Memories and histories of Córdoba (Argentina): knowledge dialogue with older adults during pandemic

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-06

Keywords:

Older Adults, knowledge dialogue, university extension work, Cordoba’s History, pandemic

Abstract

This article seeks to recover the educational experience of a course for older adults carried out within the framework of a call for extension courses promoted by the Department of Philosophy and Humanities of Cordoba National University. The meetings were held online, taking the measures of shelter and caring that COVID-19 pandemic demanded. From a critic view position about extensionist practices, the text inquires about the bonds within older adults in extensionists contexts and the selection of contents based on the changes and possibilities offered by ICTs. The paper also recovers the decision-making process to structure the proposal and the challenges that arose during the different meetings. Continuous modifications were promoted to enable a place that guarantees the exchange and knowledge dialogue. We consider important to continue with this kind of initiatives that take consideration of older adults as active actors and bearers of acquaintance.

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Author Biography

Gabriel Gerbaldo, Universidad Nacional de Córdoba - CONICET

Profesor en Historia obteniendo su título en el año 2018 en la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. Actualmente, cuenta con una beca doctoral otorgada por el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas desempeñándose en el Instituto de Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. A su vez, se encuentra finalizando la Maestría en Partidos Políticos dictada en el Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba. Integra el equipo de investigación, a cargo de la Dra. Mónica Gordillo, titulado: “Tensiones políticas en el pasado reciente argentino: desafíos organizacionales derechos en disputa, redes y militancias desde Córdoba”. El mismo se encuentra financiado por la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Córdoba y radicado en el Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades “María Saleme de Burnichón”. Obtuvo el primer premio del concurso de podcast sonoro “Juventudes en movimiento” organizado por la Cátedra Libre Héctor Schmucler del Centro de Estudios Avanzados de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Córdoba el 11 de julio de 2022. También, obtuvo el premio a Graduados con Mejor Promedio en Historia por la Academia Nacional de Historia  y la Mención de Honor otorgada por la Universidad Nacional de Córdoba en el año 2018. En relación a la labor docente, ha publicado diferentes trabajos, entre ellos  “Reproducción de una lógica eurocéntrica: la periodización histórica en la práctica docente” en revista KIMUN (2019) y “Límites y posibilidades del acompañamiento al ingreso universitario en tiempos de pandemia. El dispositivo tutorial en el Curso de Nivelación de Historia (2021)” en Revista Apertura (2022). 

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Published

2023-05-30

How to Cite

Conde Vitale, C. J. ., Molina Ahumada, E. P. ., Landoni, A. ., & Gerbaldo, G. (2023). Memories and histories of Córdoba (Argentina): knowledge dialogue with older adults during pandemic . Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 7(1), 107–130. https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-06

Issue

Section

Artículos