Women victims and survivors of the prostitution system. Outreach as a path to autonomy
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2025-09-03Keywords:
university extension, prostitution, integrality, abolitionism, participant observationAbstract
This article narrates the experience of the University Extension Project of the National University of La Pampa developed between 2022 and 2023, which focuses on participant observation as a methodological strategy for the research-extension approach to the territory. For this purpose, the experiential learning of the team is recovered in conjunction with the Association ‘Together To Be Free’, made up of women victims and survivors of the prostitution system. Although this was the first extension intervention with the organization, the link allowed us to think about different axes of work, including integrality, and thus take the first steps towards participatory research in the territory. The process of co-construction of the organization's problems and demands is explained, as well as the proposals for
solutions with the Association that collaborate with it's process of transformation towards autonomy and empowerment. In addition, the theoretical concepts that have been used in our project and actions are discussed.
Downloads
References
Abramovich, V. y Courtis, Ch. (2000). El acceso a la información como derecho. https://www.cels.org.ar/common/documentos/acceso_informacion_como_derecho.pdf
Boffelli, M. y Sordo, S. (2016). Fundamentos y perspectivas desde donde pensar la integración de la docencia y la extensión en la Universidad Nacional del Litoral. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6 (6), 16–23.
https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6309
Decálogo para el tratamiento periodístico de la trata y la explotación sexual (2020). Periodistas de Argentina en Red. https://redparblog.wordpress.com/material-bibliografico/incidencia/
Cobo Bedía, R. (2017). La prostitución en el corazón del capitalismo. Editorial Catarata. Jeffreys, S. (2011). La industria de la vagina. La economía política de la comercialización global del sexo. Editorial Paidós. Entornos 11.
Kaplún, G. (2014). La integralidad como movimiento instituyente en la universidad. Intercambios, Vol. 1, N° 1, 45-51.
https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/17061
Menéndez, G. (2023). Una mirada crítica a la integralidad de las funciones sustantivas. Interrogantes y desafíos en torno a una perspectiva en construcción. +E: Revista De Extensión Universitaria, 13 (19), 1-21.
https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0004
Reglas de Brasilia sobre el acceso a la justicia de las personas en condición de vulnerabilidad. XIV Cumbre Judicial Iberoamericana Brasilia, 4 a 6 de marzo de 2008. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2009/7037.pdf
Sanjuán Núñez L. (2019). La Observación Participante. Editorial Universitat Oberta de Catalunya.
Tommasino, H. (2022). Modelos de extensión e integralidad en universidades públicas. En V. Parenteli (Coord.). Integralidad revisitada: abordajes múltiples y perspectivas (pp.15-37) Doble clic-Editoras. https://bit.ly/43m9466
Yuni, J. A. y Urbano, C. (2014). Técnicas para Investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Editorial Brujas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.