The retro writing of history: "Artigas Blues Band" by Amir Hamed

  • Teresa Basile Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales - IdIHCS Universidad Nacional de La Plata-CONICET

Keywords:

Amir Hamed, Uruguayan literature, 20th century, literary critique, Uruguay

Abstract

The rise of the historical novel left its mark in the literary field of the democratic opening of Uruguay while being a way of exploring the causes of State terror during the last dictatorship (1973-1985). This was a major concern among the generation of 1960s and 1970s, who were formed in the heat of revolutionary fervor and later suffered under the dictatorial context. This article seeks to analyze Amir Hamed’s Artigas Blues Band (1994) as a strong detour from those historical novels of post-dictatorship. Although Hamed grew up in dictatorship, he belongs to the generation emerging in democracy. He does not rewrite the past to question its historical failures but instead retrowrites it to construct a place from which to do away with the past, the “Switzerland of America”, of the left’s promises, of the legacies of dictatorship, to violently stir the grey democracy with celebration, desire, humor, music, creativity, the new, the young, the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Basile, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales - IdIHCS Universidad Nacional de La Plata-CONICET

Profesora de Literatura Latinoamericana II e Investigadora del Centro de Teoría y Crítica Literaria, de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Vicepresidenta del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana (IILI) de la Universidad de Pittsburgh, período 2016-2020; miembro fundador de la Red de Investigación: Violencia y representación en América Latina (VYRAL) y de la Red Académica de Docencia e Investigación en Literatura Latinoamericana Katatay. Sus trabajos abordan los vínculos entre literatura, política y memoria en las literaturas de las últimas décadas, focalizando en el Cono Sur y en Cuba. Ha publicado diversos volúmenes, tales como La novela histórica de la posdictadura en Uruguay (1985-1995) y el libro El desarme de Calibán. Debates culturales y diseños literarios en la posdictadura uruguaya [en prensa]. Ha compilado y editado varios volúmenes colectivos: La vigilia cubana. Sobre Antonio José Ponte (Beatriz Viterbo, 2008); Lezama: orígenes, revolución y después... (Corregidor, coeditado con Nancy Calomarde, 2013); Onetti fuera de sí (Katatay, coeditado con Enrique Foffani, 2013); Literatura y violencia en la narrativa latinoamericana reciente (Colección Colectivo crítico de la UNLP, 2015), Bolaño en sus cuentos (Ediciones Almenara-Leiden, coeditado con Paula Aguilar, 2015); Literaturas compartidas (Colección Colectivo crítico de la UNLP, coeditado con Enrique Foffani, 2014), entre otras publicaciones. Directora (2005-2015), junto con Enrique Foffani, de la revista Katatay. Revista crítica de Literatura latinoamericana.

Published

2017-06-08

How to Cite

Basile, T. (2017). The retro writing of history: "Artigas Blues Band" by Amir Hamed. Anclajes , 21(2), 1–21. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/1396