The future was discussed at UNLPam.
DOI:
https://doi.org/10.19137/semiarida.2025(1).91-93Keywords:
foresight, futures studies, development planning, social change, congressAbstract
Foresight has a long tradition in Argentina, which began with the Bariloche Foundation's Latin American World Model in the 1970s. Since then, the discipline has seen advances and setbacks over time, but since the 2000s onwards, there has been a recovery and revaluation of the future dimension in the decision-making equation. The Argentine community of foresight experts grows year after year, in the quantity and quality of foresight studies developed and implemented, and the Prospecta Congresses have become a classic meeting between scholars and practitioners of the discipline. The first National Congress of Foresight - Prospecta Argentina was held in 2012 in Mendoza, organized by the Centro de Estudios Prospectivos of the Universidad Nacional de Cuyo together with the Ministry of Science, Technology and Innovation of the Nation. Subsequently, the 2014, 2017, 2022 editions were held, and up to this last edition in 2024 organized by the Facultad de Agronomía de la Universidad Nacional de La Pampa. The emphasis of this note is on sharing the central debates and agreements reached at the last National Congress on Foresight – Prospecta Argentina 2024. A meeting where experts, academics, consultants and referents analyzed the challenges and opportunities facing foresight and its fields of application in the coming years. Topics such as agricultural and food foresight, social and education foresight, territorial and environmental foresight, governance and prospective policy, economic foresight and sustainable development, foresight in innovation and technology, and Latin American Thought in Foresight were addressed. The participants highlighted the importance of developing prospective capacities to face future challenges and contribute to national and regional development. The note is a contribution to the collection of the discipline in Argentina.
Downloads
References
Escobar Blanco, L. G., Ragno, F., Ragno, L. y Vitale, J. (2016): “Argentina”. En J. L. Cordeiro (Editor y Coordinador General). La Prospectiva en Iberoamérica: Pasado, Presente y Futuro, (pp. 11-28). Colombia: Millennium Project, Red Iberoamericana de Prospectiva (RIBER) y Universidad del Valle. https://documentos.mideplan.go.cr/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/20b678a5-93f6-478a-80b3-a58144bc33c3/Prospectiva_en_Iberoamerica.pdf?guest=true
Medina Vásquez, J. E., Patrouilleau, R. D. y Vitale Gutiérrez, J. (2022). Avances y Retrocesos en la Construcción de Capacidades Prospectivas en América Latina. Cali: Universidad del Valle. Facultad de Ciencias de la Administración.
Vitale, J. y Ragno, L. (Comp.) (2018). Memorias: Tercer Congreso Nacional de Prospectiva Prospecta Argentina 2017 y Cuarto Congreso Latinoamericano de Prospectiva y Estudios de Futuro, Prospecta América Latina 2017. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo. Secretaría de Ciencia, Técnica y Posgrado. https://cepcuyo.com/memorias-del-tercer-congreso-de-prospectiva/
Vitale, J., Medalla, A. y Barrientos, J. (2015). “La prospectiva en Argentina: enfoques y aplicaciones en Mendoza” en Aceituno, P. Prospectiva Estratégica. Historia, Desarrollo y Experiencias en América del Sur (pp. 47-90). Santiago de Chile: Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana. https://editorial.utem.cl/publicaciones/prospectiva-estrategica-historia-desarrollo-y-experiencias-en-america-del-sur-los-casos-de-chile-argentina-brasil-peru-y-colombia/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa (EdUNLPam) exigirá a los/as autores/as la firma del siguiente documento:
La EdUNLPam lleva a cabo la publicación del artículo: (Título del Artículo) en SEMIÁRIDA Rev.Fac.Agron UNLPam ISSN 2362-4337 (impresa) ISSN 2408-4077 (en línea), del cual el/los abajo firmantes son autores de una o más partes. En el mismo acto, el/los autores entregan exclusivamente a la EdUNLPam todos sus derechos protegidos por las leyes de propiedad intelectual que rigen en la Argentina para reproducir, publicar, editar, fijar, comunicar y transmitir públicamente en cualquier formato o medio impreso o electrónico, inclusive internet, el artículo enviado a publicación e incluirlo en índices o bases de datos nacionales e internacionales. A cambio, la EdUNLPam entrega a los autores la autorización para la publicación o reimpresión con ines académicos y educativos en cualquier libro o medio de divulgación, con la sola obligación de citar el artículo original publicado en la EdUNLPam. Cada autor acuerda en que el material provisto a la EdUNLPam es un trabajo original, que no ha sido impreso o publicado en cualquier otro medio con anterioridad y que no vulnera derechos de terceros. El Primer autor tendrá la posibilidad de leer y corregir el artículo ya editado como “prueba de galera”, pero si el autor no devolviera esas correcciones de la prueba de galera dentro del tiempo especificado, el proceso de producción y publicación podrá proseguir sin la aprobación del autor. El/los autor/es no recibirán compensación monetaria de la EdUNLPam por el uso del material contenido en este artículo y asumen la responsabilidad de las opiniones vertidas en él.