Remarks on linguistic neutrality in the media: the Educ.ar Manuals of Style (2009-2015)

  • Laura Malena Kornfeld Universidad de Buenos Aires / Conicet

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2019-2323

Keywords:

Linguistic policies, Spanish, national language, Argentina, media

Abstract

This paper analyzes the significance of the expression “argentino neutro” [neutral Argentinian], used from 2009 to 2015 in official documents on the education portal Educ.ar and on the Ministry of Education’s various TV channels (“Encuentro,” “Pakapaka” and “DeporTV”). By examining style manuals in detail from Encuentro and Pakapaka, corresponding to the years 2012-2015, we will attempt to show that these documents construct a linguistic model alternate to the various attempts at Spanish language unification, in particular “Panhispanism” or so-called “neutral Spanish.” Moreover, this alternative linguistic model was consistently reflected in the Ministry of Education’s television programming, which exhibited a much more diverse linguistic representation in Argentinian media than usual.

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Author Biography

Laura Malena Kornfeld, Universidad de Buenos Aires / Conicet

Doctora en Letras (área de Lingüística) por la Universidad de Buenos Aires (2005). Se desempeña como profesora adjunta en Lingüística Chomskyana y Gramática de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA) y como Investigadora Independiente en el CONICET. Dirige proyectos de investigación (en UBA, UNGS, CONICET) sobre la explicación y descripción de los aspectos gramaticales, léxicos, pragmáticos, sociales y políticos de las variedades lingüísticas de la Argentina (sociolectos, registros, dialectos y lenguas en contacto), temas sobre los que publica regularmente artículos, capítulos y libros.

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Published

2019-05-07

How to Cite

Kornfeld, L. M. (2019). Remarks on linguistic neutrality in the media: the Educ.ar Manuals of Style (2009-2015). Anclajes , 23(2), 39–55. https://doi.org/10.19137/anclajes-2019-2323