficking. However, the sexual policies contained in
the text are specific to the moment of enunciation, since they transgress the normative
imperatives of both male and female heterosexuality, and in the first case they place the
characters in a doubtful and infamous position related to homosexuality.

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Author Biography

Humberto Guerra, Universidad Autónoma Metropolitana - Unidad Xochimilco. Departamento de Política y Cultura

Doctor en Literatura Hispánica por El Colegio de México. Sus líneas de investigación se enfocan en los géneros dramático y narrativo mexicanos de la segunda mitad del siglo XX. Asimismo, trabaja los géneros autorreferenciales, en especial la autobiografía, y los estudios de diversidad sexual en las letras y artes mexicanas. Entre sus monografías pueden citarse Narración, experiencia y sujeto. Estrategias textuales en siete autobiografías mexicanas (Bonilla Artigas, 2016). También ha coordinado la serie de libros Estudios y argumentaciones hermenéuticas, fruto del trabajo colectivo del Área de Hermenéutica que ha dirigido.

 

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Published

2018-09-03

How to Cite

Guerra, H. (2018). Questioning Masculinity in Élmer Mendoza’s El amante de Janis Joplin. Anclajes , 22(3), 77–90. https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2237