Teaching of Language and Literature. A (provisional) type of classes at the Secondary Level

  • Diana Moro Universidad de La Pampa
  • María Cecilia Gaiser Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de La Pampa

Keywords:

teaching, practicing, secondary level, Language, Literature

Abstract

The classic notion of "didactic configurations" (Litwin, 1995) constitutes, on the one hand, a criterion for the analysis of classes of Language and Literature in the framework of an activity of non-participant observations by students of the Chair Practical I. Didactics of Language and Literature; on the other hand, a starting point for the design of a descriptive typology of Language and Literature classes at the secondary level, in schools in the city of Santa Rosa, La Pampa (Argentina). Three variables support the descriptive model: the disciplinary content; the particular strategies that are deployed to favor the processes of knowledge and the teacher-student link. With this tripartite anchorage, several types of classes are isolated according to the needs of the current programming and / or the cognitive needs of the students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Moro, Universidad de La Pampa

Doctora en Letras por la Universidad Nacional de La Plata. Profesora Titular de Didáctica de la Lengua y la Literatura y Profesora Adjunta en Literatura Latinoamericana II en la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de La Pampa. Investigadora en el Instituto de Investigaciones Literarias y Discursivas de la misma casa de estudios. Es autora de Sergio Ramírez, Rubén Darío y la literatura nicaragüense (A contracorriente, 2015) y co-autora de Umbrales para un diálogo. Lengua y Literatura en la escuela secundaria (EdUNLPam, 2017). Ha publicado diversos artículos en revistas de circulación académica. Sus investigaciones en el campo de la Literatura Latinoamericana se han centrado en el ámbito nicaragüense y en el campo de la Didáctica, en la lectura literaria.

Published

2017-10-18

Issue

Section

Artículos