“Belle comme un rêve de Pierre”: Alejandra Pizarnik's La Condesa Sangrienta as a fairy tales rewriting

  • Ludmila Soledad Barbero Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2211

Keywords:

Alejandra Pizarnik, Argentinian literature, Literary theory, 20th century, Argentina

Abstract

The fairy tale is key to analyzing Alejandra Pizarnik’s writing. Specifically, in the translation/rewriting of Valentine Penrose’s La comtesse sanglante (1962) to La Condesa sangrienta (1965), this genre is central because it works as an appropriation matrix. This matrix models Pizarnik’s version through revisiting a series of themes and elements specific to the genre, as well as a way to narrate, characterized by the presentation of vignettes or fragments of highly symbolic and visual density, and by a cut with the causality and linearity of a realistic tale. First, we will analyze the intertextualities between Pizarnik’s work and a corpus of two classical children’s stories: The Snow Queen (1845), by Hans Christian Andersen, and Snow White (1812) by the Brothers Grimm. Second, we will focus on the relation of Pizarnik’s work with its explicit hypotext, Valentine Penrose’s La comtesse sanglante, considering the aforementioned, that is, the way fairy tales operate as a matrix in this transfer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ludmila Soledad Barbero, Instituto de Literatura Hispanoamericana, Universidad de Buenos Aires – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Licenciada en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Con una beca de CONICET, cursa el Doctorado en Letras en la Universidad de Buenos Aires, en el área de Literatura Latinoamericana, sobre la Reescritura y configuración de la infancia en la obra de Alejandra Pizarnik. Es investigadora del Instituto de Literatura Hispanoamericana de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA, del Instituto de Artes del Espectáculo de la misma universidad y miembro del área de investigación en Performance de dicho Instituto. Integra, además, el Área de Historia y Teoría Teatral del Centro Cultural Ricardo Rojas de la UBA y del Centro Cultural de la Cooperación, en el Área de Investigación en Ciencias del Arte. Pertenece a la AINCRIT (Asociación Argentina de Investigadores y Críticos Teatrales), ATEACOMP (Asociación Argentina de Teatro Comparado) y es jurado del Premio Teatro del Mundo, otorgado por el Centro Cultural Ricardo Rojas. Ha participado en diversos congresos y publicado trabajos de investigación en libros y publicaciones especializadas en literatura y teatro.

Published

2018-01-22

How to Cite

Barbero, L. S. (2018). “Belle comme un rêve de Pierre”: Alejandra Pizarnik’s La Condesa Sangrienta as a fairy tales rewriting. Anclajes , 22(1), 1–17. https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-2211