Training of investigative skills in sociocultural community promoters: a need for their competent development

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0206

Keywords:

promoters, research skills, local development, community

Abstract

The need to train local development promoters capable of managing the processes and carrying out effective community investigations motivated us to carry out this investigation. The formation of investigative skills in the promoters, based on solid scientific criteria based on community work and the skills to be strengthened for their successful performance have been the basis of the proposal. The local development approaches in Cuba are assumed as particular transformation processes, the promoters must be able to responsibly assume the investigations and diagnoses to achieve an approach      to the social reality and to his environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Máryuri García González, Universidad de la Habana

Ingeniera Forestal, 2003; Máster en Ciencias de la Educación Superior, 2008 en la mención de Didáctica.
Doctora en Ciencias de la Educación por el CEPES; Universidad de la Habana 2013; en la Especialidad de Economía y Gestión. Profesora Titular e Investigadora; Metodóloga de Postgrado en la Vicerrectoría de la Universidad de la Habana, Cuba; Editora Principal de la Revista Cubana de Educación Superior; Miembro del Comité Doctoral del Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES); Miembro de la Cátedra UNESCO en Gestión y docencia universitaria. Además es Miembro del claustro de Doctorados en Educación Superior de la UH; CUJAE y Universidad de El Salvador; miembro del claustro en Maestrías de áreas educativas, sociales y empresariales de la UH; UNAH; UPR; CUJAE e ICCP.

References

Camacho Monar, M.A., García González, M. y Pell del Río, S. (2020). La competencia profesional ambiental. Una dimensión frágil e indiferente. Ponencia presentada en Congreso Internacional Universidad. La Habana. Cuba.

García González, M. (2020). “Sistematización, una práctica necesaria.” Revista Diálogos e perspectivas interventivas, 1, p.1-13, Serrinha - Bahia - Brasil.

Gómez Veloz, G. y García González, M. (2021). “Las competencias emocionales en la formación profesional del gestor sociocultural.” 19 (4), p. 1310-1324. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2656ISSN.

González Pérez, M. M. y García Díaz, A. I. (2021). “Propuesta para medir la participación de actores en la gestión del desarrollo local sostenible”. 9(3), p. 764-786. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/451

González, M.; González, G. R.; González, O. y Batista, A. (2021). “Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad”.

González, O.; Batista, A. y González, M. (2020). Indicadores de calidad del proceso de extensión universitaria en la Universidad de La Habana. Revista San Gregorio, (43), p. 49-64. http: 10.36097/rsan.v1i43.1389

González, O.; Batista, A.; González, M. y López, A. (2021). “Interacción dialógica universidad-sociedad: perspectiva praxiológica desde la gestión de las instalaciones culturales universitarias”.

Lazo Fernández, Y.; García González, M. y Rojas Murillo, A. (2020). “La comunicación como factor clave en el espíritu emprendedor del contexto universitario.” Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 8(3), pp. 191-197.

Marinero Orantes, E.A. y García González, M. (2021). Gestión integral de riesgo de desastres en zonas volcánicas vulnerables: propuestas desde la capacitación. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 9(3), pp. 27-37.

Martínez Nuñez, A.; Ferragut Reinoso, E. y García González, M. (2021). “La educación popular ambiental, una alternativa para la autogestión.” Dossier temático Educación superior a la luz de los nuevos tiempos. Revista Diálogos e Perspectivas Interventivas, 2, p.1-12.

Solano Castro, A.; Bolaños Ortiz, O. y Monge Rodríguez, I. (2021). “Indicadores de gestión comunitaria: aportes desde la mirada de las personas directoras de instituciones educativas.” Revista Innovaciones Educativas. 23 (34) / Junio, 2021.

Published

2023-11-29

How to Cite

García González, M., Fernández García, R. H. ., González González, B. A. ., & García González, A. (2023). Training of investigative skills in sociocultural community promoters: a need for their competent development. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 7(2), 110–123. https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0206